LØST: Startproblemer 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av Edward N812 » 29 nov 2009, 20:44

bZerk skrev:Vi satte på en dings på den ene plugghetta i dag for å se om det er gnist, og det er det, men den vil ikke starte for det.

plugghette og plugghette fru blom ;) det virker som du ikke vet hvor enkel operasjon dette er.. ingen vits i å kjøre den ned til saab for å få gjort noe som helst.. bare kom deg til mekonomen eller lignende og bytt selv.. 1stk skrue og 1stk kontakt klarer hvem som helst :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av bZerk » 29 nov 2009, 20:50

Jeg skrudde av DI kasetten og satte på en enhet som sjekker om det er gnist. Vet ikke hva den heter defor kalte jeg den en "dings". Jeg vet hvor VAG'en sitter, er ikke helt bortreist. Jeg får bare ikke symptomene til å stemme. Tenkte derfor at det var greit med en diganose hos noen som vet hva de driver med. Det var en her som sa at hvis VAG'en er død så er det ikke gnist, det er det her.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av Edward N812 » 29 nov 2009, 22:19

lite regnestykke:

dra på mekonomen: 700,-

ta den med til SAAB: feilsøking en time eller to + eventuelt kostnaden av ny VAG til dobbel pris: cirka 1000 + 1400 = 2400.

med andre ord vil bare feilsøkinga hos SAAB sannsynligvis koste mer enn det det koster deg å prøvebytte den mest opplagte synderen. jeg synes nå valget hadde vært enkelt. worst case scenario er jo at du betaler 700,- mer enn du kunne ha endt opp med om du kun tok den med til verkstedet.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 30 nov 2009, 01:43

bZerk skrev:Vi satte på en dings på den ene plugghetta i dag for å se om det er gnist, og det er det, men den vil ikke starte for det.
Hvordan i alle dager kan du vite at problemet var til stede i det sekundet du sjekket at det var gnist? Når problemet kommer og går er feilsøking av denne typen helt totalt meningsløst, siden det kan fungere når du sjekker og slutte å fungere før du har satt DIen på plass igjen. :)
bZerk skrev:Jeg får bare ikke symptomene til å stemme. Tenkte derfor at det var greit med en diganose hos noen som vet hva de driver med. Det var en her som sa at hvis VAG'en er død så er det ikke gnist, det er det her.
Hvilke symtomer er det som ikke stemmer da? Gåen veivakselgiver gir jo akkurat til punkt og prikke de problemene du har; i begynnelsen startproblemer ved varm motor, går over til å stoppe under kjøring og til slutt vil den ikke starte i det hele tatt. Ingen av disse symptomene peker spesielt mye mot DI, all den tid at det hele er temperaturavhengig.

Er helt enig med de andre her, det er bare å bytte giveren med en gang.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av bZerk » 01 des 2009, 16:29

Da er feieln funnet og bilen går som et skudd igjen. Det var DI kassetten som var gåen. VAG'en var det ikke noe feil på. Feilsøkt og rettet hos AutoStrada på Hamar.

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Startproblemer 9000

Legg inn av Skavold » 01 des 2009, 17:38

Så flott. :) Akkurat samme symptomer, og akkurat samme løsning som det jeg opplevde, med andre ord.

Tips: Sett en "Løst" i emnefeltet, så blir det greiere for de som eventuelt skulle søke etter hjelp på samme tema senere.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: LØST: Startproblemer 9000

Legg inn av Edward N812 » 01 des 2009, 20:45

da hadde i alle fall ikke gnist ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: LØST: Startproblemer 9000

Legg inn av Morten N88 » 01 des 2009, 21:07

Edward N812 skrev:da hadde i alle fall ikke gnist ;)
Det hender at DI kassettene jukser også da..

På en 9k jeg hadde var jeg plaget av at den gikk på 3 sylindre av og til. Hadde nettopp kjøpt bilen. Antok det skyldtes at det var tatt motorvask før jeg tok over bilen.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Re: LØST: Startproblemer 9000

Legg inn av bZerk » 01 des 2009, 21:53

Edward N812 skrev:da hadde i alle fall ikke gnist ;)
Jo, jeg hadde gnist, to vitner som overvar det.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: LØST: Startproblemer 9000

Legg inn av Edward N812 » 01 des 2009, 22:13

prøver ikke krangle altså, men mente jo at da hadde den i alle fall ikke gnist de gangene den ikke funka :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar