Side 2 av 2

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 21 nov 2009, 17:51
av Jimmen
Den øverste på MV, altså C som går til turbo går det fint ann og blåse igjennom.
Går ikke på W. altså til wastegate.. sjekket ikke R.

"Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut."

Da er det noe feil til meg tydligvis, men koblet IKKE ut kontakten da jeg prøvde.
Stikker og prøver igjen jeg!

Men, når jeg prøver dette regner jeg med at bilen skal gå?
Det gjorde den ikke når jeg prøvde nå.

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 21 nov 2009, 20:00
av Tor N12
Marius Bruheim skrev:
Jeg fikk stremt opp wasegate staget litt. å nå går den ned til ca 1.25 eller noe.
Bare så det er sagt og slik at ikke andre bare gjør dette:
Stramming av wg-stag er IKKE noe man skal gjøre med mindre grunnladetrykket er for lavt!!

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 21 nov 2009, 20:05
av Kurt N597
Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 21 nov 2009, 20:15
av Jimmen
Kurt N597 skrev:Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
Halleluja! for jeg KAN blåse inn C men da kommer det ikke luft ut W.
Da regner jeg med at det er den som er feil da, for skal få prøve en til neste helg!
Håper virkelig det er den..

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 01 jul 2012, 20:07
av arban
Slenger meg på denne.. :)

Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?

Re: Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 01 jul 2012, 21:12
av Pål N526
Marius Bruheim skrev: Men var en rar patent på den slangen der, er det et skøytestykke under der? Kan den fungere som en "struping"?
Den nedstrupinga, det er ikke no "blåventil" som er slengt på? Wg skal ikke stilles på for å rette trykket. Kan du ta bilde av modden?

/ pål

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 02 jul 2012, 09:25
av Ingvar N629
arban skrev:Slenger meg på denne.. :)

Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
Først og fremst, hva slags bil har du??

Er det en 9-5 så er jo EVAP-systemet koblet til R-slangen, kan være en av EVAP-ventilene som lekker dersom du ikke får fullt trykk.

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 03 jul 2012, 20:47
av arban
Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell

Takker for svar :)

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Lagt inn: 03 jul 2012, 20:50
av Paul N1176
arban skrev:Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell

Takker for svar :)
du kan jo søke på blå enveisventiler her å se hva du finner, de kan skape litt krøll med ladetrykket på 9-5..

edit: gjorde det for deg: viewtopic.php?f=12&t=22377