Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 jan 2011, 11:49
Rambraut N1491 skrev:Låner tråden din litt jeg..
Hva må til for og få konvertert en m95 9000 2.3t (fulltrykker) til E85?
Som over;
Ingvar N629 skrev:E85-konvertering på billigmåten er å bytte til dyser med 30 % større flowkapasitet, men går man litt mer grundig til verks så er det ikke fullt så enkelt, da større dyser normalt sett har lengre reaksjonstid. Reaksjonstiden er tiden det tar fra spenningssignalet settes til nåla løfter (nok), så slik sett bør du gjøre forandringer i motorstyringen også.
Endrer du i tillegg drivstofftrykket, så er endringen i flowmengde proporsjonal med kvadratrota av trykkøkningen, innenfor pumpas lineære kapasitet.
Etanol brenner raskere og trykket i sylinderen stiger derfor raskere. Peaktrykket kommer tidligere i forhold til stempelbevegelsen. Slik sett kan det også være greit å kunne endre tenninga elektronisk og ikke bare med fordeler, slik det er på sugeren, for å få mest mulig ut av dette. Men litt effekt vil du få uansett.
Har du 200-hesteren så er dysene store nok, og det holder kun å endre software. Men vil anbefale at det endres tenning i tillegg til fuel!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 09 jan 2011, 13:19
Det er en 170hester som er konvertert til 200, men dysene er vel like?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 jan 2011, 17:31
Ja det er de.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan