Klonke lyd ved fult rattutslag...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av redturbo » 03 mar 2012, 16:08

Lav-kvalifisert forslag: Selve tannstangen?
Har du hørt lyden hvis forhjulene har liten vekt eller hjulene henger i luften?
Dette er vel en to-manns jobb å finne ut av : En dreier rattet og den andre kjenner på stagene fra tannstangen til hjulene.

Joakim BP
Innlegg: 4
Registrert: 03 mar 2012, 17:37

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Joakim BP » 04 mar 2012, 16:14

På den youtubefilmen, virker det mest sansynlig som demperen eller fjærene er gåen.

Det er vell bare til å skru av dekket og løfte litt på dempere og skjekke. Er det slark i det, så bør det nok skiftes etter en stund :)


-Joakim

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 04 mar 2012, 16:26

Joakim BP skrev:På den youtubefilmen, virker det mest sansynlig som demperen eller fjærene er gåen.

Det er vell bare til å skru av dekket og løfte litt på dempere og skjekke. Er det slark i det, så bør det nok skiftes etter en stund :)


-Joakim
Det var ikke det. Viste seg å være en vanlig feil på denne modellen. Når foringene for stabilisatorstaget under bilen begynner å bli slitne kommer knirkelyden i kaldt vær. De ble byttet og knirkelyden fra youtubefilmen ble borte :)

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 04 mar 2012, 18:52

Prøvde å få litt film av klonkelyden når jeg kjørte, men det ble ikkeno bra. men fikk til to filmer av lyden mens bilen står i ro og jeg har den mot fult rattutslag.
En kammerat av meg lurte på om det kunne være noe med fjørene, kan det være noe i det? vet at andre Saab modeller har hatt en tendens til å få dårlige fjører.

Sist redigert av Tiller den 04 mar 2012, 21:18, redigert 10 ganger totalt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Pål N526 » 04 mar 2012, 19:12

Bør være grei skuring å finne hva som gir etter når du kan fremprovosere lyden stillestående. Greier du å se oppunder? Om du skal kjenne, så tenk to ganger på hva du tar i:)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 07 mar 2012, 16:46

Har nå hatt bilen innom 3 verksteder for å diagnosere problemet.
Verksted 1: Tannstanga var problemet
Verskted 2: Fjørene skapte problemet
verskted 3: Tårnlagre + fjærskål er problemet

Litt frustert.... :?

Utrolig kjedelig å bytte noe som er unødvendig.

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 07 apr 2012, 19:25

Kanskje jeg har løsningen nå.
Er nybegynner på støtdember feltet......
Når jeg har sakt at jeg har byttet tårnlagerne mener jeg disse lagerne:

Bilde

Ser på speedpart sine sider at det heter Axiallager, men på mekonomen heter det tårnlager.

Er vell dettelageret på bilde under her jeg burde bytte eller? :

Bilde

På speedparts heter det Fjäderbenslagring, det er vell det som er tårnlager på norsk.

Er det dette lageret som lager klonkelyden?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 08 apr 2012, 13:02

Det er det øverste du skal bytte.

Det som skjer er at det kommer vann og drit inn i lageret og det setter seg fast når du svinger, da "trekker" du opp fjærene litt og når lageret slipper kan du høre kneppelyder når fjærene går tilbake.

Ville kjøpt originale lager vist jeg var deg.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 09 apr 2012, 15:54

Aleks-ander_N948 skrev:Det er det øverste du skal bytte.

Det som skjer er at det kommer vann og drit inn i lageret og det setter seg fast når du svinger, da "trekker" du opp fjærene litt og når lageret slipper kan du høre kneppelyder når fjærene går tilbake.

Ville kjøpt originale lager vist jeg var deg.
Har en skikkelig klonk klonk lyd, som metall mot metall.

Er det da det lille lageret på det øverste bilde som skaper det?

