Legg inn
av Ingvar N629 » 18 apr 2012, 08:03
Jeg har endelig fått sett filmen du la ut, og det er ingen tvil om at det er turboen som er gåen.
Lyden du har der er IKKE PEN! Vanskelig å bedømme lyder ut ifra lydopptaket, men det høres ut som om det kan være mer enn kjedet. Før du bestemmer deg for å bruke penger på turboen ville jeg ha funnet ut av den lyden, dette kan bli dyrt. Det kan være så enkelt som at en eller flere ventiltrykkere sliter med oljetilførselen, da kan det være så enkelt som at det er for lite olje på motoren eller tett oljesil, men det kan også være lagerbank eller skjørtebank fra et stempel som holder på å slite seg inn i sylinderveggen. Jeg vet ikke hvor mye du klarer å gjøre selv, men hvis du ikke får stilt noen diagnose basert på lyden, så ville jeg ha tatt ned bunnpanna og sjekket lager, og så ville jeg ha satt to og to stempel i topp og undersøkt sylinderslitasjen nøye. Stempelskjørtene vil man ikke se uten å ta ut stemplene, men hvis det er noe sånt så vil det være riper i sylinderveggen. Ikke nødvendigvis lett å se, må iallfall ha godt lys!
Kjøpte en bil med samme motor til kona i fjor, den ble kjøpt med ulyd i motor og var derfor veldig billig. Jeg sjanset på lagerbank og byttet lager på den før den ble kjørt hjem. Rådelagrene var ikke pene, så det hjalp å bytte dem, men lyden ble ikke borte og det var mest lyd på kald motor. Da jeg rev motoren så var ett av stemplene så slitt at til og med oljeskraperingen hadde slitemerker. Den motoren hadde ikke hatt lenge igjen.
En annen ting jeg har sett er at boltene til lagerbukken på en av rådene har løsnet, det var også et voldtsomt leven som selvsagt endte med havari da eieren av bilen kjørte til det stoppet.
Mye skremselspropaganda her nå, det er ikke sikkert det er så ille, det er som sagt veldig vanskelig å bedømme slik ulyd fra et halvdårlig opptak. Kan kanskje til og med være så ufarlig som en eksoslekkasje fra f eks sprukket eksosmanifold eller gåen pakning, men jeg tror ikke det.
Veivhusventilasjonen består av noen slanger og en oljefelle som sitter på baksiden av blokka. Dersom denne er oppdatert så har den en slange som går inn på en stuss øverst på oljepåfyllingsrøret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan