Feiltenning 9-5 B235R [Reåpnet]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 18 jan 2009, 15:39

Ingvar N629 skrev:Prøv original SW....
Utgår, eller det vil ikke ha noe for seg.
Eller mer testkjøring fant jeg ut at det kommer BARE når turbotrykket ligger godt innpå rødfeltet, og på orginal SW, så vil den aldri lade så mye, så da vil problemet aldri oppstå. :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 18 jan 2009, 20:47

Daniel N683 skrev:
Paradigm N558 skrev:
Ingvar N629 skrev:Prøv original SW....
Utgår, eller det vil ikke ha noe for seg.
Det skal du ikke si - du vet jo ikke om du hadde missfire før du fikk den PPC boksen. Får du frem missfire med orginal software kan du jo begynne å feilsøke motorrommet.. får du ikke feiltenning med orginal software vet du jo hva som gjør det..
Jeg og daniel kjører orginal SW inn i kveld, også aktiverer vi SID-funksjonaliteten, og tar oss et par testkjøringer :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jan 2009, 01:19

Således... da har jeg og Daniel vært å tilbakestilt bilen, gjorde det effektivt med PPCen, og resultatet ble fortsatt feiltenning.
Så vi bytta det lillerøret fra trykkrøret til dumpen, som var litt... skakk.. og det ble ikke noe bedring.
Så slo vi av fast trottle response i ECUen, og det ble ennå ikke bra.

Men så er 1000-dollars-spørsmålet:
MissFire.. er det egentlig så farlig?
Jeg forstår det slik at det er bare "tenningen var ikke helt i henhold til gitte parametre"men, det var tenning, og det var helt uten motorbank. For knock-detekting viser stadig 0, om jeg leser SIDen rett... :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jan 2009, 07:36

Ikke bland sammen misfire og knock da, misfire er jo ikke farlig. Har sett at det har vært registrert tusenvis av misfire over relativt kort tid mellom avlesningene, da har det blitt oppfattet som rykk og effekttap av han som eide bilen. Da bytta vi tennkassett, og problemet forsvant. På min egen så prøvekjørte jeg den først med feil styreboks, og deretter med en dårlig lambda da jeg hadde satt inn ny motor i fjor, det resulterte i at pluggene sota ned, og antall misfire gikk i været. Nye plugger og ny lambda, så ordna det seg. Jeg fikk inntrykk av at det var ganske mye misfire på din, men er det nå egentlig det? Får du noen i det hele tatt om du kjører som folk flest? Så spørsmålet da blir, har du egentlig en feil på bilen din? 10 veivgrader ja... blir lite CO-utslipp iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jan 2009, 08:07

Nei var jo akkurat det... har jeg feil på bilen? :p
Om man kjører normalt så vil man vel normalt sett aldri få missfire på min bil... :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jan 2009, 14:06

Så... da har jeg tømt tanken for 95-oktan, og dyttet på med 77 friske liter med 98-oktan, og endte opp med nesten ikke feiltenning i det heletatt.
Veldig bra! :)
Også holdte turbotrykket seg til nesten helt i slutten av registeret, i motsettning til på 95-oktan, så der fikk jeg en liten bonus til :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: Feiltenning

Legg inn av Arne N79 » 20 jan 2009, 18:41

Fantastisk :shock:

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Feiltenning

Legg inn av Gunnar N326 » 20 jan 2009, 19:14

Paradigm N558 skrev:Så... da har jeg tømt tanken for 95-oktan, og dyttet på med 77 friske liter med 98-oktan, og endte opp med nesten ikke feiltenning i det heletatt.
#-o
Trimprogram og 95 oktan... og det sier du ikke noe om før nå... [-X
Ris, skulle du hatt, type Baleno eller no`sånt! :rofl:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av Ronny_N169 » 20 jan 2009, 20:12

Paradigm N558 skrev:Så... da har jeg tømt tanken for 95-oktan, og dyttet på med 77 friske liter med 98-oktan, og endte opp med nesten ikke feiltenning i det heletatt.
Veldig bra! :)
Også holdte turbotrykket seg til nesten helt i slutten av registeret, i motsettning til på 95-oktan, så der fikk jeg en liten bonus til :)
Da hjalp det jo med høyere oktantall likevel da, selv om det er vinter :) Det er forskjell mellom stasjonene også da. Prøv 99 V-power ved en anledning.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feiltenning

Legg inn av Pål N526 » 20 jan 2009, 20:54

jeg merka stor forskjed på når jeg kjørte på 95 og 98 8)

skal man tune noe, så er det rett over på 98. står det i bsr sine pappirer også :mrgreen:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jan 2009, 21:22

99 V-Power blir bare en drøm i Bodø, for det har vi ikke :(

Ja, mange som mente at det ikke ville gjøre noe forskjell på 95 og 98-oktan... :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av K_Duck N1093 » 20 jan 2009, 22:34

Uten at jeg skal spikre noe til veggs - jeg tror den drygeste suppen du får i Bodø er BF98, alternativt vPower95.

...tror jeg, tralala. Jeg shopper i all hovedsak i sentrumsnære strøk. :P
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jan 2009, 10:40

Hmmm jeg synes nå det er rart om oktantallet skal ha noe å si da... Tror heller det er andre egenskaper i drivstoffet som gjør forskjellen. Oktantallet er et mål på bankefasthet. Trimprogram og 95 oktan skal ikke være noe problem i kulda, jeg kjører konsekvent på 95 oktan så lenge det er rundt null grader og kaldere. Registrerer knapt hverken tenningsbank eller misfire.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jan 2009, 10:56

Mener på at Ingvar gav meg leksjon i en annen tråd en gang om forskjellen mellom BF95 og BF98.
Og da var det i all hovedsak lavt turtall med mye trøkk man ville merke forskjellen? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jan 2009, 11:49

Rundt 3500 rpm om hukommelsen min er rett. Kan sjekke noe litteratur når jeg kommer hjem, på jobb går det bare i dieselmotor, og der skal det jo selvtenne...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar