Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 23 jun 2011, 21:29
Ronny_N169 skrev:Macisen85 skrev:Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Om bilen er orginal er jo ikke 9-5 med 150hk noen rakett akkurat. Hvorfor kjøper du ikke et trimprogram istedet?. Dette er jo eneste vei å gå for mere futt i disse modellene. Orginalt luftfilter vil ikke begrense noe under 300hk ihvertfall.
Det er installert BSR program vare. 220 HK 360NM
Så derfor bare lurte jeg.
Pluss er det nå sån ca km som indikerer at Turboen holder på å ryke?
Vis jeg skifter turbo til en støre vil dette hjelpe meg eller gjøre ting verre?
Mvh Macisen85
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 23 jun 2011, 21:46
Daniel N683 skrev:Vi mappet over 450 hk på min 9000 i helga. På orginalt Saab luftfilter.. Så noe åpent filter/powerfilter som slipper inn fint støv i motoren har du ikke bruk for.. Tro meg på det
Det finnes vel ikke noe oppskrift på hvor lenge en turbo holder. Det slites ved bruk, og jo mer du bruker den, jo kortere går det før du må bytte.. Du merker fort om den har dårlige lager og brenner olje.. Da ryker det godt av eksosen.
Ok takker for infoen.
Er bare redd de rykker har hørtom mangen adre modeler som sier at ca 200.000 så pleier de å være klar for rådalen

og min er kjørt 196.000
så var bare litt redd

Mvh Macisen85
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 23 jun 2011, 22:46
Er ikke dermed sagt at den varer 10.000 km til.
Enkleste om du starter å bekymre deg, er å ta av f.eks. downpipe fra eksosen, er bare tre bolter, og kjenne på akslingen om den kjennes tight og fin ut.
Har du noe nevneverdig bevegelse i uansett retning er den slitt, og vil dø innen "ei stund"

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 24 jun 2011, 07:02
Ville heller tatt av på luft siden. For om du skulle være uheldig å knekke en pinbolt, så må du ut med snurra uansett. Lettere å kjenne på luftsiden også:)
/ Pål
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 24 jun 2011, 16:41
Pål N526 skrev:Ville heller tatt av på luft siden. For om du skulle være uheldig å knekke en pinbolt, så må du ut med snurra uansett. Lettere å kjenne på luftsiden også:)
/ Pål
OK takker for info

Mvh Macisen85
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 24 jun 2011, 21:25
Gratis tips, om du velger et lavere gear så har du turbotrykket du savner hele tiden:) relativt billig iforhold til havari:)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Dalle
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Legg inn
av Dalle » 22 okt 2011, 16:38
Hvorfor monterte speedparts powerfilter på bilen min visst det ikke er bra ?

Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 22 okt 2011, 17:13
Dalle skrev:Hvorfor monterte speedparts powerfilter på bilen min visst det ikke er bra ?

For det første er det store forskjeller på en 9-5 og en 900, så dette kan ikke sammenlignes. Jeg orker ikke å skrive en avhandling om det, men det er vesentlige forskjeller i motorstyringen på en 900 kontra en 9-5. På 900 går det derfor fint å montere åpent filter, men det betyr likevel ikke at det ikke kan medføre ulemper. Man trenger jo ikke være professor i fysikk for å forstå at et luftfilter som slipper inn mer luft også slipper inn mer av partiklene som blir stoppet i et orginalfilter.
For det andre er Speedparts en butikk som lever av å selge varer. Det skulle tatt seg ut hvis alle butikker som solgte varer som på en eller annen måte medførte en økt risiko for skade, skulle gitt deg advarsler om alle ulempene. Sjokolade er jo for eksempel ikke særlig bra for tennene, men kassadamen på Rema står vel neppe og forteller deg dette når du betaler?

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Dalle
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Legg inn
av Dalle » 22 okt 2011, 19:05
Var egentlig om det var størst problem på 9-5 jeg ville vite. Mitt powerfilter blir værende på min 900 iallfall, liker litt lyd

Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994