spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Moderator: Moderatorer
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Eneste problemet mitt (så vidt jeg vet om) er at trykkerne lager lyd. Dette kommer vel av den såkalte oil-sludgen? Trykkerne blir full av dritt?
Har prøvd med motorrens og diesel, og da ble det bra en liten stund. Defor tenkte jeg å prøve å rense de skikkelig for å se om dette hjelper på lyden.
Har prøvd med motorrens og diesel, og da ble det bra en liten stund. Defor tenkte jeg å prøve å rense de skikkelig for å se om dette hjelper på lyden.
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Skal trykkerne være harde eller myke når jeg prøver å trykke på de? Har sett alle slags forklaringer rundt om ...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Harde når motoren har gått og trykkerne er fylt med olje. De blir myke når de har ligget en stund. Dersom de er myke uansett så er det noe galt. Pass på at de ikke er trykket ned av kammen når du kjenner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Tok de ut fra motoren på tirsdag, og de er fremdeles steinharde. kan det tyde på at de er full av dritt?
Setter pris på hjelpen
Setter pris på hjelpen

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Jeg har da byttet ventiltrykkerne, men lyden er der fremdeles. Hva kan det da være?
Jeg målte strammeren og den var ca 12-13 mm, så børe vel bytte snart. Kan dette medføre tikkelyd?
Noen forslag til hva som lager lyden? evt fremgangsmåte for å finne den?
Setter pris på tips! Bilen bruker ikke olje...
Hadde også nede bunpannen og renset denne, og denne så mye bedre ut enn mange bilder jeg har sett...
Jeg målte strammeren og den var ca 12-13 mm, så børe vel bytte snart. Kan dette medføre tikkelyd?
Noen forslag til hva som lager lyden? evt fremgangsmåte for å finne den?
Setter pris på tips! Bilen bruker ikke olje...
Hadde også nede bunpannen og renset denne, og denne så mye bedre ut enn mange bilder jeg har sett...
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Har du latt bilen gå skikkelig varm etterpå? Om trykkerne har vært tomme så kan det ta 10-15 min før de blir stille
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
jada, bilen har gått skikkelig varm. Merker egentlig ingenting på bilen bortsett fra lyden...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Hvis trykkerne fremdeles lager lyd etter rens betyr det nesten garantert at det er noe i veien med oljetrykk eller tilførsel. Enten er trykket for lavt på grunn av dårlig oljepumpe eller dårlig o-ring på bunnsilen, eller så har du tette oljekanaler...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
O-ringen er byttet!
Får sjekke oljetrykket da...Noen som vet om noen selger utstyr til slikt?
Finnes det noen måte å sjekke om noen kanaler er tett?
Får sjekke oljetrykket da...Noen som vet om noen selger utstyr til slikt?
Finnes det noen måte å sjekke om noen kanaler er tett?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Dårlig oljetilførsel til ventiltrykkerne sier vel sitt, med mindre du har en trykker som fortsatt lager lyd tross rens og god tilgang på olje. Med fare for å gjenta meg selv, det er sjelden trykkerne i seg selv er problemet dersom de lager lyd, det er gjerne et symptom på problem et annet sted. Men før du vipper ut hele motoren, har du montert trykkerne med det lille hullet mot oljekanal?fjallaking skrev: Finnes det noen måte å sjekke om noen kanaler er tett?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Monterte de med hullet mot oljekanalene ja.
Kan det være symptom på annet enn tette kanaler opp til trykkerne?Ingvar N629 skrev:det er gjerne et symptom på problem et annet sted
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Enten det, eller så kan det jo være dårlig med olje til alt annet også. Tett oljesil (den hadde du renset), tette kanaler "hvor som helst", oljepumpe med slitasje i huset osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Setter pris på all hjelp 
Hvor ligger oljepumpen? Dersom jeg måler oljetrykket nede ved filteret og dette er ok, er det sansynlig at da er pumpa ok og at det er trolig er tette kanaler? Og da er det motorrens som blir løsningen?
Finnes det andre steder og måle trykket?
Å hive ut motoren blir ikke aktuelt før til sommeren, så må prøve å få den til holde til det...

Hvor ligger oljepumpen? Dersom jeg måler oljetrykket nede ved filteret og dette er ok, er det sansynlig at da er pumpa ok og at det er trolig er tette kanaler? Og da er det motorrens som blir løsningen?
Finnes det andre steder og måle trykket?
Å hive ut motoren blir ikke aktuelt før til sommeren, så må prøve å få den til holde til det...

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere
Oljepumpa sitter bak et lokk i registerdekselet. Ta av reimhjulet som sitter i enden på veivakselen, så kommer du til. Adkomst gjennom høyre hjulhus.
Du får rense alt du klarer, du kan f eks prøve følgende prosedyre: Kjør den varm, tapp ut olja og fyll på diesel, la den gå på tomgang et minutt, la det stå over natta, gjenta gjerne en gang med ny diesel. Fyll på billig olje, kjør en liten stund, tapp ut og så tar du ned bunnpanna og renser for løs skit. Monter tilbake, fyll på olje og be om at det ble bedre. Ikke bruk for tjukk olje, 5W30 kan være fint. Det er en utbredt misforståelse at tykk olje er tingen for å få høyere oljetrykk og at det er bra, gjett hva som skjer med flowen. Det er ikke farlig å la den gå litt på tomgang med diesel som smøremiddel, men pass på at oljelampa slukker.
EDIT: Når du har bunnpanna nede så kan det være lurt å sjekke veiv- og rådelager.
Du får rense alt du klarer, du kan f eks prøve følgende prosedyre: Kjør den varm, tapp ut olja og fyll på diesel, la den gå på tomgang et minutt, la det stå over natta, gjenta gjerne en gang med ny diesel. Fyll på billig olje, kjør en liten stund, tapp ut og så tar du ned bunnpanna og renser for løs skit. Monter tilbake, fyll på olje og be om at det ble bedre. Ikke bruk for tjukk olje, 5W30 kan være fint. Det er en utbredt misforståelse at tykk olje er tingen for å få høyere oljetrykk og at det er bra, gjett hva som skjer med flowen. Det er ikke farlig å la den gå litt på tomgang med diesel som smøremiddel, men pass på at oljelampa slukker.
EDIT: Når du har bunnpanna nede så kan det være lurt å sjekke veiv- og rådelager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan