Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Moderator: Moderatorer
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Dette er jo noe flere/Saab skulle vist om og fått gjort noe med og eventuelt fått det inn i serviseprogrammene på bilene.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Enig, Absolutt noe som må inn i sjekklista.Aleks-ander_N948 skrev:Dette er jo noe flere/Saab skulle vist om og fått gjort noe med og eventuelt fått det inn i serviseprogrammene på bilene.
Da var testen unnagjort, startet i 3 kuldegrader og passerte:
50 grader etter 10 minutter og 5 km.
80 grader etter 15 minutter og 12 km.
90 grader etter 20 minutter og 20 kilometer
Etter dette la tempen seg rett tempen under 100 grader (som jeg er vant til).

Normalt, som det var "i gamle dager" med original termostat. da lå tempen mellom 90 og 100 grader.
Så var det klart for belastintningstest: ned i tredjegir - turtall til justert til konstant 4.900 med cruisekontrollen, tempen steg opp til 100, så over 100, og etter 5 minutter 120 grader(!)
120 grader har jeg aldri sett på denne bilen! Under oljefiltertesten med lignende belastning har nåle knapt krabbet såvidt over 100 grader (105 grader?).
Oppsummering:
Pluss: ENDELIG fått varme i olje slik at fuktighet kan dampes ut av olja.
Usikkerhet: er det normalt med 120 grader?? Har jeg fått feil type? Eller var den gamle allerde halvdefekt når jeg kjøpte bilen?
Denne fikk jeg:
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5958848
Står ingenting om 1998 modeller her...
Jeg bestilte 9181736 som er termostaen uten ny fjær og mutter, jeg fikk 5958848 som er ett sett med ny termostat+ fjær + mutter.
Er dette et sludgeforbedrende kit som øker oljetempen for å gjøre det lettere for veihusventilasjonen?
Noen som har nyere versjon av EPC (i min EPC finner jeg ikke 5958848)?
Uansett ved normal kjøring ligger tempen rundt 100 grader og det er supert.

Parkering ved jobben etter 9 mil på motorvei.

5 minutter med konstant 4.900 omdr/min på motorvei = 120 grader.
Edit: Ble mange åpne spørsmål, men kanskje den nye termostaten er 100% OK, og at 120 grader er riktig med litt rimelig belastning? Og at den gamle allerede var halvdød da jeg kjøpe bilen, og død helt i vinter?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
120 grader hørest jo litt mye ut da men du kjører jo litt hardt når du oppnår en sånn temp så rekner med at det skal være sånn.
Har vært borti store caterpillarer på skip med 110 grader på oljen og det var normalt
Har vært borti store caterpillarer på skip med 110 grader på oljen og det var normalt

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Søkte litt rundt på nettet og de fleste sier at 100 grader er ideell tempraturen, så 120 grader når man har nesten 5000rpm i 5 min hørtes ikke så galt ut i mine øyne.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
men de åpner vel på ca 105 grader begge to??
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Jepp, begge på 105 grader.
På den nye står det printet inn 105 på kroppen:
http://bildr.no/view/589456
Det som er saken er at jeg tror ikke den nye åpner i det hele tatt, alt er normalt til jeg begynner å belaste bilen, da passerer nåla godt over 105 grader. 5 minutter på 5.000 omdr (motorvei) ga 120 grader, på hjemveien sjekket jeg 5 minutter på konstant 3.500 omdr/min dette ga 110 grader.
Jeg tror neppe den nye termostaten åpner, mulig den er levert defekt (posen hadde vært åpnet og så stiftet igjen)?
Uansett, veldige godt å endelig ha temperaturen tilbake, vite at fuktighet blir kokt ut av olja, eneste drawback er at det er litt vel mye "møllers tran" under belastning, tror jeg må returnere varen og få en ny termostat som virker(åpner)?
På den nye står det printet inn 105 på kroppen:
http://bildr.no/view/589456
Det som er saken er at jeg tror ikke den nye åpner i det hele tatt, alt er normalt til jeg begynner å belaste bilen, da passerer nåla godt over 105 grader. 5 minutter på 5.000 omdr (motorvei) ga 120 grader, på hjemveien sjekket jeg 5 minutter på konstant 3.500 omdr/min dette ga 110 grader.
Jeg tror neppe den nye termostaten åpner, mulig den er levert defekt (posen hadde vært åpnet og så stiftet igjen)?
Uansett, veldige godt å endelig ha temperaturen tilbake, vite at fuktighet blir kokt ut av olja, eneste drawback er at det er litt vel mye "møllers tran" under belastning, tror jeg må returnere varen og få en ny termostat som virker(åpner)?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Du får prøve å koke den i olje og se om den åpner samtidig som du har et termometer i. Det ville jeg gjort.Macgeier skrev:Jepp, begge på 105 grader.
På den nye står det printet inn 105 på kroppen:
http://bildr.no/view/589456
Det som er saken er at jeg tror ikke den nye åpner i det hele tatt, alt er normalt til jeg begynner å belaste bilen, da passerer nåla godt over 105 grader. 5 minutter på 5.000 omdr (motorvei) ga 120 grader, på hjemveien sjekket jeg 5 minutter på konstant 3.500 omdr/min dette ga 110 grader.
Jeg tror neppe den nye termostaten åpner, mulig den er levert defekt (posen hadde vært åpnet og så stiftet igjen)?
Uansett, veldige godt å endelig ha temperaturen tilbake, vite at fuktighet blir kokt ut av olja, eneste drawback er at det er litt vel mye "møllers tran" under belastning, tror jeg må returnere varen og få en ny termostat som virker(åpner)?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Heh lykke til med det, vanlig smøreolje har kokepunkt på 300 - 400 grader
Er ikke noe problem at oljen skal koke på motoren ialle fall, og uansett hva du gjør ikke kok olje inne på kjøkkenet!! tenk på all oljedampen som kommer på kjøkkenet...
Men hvor er temp måleren plasert? før kjøleren etter eller på motoren?

Er ikke noe problem at oljen skal koke på motoren ialle fall, og uansett hva du gjør ikke kok olje inne på kjøkkenet!! tenk på all oljedampen som kommer på kjøkkenet...
Men hvor er temp måleren plasert? før kjøleren etter eller på motoren?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Et meget godt spørsmål!Aleks-ander_N948 skrev: Men hvor er temp måleren plasert? før kjøleren etter eller på motoren?
Sensoren sitter på sanwitch adapter (oljefilter), det må jo kanskje bety at jeg måler tempen på olja som suges opp fra oljesumpen og ikke hva som faktisk pumpes inn i motorblokka etter oljekjøleren, hvis da oljekjøleren sitter i serie etter oljefilteret

En hjelpsom sjel har bekreftet via PM at GM # 5958848 også gjelder for 1998 modelller (tusen takk), så da har jeg riktig termostatsett,ingen tvil om det!
Da kan det tenkes at ja jeg måler høy temp, men det har ingen betydning for det er temperatur FØR oljekjøler og da kan man muligens regne med at olja kjøles ned etter dette? Og at gammeltermostaten på min sludge plagede motor aldri (i min tid) har vært helt frisk og gitt max 100 grader i olja opp fra sumpen, og at den klappet fullstendig sammen i vinter?
doo-kie: Primusen skal hentes fra hylla, koketesten planlegges utføret i garasjen.
Vi får ta dette som dugnad, mer etteretningsarbeide kreves, det positive er at vi lærer stadig noe nytt om våre motorer

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Jeg har en VDO-giver som erstatter bunnpluggen, syntes først den var litt upraktisk men inså jo raskt at man da i allefall får rimelig korrekt måling av oljetempen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Det er da bare å bruke olivenolje eller frityr olje, du trenger jo bare å nå 105grader for å se om termostaten virker, ser ikke helt problemet dit derAleks-ander_N948 skrev:Heh lykke til med det, vanlig smøreolje har kokepunkt på 300 - 400 grader![]()
Er ikke noe problem at oljen skal koke på motoren ialle fall, og uansett hva du gjør ikke kok olje inne på kjøkkenet!! tenk på all oljedampen som kommer på kjøkkenet...
Men hvor er temp måleren plasert? før kjøleren etter eller på motoren?

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Og hvilke temperaturer leser du av på ditt oppsett?Tor N12 skrev:Jeg har en VDO-giver som erstatter bunnpluggen, syntes først den var litt upraktisk men inså jo raskt at man da i allefall får rimelig korrekt måling av oljetempen.
Hvis oljekjøleren sitter etter filteret så er det kanskje ikke så stor forskjell på våre oppsett, du har giveren før oljepumpa (sumpen) og jeg har etter oljepumpa (inngangen til filteret).
Det jeg er usikker på er om oljekjøleren sitter er koblet etter filteret, eller før?
Regner med at strømmen går denne vei: Sump -> oljepumpa -> filteret -> oljekjøler -> blokka.
Eller er det: sump->oljepumpe-> oljekjøler -> filter -> blokka.
PS. Kjørte helt normalt idag, temperaturen ligger rett i underkant av 100 grader, og toucher 100 grader ved litt belastning (ala Lierbakkene).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Veldig interessant lesing Macgeier. Ser ut som oljeproblematikk har blitt ditt spesialfelt her på foumet! Nøye er du også;)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Takk, når man første er eier av en 9-5 med konstatert sludge problemer så må man gjøre en innsats for å finne og fjerne alle (u)mulige årsaker.alex_ander3@hotmail.com skrev:Veldig interessant lesing Macgeier. Ser ut som oljeproblematikk har blitt ditt spesialfelt her på foumet! Nøye er du også;)

Den passer straks 255.000, over halveis til 500.000km

Her er et oljeflyt diagram fra Pårsje:
http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 429518.jpg
Her er oljekjøler koblet før filteret, noen som vet om det finnes lignende diagram for Saab?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur
Det er diagram i WIS, kan sjekke når jeg kommer hjem.
Når det gjelder sludge og koksing så er jeg mer redd for høye temperaturer enn lave, men det er klart at kondens og syre som dannes fra NOx fra forbrenningsprosessen når det kommer i kontakt med vann er man avhengig av å få opp tempen for å redusere. Det blir jo også fort mye blow-by i en B2X5 med originale stempel.
Når det gjelder sludge og koksing så er jeg mer redd for høye temperaturer enn lave, men det er klart at kondens og syre som dannes fra NOx fra forbrenningsprosessen når det kommer i kontakt med vann er man avhengig av å få opp tempen for å redusere. Det blir jo også fort mye blow-by i en B2X5 med originale stempel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan