Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Edward N812 » 07 jun 2010, 22:28

TorGE skrev:
Edward N812 skrev:Problemet ditt ligner veldig på problemet jeg hadde på 900'en min. Et annet problem på og900 er at det blir slark i clutchpedalen, så de første centimeterne du tråkker inn (ofte MANGE centimetere) har ingen virkning på hydraulikken, dermed blir det omtrent som å tråkke clutchen halvveis inn.

Nå er din en 93-modell, og den hadde forbedret/utbedret dette problemet, men du kan jo fortsatt kjenne om du har noe slark i pedalen din :)

Jo, jeg har en god del slakke i pedalen. Tråkker en del cm før jeg møter noe motstand. Går det an å gjøre noe med dette? Mener å ha lest et sted at clutchen ikke er justerbar, men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre...?
Det er slitasje i metallet på pedalen, der en pinne sammenføyer pedalen og masteren. pinnen skal gå gjennom et hull i pedalen, og har en tendens til å slite et ovalt hull. Legg deg under ved pedalene dine, og se hva som foregår i det området når du beveger clutch pedalen i dødgangsområde. Ingen behagelig liggestilling men du kan trøste deg med at det er piece of cake å se om det er slitt i pedalen.

Som sagt så er problemet utbedret på de nyere modellene av og900, men kan jo være verdt å sjekke, særlig siden du har en del slakke
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2010, 22:31

På de nyere sitter det ei hylse i dette hullet, men denne kan jo også bli noe slitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Vangen N622 » 10 jun 2010, 01:59

TorGE skrev:
Da begynner det å høres litt mer overkommelig ut. Hvor komplisert / hvor lang tid brukte du på denne prosessen?
Har gjort det så mange ganger at vist jeg er heldig og står på litt så tar jeg den ut på 10-15 minutter. Men jeg har laget meg et spesialverktøy for å ta av røret. Vist du ser øverst i høyre hjørne på bildet så er det en "ring". I den "ringen kutter du med en vinkelkutter eller lignende slik at du får et tre-fire millimeter bredt hakk. Denne er slik at du kan tre nøkkelen på røret. Og så må nøkkelen deles sånn ca. på midten slik at du kommer til med nøkkelen siden det er fryktelig trangt. Nøkkelen som passer er en 13mm nøkkel. Bruk 5-56 eller lignende på skuren til røret så den blir enklere å løsne. Husk å ta av slangen fra ekspansjonstanken til bremsevesken og legg den slik at den er høyere en tanken. Da vil ikke bremsevæsken renne ut. Er 13mm på de to skruene inne i kupeen også. Løsne den ene skruen på plastrøret til luftanlegget og bøy den til siden. Den er ganske fleksibel. Så må du bruke en nebbtang eller lignende for å ta ut splinten i bolten som forener pedal med sylinder. Vist du er litt blå på å skur på biler og har tre tommeltotter så kan du beregne en time med noe bannskap og en kaffepause eller to. Det kommer helt an på hvor fleksibel du er i fingrene og hvor fast røret sitter. Når du monterer igjen så må du holde tungen beint i munnen, og det samme med skruen til røret, slik at den tar gjengene riktig. Den delen er den jeg har hatt mest trøbbel med. Men dette er noe du får til vist du bruker litt tålmodighet.

Bilde

//mvh.
Saab er livet! :)

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Andreas N1194 » 10 jun 2010, 06:59

Hjelle, N6 skrev:
Alle "bilvarehus" har dette, berre å spør etter luftehjelp for bremser.

Ang slave / master har PFS originale SAAB-sylinderar til en bra pris;
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=540
ca. £125 for master og ca. £70 for slave. Sjølv kjøpte eg den uoriginale slaven ifrå PFS når eg bytta kasse på min, og den var berre boss. Lagar ulyd etter berre nokre få 1000 km. Eg må ta oppatt arbeidet, og har denne gong kjøpt den originale.
Når det gjeld jobb for å bytte er det nok minst jobb å bytte masteren. Slaven sit "i kassa", du må ut med kløtsjen. No er ikkje det værste jobben på 900 sidan en kan bytte kløtsj med kassa i bilen. Masteren sit like over kløtsjpedalen med må takast ut ifrå motorrom sida, ergo må en nok demontere reimene for generator, servo og AC for å kome til.
Tydeligvis litt forskjellige meninger/erfaringer her :) Selv har jeg nå både 3-parts master og slavesylinder montert, og begge er kjøpt på PFS. Totalen blir da en liten tusenlapp totalt med frakt, og det er det absolutt verdt! Men jeg har da ikke erfart noe problem med disse på min og900 enda hvertfall :)

EDIT: Det kan også være greit å sjekke hvordan masteren ser ut der den kobles mot selve pedalen. Min var fra 91 og hadde rundet 400k km, så der var hullene ovale og med en god del slark.. ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 13 jun 2010, 21:44

Vangen N622 skrev:
TorGE skrev:
Da begynner det å høres litt mer overkommelig ut. Hvor komplisert / hvor lang tid brukte du på denne prosessen?
Har gjort det så mange ganger at vist jeg er heldig og står på litt så tar jeg den ut på 10-15 minutter. Men jeg har laget meg et spesialverktøy for å ta av røret. Vist du ser øverst i høyre hjørne på bildet så er det en "ring". I den "ringen kutter du med en vinkelkutter eller lignende slik at du får et tre-fire millimeter bredt hakk. Denne er slik at du kan tre nøkkelen på røret. Og så må nøkkelen deles sånn ca. på midten slik at du kommer til med nøkkelen siden det er fryktelig trangt. Nøkkelen som passer er en 13mm nøkkel. Bruk 5-56 eller lignende på skuren til røret så den blir enklere å løsne. Husk å ta av slangen fra ekspansjonstanken til bremsevesken og legg den slik at den er høyere en tanken. Da vil ikke bremsevæsken renne ut. Er 13mm på de to skruene inne i kupeen også. Løsne den ene skruen på plastrøret til luftanlegget og bøy den til siden. Den er ganske fleksibel. Så må du bruke en nebbtang eller lignende for å ta ut splinten i bolten som forener pedal med sylinder. Vist du er litt blå på å skur på biler og har tre tommeltotter så kan du beregne en time med noe bannskap og en kaffepause eller to. Det kommer helt an på hvor fleksibel du er i fingrene og hvor fast røret sitter. Når du monterer igjen så må du holde tungen beint i munnen, og det samme med skruen til røret, slik at den tar gjengene riktig. Den delen er den jeg har hatt mest trøbbel med. Men dette er noe du får til vist du bruker litt tålmodighet.

Bilde

//mvh.
Hmmm i så tilfelle så lurer jeg på å avbestille verkstedtimen jeg har bestillt. De tilbø seg å skifte masteren for kr. 3800,- inkl deler på Saab her i Larvik...

Men hvis jeg da kan gjøre jobben selv på et par tre timer, så burde jeg jo komme godt ut av det. De hadde heller ikke tid til å ta den før 1. juli.
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Andreas N1194 » 14 jun 2010, 09:33

TorGE skrev:Hmmm i så tilfelle så lurer jeg på å avbestille verkstedtimen jeg har bestillt. De tilbø seg å skifte masteren for kr. 3800,- inkl deler på Saab her i Larvik...

Men hvis jeg da kan gjøre jobben selv på et par tre timer, så burde jeg jo komme godt ut av det. De hadde heller ikke tid til å ta den før 1. juli.
Du klarer det fint uten "spesialverktøy" også, bare regn med en time ekstra, samt litt banning, og småklemte fingre. Er litt trangt mellom der ;) Selv skiftet jeg master på rimelig kort tid, den er forholdsvis enkel og rett frem og skifte :)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
turbomac
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 13 jan 2009, 17:53
Navn: happy h
Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
Sted: der grasset har sluttet å gro

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av turbomac » 17 jun 2010, 20:40

torge du får si ifra hvis du trenger noe hjelp med cluchten din .bor ikke langt fra deg så det går nok fint hvis du trenger ei hand.du jobber ikke ute i helgeroa vel? :)

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 27 jun 2010, 22:05

turbomac skrev:torge du får si ifra hvis du trenger noe hjelp med cluchten din .bor ikke langt fra deg så det går nok fint hvis du trenger ei hand.du jobber ikke ute i helgeroa vel? :)
Tusen takk for tilbudet men nå er jobben gjort, hvor bor du? Fikk hjelp til å lufte av en kompis som har hatt og900 tidligere. Så nå er alt bare fryd og gammen igjen...

Det tok ca en uke å få delen i posten, så tok det en halv uke å finne tid til å sette i gang, så tok det meg (og jeg har ikke skrudd mye) en knapp time tilsammen å demontere og sette inn ny master. Så var det bare luftinga igjen, og det tok vel effektivt et kvarters tid. Så dette var faktisk mye enklere og raskere enn jeg hadde sett for meg.

Kom på tilsammen et par tusen kr inkl lufteverktøy.
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
turbomac
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 13 jan 2009, 17:53
Navn: happy h
Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
Sted: der grasset har sluttet å gro

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av turbomac » 28 jun 2010, 08:37

bor i hæljeroa .møter en blå 900 nesten vær morgen .trodde det var muligvis deg .kjører en sølv og900 sjøl :woot:

Svar