ujevnt turbotrykk? Hjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Sondreot » 02 apr 2010, 11:08

Du vil jo aldri klare å bygge opp turbotrykk bare ved å gi gass uten belastning...
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 11:13

bullit87 skrev:
Sondreot skrev:Du mener at turbotrykket ikke går lenger opp en oransje når du ruser motoren uten belastning?
Ja, skal ut og skjekke på dumpventil i dag, og skjekke fjæren om den er kanskje for stram. men bilen var akuratt like tullete med orginal dump også, jeg skal gi tilbake melding
like idiotisk forsatt #-o , men som dere sier ossen kan man Skjekke om en magnetventil eller En Wastegate klokke fungerer?
Enkle ting for og skjekke. er jo helt noob :oops: . hjelp meg? [-o<
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Sondreot » 02 apr 2010, 11:23

Ta av ledningen på magnetventilen. Mål turbotrykk.. Skal da være grunnladetrykk, ca 0,5 bar. Motbakke, minst 3.gir, mer en 2500 omd. og full gass!
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 11:24

Sondreot skrev:Du vil jo aldri klare å bygge opp turbotrykk bare ved å gi gass uten belastning...
Okay, kommer bare opp såvidt på oransje, på tomgang, Men når jeg kjører Så ser man Att Det er 2-5gear som Sliter med ustabilt Trykk. den holder seg ikke der, går fram og tilbake på det rød, og man kjenner også når man skal gi på for eksempel 3 gir, så nykker det opp mot fult trykk på det rød på apc. Kjenner bilen små jokker... når jeg akselrasjon oppover så kjenner man små nøkkingen i det giret man kjører i.! :wierdface:
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Sondreot » 02 apr 2010, 11:29

Knitrer det litt? Lyd altså...
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 12:31

Sondreot skrev:Knitrer det litt? Lyd altså...
har ikke hørt noe knitre lyd, enste lyden jeg hører er fra Register kjedet,
Fikk tatt av ledningen og fikk testet grunntrykket, da gikk den på oransje,og da gikk den veldig fin oppover på akselrasjoen var jevn og fin da uten nykking. Og men da har jeg da prøvd det, Noe mere jeg kan teste som du kommer på?
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Sondreot » 02 apr 2010, 13:35

Vanskeli å tippe uten å lese ut adapsjonsverdier fra Trionic... Helt sikker på at tanken er full av 98 oktan?
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 19:31

Sondreot skrev:Vanskeli å tippe uten å lese ut adapsjonsverdier fra Trionic... Helt sikker på at tanken er full av 98 oktan?
jepp fulltank med 98 okatan, men det er i allfall noe galt der, men Wastegaten ossen kan man skjekke om den er i ustand?
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Sondreot » 02 apr 2010, 20:11

Ta av slangen i motsatt ende og blås.. Forsvinner lufta er den defekt.. For å sjekke om den beveger seg rett må du nok ha en liten pumpe, med mindre du har gode lunger. Skal bevege seg litt før grunnladetryk, og skal gå lett og ledig!
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 20:29

Sondreot skrev:Ta av slangen i motsatt ende og blås.. Forsvinner lufta er den defekt.. For å sjekke om den beveger seg rett må du nok ha en liten pumpe, med mindre du har gode lunger. Skal bevege seg litt før grunnladetryk, og skal gå lett og ledig!
som jeg forsto nå så mener du slangen fra magnetventil til wastegaten og ta av der og blåse eller bruke en liten pumpe der og da vis luften ikke kommer fram sikkelig da er den defekt/slitt. Må ha det inn med teskje :oops: ut i garasjen nå og skjekker,
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 02 apr 2010, 21:38

Sondreot skrev:Ta av slangen i motsatt ende og blås.. Forsvinner lufta er den defekt.. For å sjekke om den beveger seg rett må du nok ha en liten pumpe, med mindre du har gode lunger. Skal bevege seg litt før grunnladetryk, og skal gå lett og ledig!
den bevegde seg fint og pyntelig, merket heler ingen luft som forsvinner, fikk ikke tatt Og blåst i motsatt ende tok heler direkte på, sykkel pumpe og prøvde også liten sigarett dekkkompresor merket ikke noe luft som ble borte, nå har jeg testet grunnladetrykket ved og ta vekk ledningen også Ved og teste wastegaten, du turbon min har jo gått mange km , trur du att det kan forårsake ujevn turbotrykk?
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av Timon » 02 apr 2010, 23:29

Om du har hjemmemekka software så er det jo ikke sikkert at alt er gjort etter boka der da. Feil i software kan lett gi slike symptomer, men om problemet oppstod når den ble trimma så ville kanskje eieren ha oppdaga det?

Vet du når problemet oppstod?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: ujevnt turbotrykk? Hjelp

Legg inn av bullit87 » 03 apr 2010, 07:57

Timon skrev:Om du har hjemmemekka software så er det jo ikke sikkert at alt er gjort etter boka der da. Feil i software kan lett gi slike symptomer, men om problemet oppstod når den ble trimma så ville kanskje eieren ha oppdaga det?

Vet du når problemet oppstod?
ja jeg får se hva jeg får til, har tatt kontakt med utengen. han skulle hjelpe meg litt, så da takker jeg for all den gode infomarsjonen jeg fikk og takk til att dere tok dere tid til og hjelpe meg, takk for det!.. :worship: dere får forsatt ha en riktig god påske og god helg :D
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Svar