Trodde det var fjærbeinslageret som ga sånne symptomer. Kanskje lurt å bytte begge delene om jeg skal ha det opp igjen eller?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2012, 16:09

Tiller skrev:
Aleks-ander_N948 skrev:Det er det øverste du skal bytte.

Det som skjer er at det kommer vann og drit inn i lageret og det setter seg fast når du svinger, da "trekker" du opp fjærene litt og når lageret slipper kan du høre kneppelyder når fjærene går tilbake.

Ville kjøpt originale lager vist jeg var deg.
Har en skikkelig klonk klonk lyd, som metall mot metall.

Er det da det lille lageret på det øverste bilde som skaper det?

Trodde det var fjærbeinslageret som ga sånne symptomer. Kanskje lurt å bytte begge delene om jeg skal ha det opp igjen eller?
Det lille lageret du snakker om sitter inni delen på det nederste bildet, det er ikke to lager oppi der. Fjærbeinslager, tårnlager og aksiallager er forskjellige ord for samme delen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 10 apr 2012, 15:14

Så delen på det nederste bilde burde ikke ha noe å si på ulyden om jeg har forstått deg riktig?

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av hihovda » 17 apr 2012, 16:04

Det nederste bildet er delen som lageret fra øverste bildet sitter i. Bytter du lageret har du byttet det som kan lage klunkelyden på denne delen av demperen. Har selv byttet ene siden hos meg. Av en eller annen grunn jeg ikke husker nå, så hadde jeg kun en liggende så ble ikke byttet på andre siden. Her smurte jeg bare godt opp da lageret var helt, men knirket litt og virket som det lå litt fukt og skit i.
Har selv klunkelyder på min ng9-3 som irriterer meg. Tror jeg skal forsøke å skifte ytre krengningsstag (?). Er en smal sak, men tviler på at det kommer til å gjøre susen da jeg har skiftet på ene siden og det kommer rett som det er klunking fortsatt...

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 17 apr 2012, 17:16

hihovda skrev:Det nederste bildet er delen som lageret fra øverste bildet sitter i. Bytter du lageret har du byttet det som kan lage klunkelyden på denne delen av demperen. Har selv byttet ene siden hos meg. Av en eller annen grunn jeg ikke husker nå, så hadde jeg kun en liggende så ble ikke byttet på andre siden. Her smurte jeg bare godt opp da lageret var helt, men knirket litt og virket som det lå litt fukt og skit i.
Har selv klunkelyder på min ng9-3 som irriterer meg. Tror jeg skal forsøke å skifte ytre krengningsstag (?). Er en smal sak, men tviler på at det kommer til å gjøre susen da jeg har skiftet på ene siden og det kommer rett som det er klunking fortsatt...
Hva er det som er det mest sansynlige problemet med bilen da? Er en del klonking når jeg kjører nå, så lar bilen stå inntill jeg får gjort noe med den. Er student, så har ikke råd til å drive å bytte unødvendige deler.

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av hihovda » 17 apr 2012, 21:05

Aner egentlig ikke. Har selv nye fjærer og støtdempere på min så er ikke her problemet ligger hos meg. Det ligner på din beskrivelse, men kun når jeg kjører over større humper og gjerne med sving samtidig. Er ikke alvorlig eller ofte nok til at jeg tar det veldig tungt, selv om det er irriterende at det ikke forsvinner. Er mer nå som jeg har skiftet til brede sommerdekk. Kanskje foring i bærearm? Eller at fjøra ligger og glipper som andre har antydet her?? Støtdemper lager er en billig og enkel plass å begynne...tror heller ikke det er spesielt dyrt med de omtalte krengningshemmerne...Lykke til :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Paradigm N558 » 17 apr 2012, 22:33

Har litt av samme tendens på min bil som din. Har i grunn alltid hatt problemet, og jeg har byttet fjærbeinslageret... dempere, fjører... foringer... ja, i grunn alt untatt bærekule, endeledd og hjullager :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar