Når det gjelder pakningssilikon ville jeg som Jim lagt rundt hele pakningen på begge sider, selv om verkstedshåndbøkene bare beskriver en liten stripe på hver kortside av pakningen, hvor det er en "sprekk" i pakningen. Ny pakning eller ei, det er vel ikke helt umulig at det er noen små riper i f.eks. anleggsflaten på kassen, og da blir det fort lekkasje om en kun har stålpakningen. Forøvrig er jeg også klok av skade etter å ha lagt pakningssilikonen "utenfor" bolthullene i pakningen. Dette medførte hos meg at olje lekket ut av bolthullene og dryppet ned fra hver bolt. Så min personlige erfaring er at det er lurt å legge pakningsmassen "på innsiden" av bolthullene
saab 99 oljelekkasje
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
I stedet for å løsne nedre bærekuler har jeg funnet ut (etter tips fra sprokit) at det er mye bedre å løsne øvre bærekuler. Da vil tyngden av navet gjøre av drivakslene holdes ut til siden av seg selv. Det gjør ihvertfall jobben litt lettere om en står alene og jobber!
(Vær oppmerksom på at du ikke strekker for mye i bremseslangene når du holder på da. Jeg har litt problemer med dette, men det er mulig det kun er pga. at jeg har bygd om til nyere understell..)
Når det gjelder pakningssilikon ville jeg som Jim lagt rundt hele pakningen på begge sider, selv om verkstedshåndbøkene bare beskriver en liten stripe på hver kortside av pakningen, hvor det er en "sprekk" i pakningen. Ny pakning eller ei, det er vel ikke helt umulig at det er noen små riper i f.eks. anleggsflaten på kassen, og da blir det fort lekkasje om en kun har stålpakningen. Forøvrig er jeg også klok av skade etter å ha lagt pakningssilikonen "utenfor" bolthullene i pakningen. Dette medførte hos meg at olje lekket ut av bolthullene og dryppet ned fra hver bolt. Så min personlige erfaring er at det er lurt å legge pakningsmassen "på innsiden" av bolthullene
Når det gjelder pakningssilikon ville jeg som Jim lagt rundt hele pakningen på begge sider, selv om verkstedshåndbøkene bare beskriver en liten stripe på hver kortside av pakningen, hvor det er en "sprekk" i pakningen. Ny pakning eller ei, det er vel ikke helt umulig at det er noen små riper i f.eks. anleggsflaten på kassen, og da blir det fort lekkasje om en kun har stålpakningen. Forøvrig er jeg også klok av skade etter å ha lagt pakningssilikonen "utenfor" bolthullene i pakningen. Dette medførte hos meg at olje lekket ut av bolthullene og dryppet ned fra hver bolt. Så min personlige erfaring er at det er lurt å legge pakningsmassen "på innsiden" av bolthullene
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Har gjort samme feilen jeg også. Er heller ikke verdt å pøse på med masse silikon heller. Da risikerer du å få silikonklumper i oljen...Eirik N396 skrev:I stedet for å løsne nedre bærekuler har jeg funnet ut (etter tips fra sprokit) at det er mye bedre å løsne øvre bærekuler. Da vil tyngden av navet gjøre av drivakslene holdes ut til siden av seg selv. Det gjør ihvertfall jobben litt lettere om en står alene og jobber!(Vær oppmerksom på at du ikke strekker for mye i bremseslangene når du holder på da. Jeg har litt problemer med dette, men det er mulig det kun er pga. at jeg har bygd om til nyere understell..)
Når det gjelder pakningssilikon ville jeg som Jim lagt rundt hele pakningen på begge sider, selv om verkstedshåndbøkene bare beskriver en liten stripe på hver kortside av pakningen, hvor det er en "sprekk" i pakningen. Ny pakning eller ei, det er vel ikke helt umulig at det er noen små riper i f.eks. anleggsflaten på kassen, og da blir det fort lekkasje om en kun har stålpakningen. Forøvrig er jeg også klok av skade etter å ha lagt pakningssilikonen "utenfor" bolthullene i pakningen. Dette medførte hos meg at olje lekket ut av bolthullene og dryppet ned fra hver bolt. Så min personlige erfaring er at det er lurt å legge pakningsmassen "på innsiden" av bolthullene
Det med å løsne øvre bærekule har jeg ikke prøvd, men det funker sikkert like greit det også. Men tror du får samme problemet med bremseslangen. Bare pass på å binde opp med noe som tåler litt strekk (ståltråd el) Alternativ 3 er jo å ta hele klonsen av helt, men det er bare mer jobb enn nødvendig. (Fordel, Bedre plass og du kan få gjort ordentlig rent i drivakseltunellen samtidig) Men om du velger det alternativet MÅ du da lufte bremser i tillegg til chluch. (Anbefaler at du lufter bremser også uansett siden bremse/chluch-systemet har vært åpnet. Er en gylden mulighet til å bytte all bremse/chluch-væsken) Du vet at du må trykklufte chluchen forresten
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
yes i know
bremsene skal byttes ut på den. nye skiver å klosser rundt om + kalippere foran å håndbrekkwaier. tok ut en motor på en 900 med h motor å på den løsnet jeg bærekulene oppe å nede men er det enklere å bare løsne på den ene så kan jeg jo prøve det.
ikke meningen å spore av her men kalippere til 99en hvor lønner det seg å bestille de? har skiver. klosser å håndbrekkwaier liggende.
ikke meningen å spore av her men kalippere til 99en hvor lønner det seg å bestille de? har skiver. klosser å håndbrekkwaier liggende.
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Ingenting å bekymre seg over når det gjelder oljeforbruk. Overstiger den 1 liter på oljeskiftet, er det på tide med å gjøre litt smårenovering. Ventiltetninger, sjekke ventilfjører, stempelringer osv. 320.000 er ikke noe så lenge den ikke bruker mer olje. Forbruksvaren på 99'en er hjuloppheng og toppdekselpakning. Snakker av erfaring. Har eid 3 stk, hvor av en ("Grønningen" fra 1975L) runnet 600 000. (Eide den fra 130 000) Nevnt også tidligere i en annen tråd. Er morro å skru 99 dadj piasava N879 skrev:ja du løser på bærekulene på begge sider å løsner de klemmene på de indre drivknutene å dermed er drivakslingene unna veien. skal bestille alt av deler så jeg har de liggende klar, tenkte bruke en slik jekk som du beskriverhar tilgang på en strømstyrt sak. om det er en elefant jekk eller ei skal være usakt
![]()
ellers vil jeg påstå at motoren er i utmerket tilstand, 320 000km virker ikke ha noe utslag på den. går veldig pent. ikke noe ventil tikking eller noe. bruker svært lite olje, bare en 2-3 dl på skift.. å det kommer seg jo av den lille lekkasjen da som jeg skal utbedre
(Det som sitter i girkassen er et standard SKF-lager og fås billigere andre steder enn hos Saab mener jeg å huske)
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
neida tror motoren er i go form i 99en. bruker å bytte olje på den 1 gang i året selv om den står bare i ro. å starter den også med jevne mellom rom. 600 000km var ikke verst
så en saab 99 på huggern i sverige en gang å den var kjørt over 700 000km!.. men den hadde B motor å dobble gassere. en gamlere utgave en min.
men for å spore av igjen her.. calipere foran til 99 de lønner det seg vel å kjøpe hos saab? evt hvordan er det å bygge om til 900ans bremsesystem fra 87?
men for å spore av igjen her.. calipere foran til 99 de lønner det seg vel å kjøpe hos saab? evt hvordan er det å bygge om til 900ans bremsesystem fra 87?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Om du skal oppgradere ville jeg gått for bremsesystemet 88-93, det fra 1987 er ikke mye til oppgraderingdj piasava N879 skrev:men for å spore av igjen her.. calipere foran til 99 de lønner det seg vel å kjøpe hos saab? evt hvordan er det å bygge om til 900ans bremsesystem fra 87?
Om du vil oppgradere til nyere 900-bremser er det vel skrevet litt om dette fra før. Det er ikke vanskelig, men litt arbeid er det jo.
Men nå er vi vel på god vei bort fra oljelekkasjeproblematikken..
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
ja stemmer det fra 88 mente jeg
87 mod er vel samme som står på ..
men som sagt bilen er 100% orginal så hvorfor ikke holde den orginal
skal høre med mekonomen og saab denne uka hvordan de skiller seg i pris osv..
på samme tid bestiller jeg de pakningene jeg mangler. når da dette er fikset har jeg bil i mange år fremover av 99en. er ikke meningen jeg skal bruke den daglig da den blir veteran. men tanken var å ha en bra bil, som også etterhvert begynner bli skjelden til en billig penge å ha på veien
dessuten har bilen vært i famillie siden 1988 så egentlig er den mer en bare en vanlig bil 
på samme tid bestiller jeg de pakningene jeg mangler. når da dette er fikset har jeg bil i mange år fremover av 99en. er ikke meningen jeg skal bruke den daglig da den blir veteran. men tanken var å ha en bra bil, som også etterhvert begynner bli skjelden til en billig penge å ha på veien
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
