Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 25 jun 2009, 09:09
God morgen alle mekanikkere
Jeg har aldri sagt ,eller ment at det kommer deler ifr turbo til frostveske " BYTT FROSTVESKE VED TURBOBYTTE "
Kom heller med alternative hjelpesvar til strådstarter enn å henge dere på bagateller og tull
God helg
MVH
BENT
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 25 jun 2009, 17:04
Har du sjekket at du har en godt fungerende veivhusventilasjon?. Dette er jo stort sett problem med B205/B235 motorene, men ved manglende/ dårlig ventilasjon, så får du dårlig oljeflow igjennom turboen.Er ikke helt uvanlig at et lett trykksatt veivhus fører til turbohavari.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 27 jun 2009, 03:30
Ronny_N169 skrev:Har du sjekket at du har en godt fungerende veivhusventilasjon?. Dette er jo stort sett problem med B205/B235 motorene, men ved manglende/ dårlig ventilasjon, så får du dårlig oljeflow igjennom turboen.Er ikke helt uvanlig at et lett trykksatt veivhus fører til turbohavari.
Hei.
Er det B205 motoren heter? mente det var b204 eller noe jeg.
Men nei, har ikke sjekket dette. Åssen sjekker jeg det lett ?
2009 9-3 Aero XWD
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 27 jun 2009, 09:14
Du har en B204. Veivhusventilasjonen på de der er så simpel at det i praksis er bare to ting å sjekke, sjekk at enveisventilen som sitter på den tynne slangen som kommer ut av toppdekselet ditt ikke er tett, og sjekk at slangen forøvrig ikke er det, samt den tykke slangen som kommer ut sammen med den tynne. De skal være koblet i toppdekselet med en tett o-ring og de skal selvsagt være koblet rett mot innsuget (tynn slange) og røret før turboen (tykk slange).
Har du for høyt veivhustrykk så vil du jo få høyt mottrykk i oljereturen fra turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 27 jun 2009, 11:25
Ingvar N629 skrev:Du har en B204. Veivhusventilasjonen på de der er så simpel at det i praksis er bare to ting å sjekke, sjekk at enveisventilen som sitter på den tynne slangen som kommer ut av toppdekselet ditt ikke er tett, og sjekk at slangen forøvrig ikke er det, samt den tykke slangen som kommer ut sammen med den tynne. De skal være koblet i toppdekselet med en tett o-ring og de skal selvsagt være koblet rett mot innsuget (tynn slange) og røret før turboen (tykk slange).
Har du for høyt veivhustrykk så vil du jo få høyt mottrykk i oljereturen fra turboen.
Det var den ja.
Men da er nok den i orden også. Ser nå ikke ut som om det er så mye galt med motoren, begynner å tro litt på at jeg kanskje hadde uflaks med den turboen jeg

2009 9-3 Aero XWD
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 27 jun 2009, 15:52
Høres meget mistenklig ut at alle 3 turboee skal være kast. Vil tro noe er galt med kjærra di
Har du sjekka at snurra får nok oljetilførsel ( du kan ta av returen så ser du olja som kommer ut)
Kan du ha en lekkasje i turbotrykket? Gå over ALLe silicone bend og se at allt saitter bra på. som noen har skrivd over her så kan det få turboen til å overvarve eller generellt bli slitt.
Eksosanlegget, dere eksperter kan det være noe med mottrykket?
Hvor my lader den?
Var det eg kom på i farta

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 27 jun 2009, 17:19
alex_ander3@hotmail.com skrev:Høres meget mistenklig ut at alle 3 turboee skal være kast. Vil tro noe er galt med kjærra di
Har du sjekka at snurra får nok oljetilførsel ( du kan ta av returen så ser du olja som kommer ut)
Kan du ha en lekkasje i turbotrykket? Gå over ALLe silicone bend og se at allt saitter bra på. som noen har skrivd over her så kan det få turboen til å overvarve eller generellt bli slitt.
Eksosanlegget, dere eksperter kan det være noe med mottrykket?
Hvor my lader den?
Var det eg kom på i farta

Har ikke tatt av den retur delen. Alt av slanger osv er tett.
Den lader ca 1.bar
Kjører uten katalysator.
2009 9-3 Aero XWD
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 27 jun 2009, 18:02
stianj skrev:Alt av slanger osv er tett.
Det jeg mente med tette oljerør var ikke at de ikke skulle lekke, men at de ikke skulle være tette inni. Bygger det seg opp koks og oljeslam inni rørene så får ikke turboen nok smøring. Det samme gjelder returen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 28 jun 2009, 00:30
Den hvite ventilen på veivhusvent. bør du jo sjekke at fungerer. Veldig lett. Hvis du kan blåse luft begge veier gjennom den er den ødelagt. Men kan uansett ikke se for meg at det kan drepe en ny turbo ville satt en knapp på lekkasje. Fins nok av plasser det kan lekke, er vel flere bare på innsuget/innsugsmanifoilen..
Ellers er det jo lett å drepe en turbo, bare å kjøre hardt rett før du stopper, rus motoren til sperra og skru av tenninga.. Men regner med at du har passet på å kaldkjøre turboen før du skrur av tenninga og ikke herja slik som jeg beskrev nå.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 28 jun 2009, 04:53
Timon skrev:Den hvite ventilen på veivhusvent. bør du jo sjekke at fungerer. Veldig lett. Hvis du kan blåse luft begge veier gjennom den er den ødelagt. Men kan uansett ikke se for meg at det kan drepe en ny turbo ville satt en knapp på lekkasje. Fins nok av plasser det kan lekke, er vel flere bare på innsuget/innsugsmanifoilen..
Ellers er det jo lett å drepe en turbo, bare å kjøre hardt rett før du stopper, rus motoren til sperra og skru av tenninga.. Men regner med at du har passet på å kaldkjøre turboen før du skrur av tenninga og ikke herja slik som jeg beskrev nå.
kjører alltid pent før jeg skal stoppe den, og den får stå å gå 20-30sek før jeg stopper den.
Men om jeg hadde hatt lekasje, ville ikke trykket sunket da ?
2009 9-3 Aero XWD
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 28 jun 2009, 11:44
Ikke hvis den er liten.. Jeg prøvde å lage en lekkasje når jeg benka bilen, for å få ned antall hk, men det hjalp ikke.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
stianj
- 2.0 bar

- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Legg inn
av stianj » 01 jul 2009, 03:02
Plukker fra hverandre hele driten i marra, skal sjekke ALT, også sette i en turbo igjen, og få kvitta meg med den bilen. Fy feite så lei jeg er gammal saab nå.
Ikke vært noe anna enn bryderi den bilen.
Men, om jeg får fikset dette med turboen, så er den jo forsåvidt 100% stand.
Men dritlei den uansett, kjøpe meg VAG.
Si fra om noen vil ha en 900. får den billig.
2009 9-3 Aero XWD
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 02 jul 2009, 10:44
Som flere nevner så skulle det ikke forundre meg om du finner ut at oljerørerene har kokset igjen. Ingen turbo klarer seg uten olje i lengden....
Btw: hvilket oljefilter bruker du?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.