Problem med varmeapparat saab 9-5 2002
Moderator: Moderatorer
Re: Problem med varmeapparat saab 9-5 2002
Noen som vet om det går ant å kjøre uten termostaten? Trenger den vell mest om vinteren, å plages ikke med at bilen er varm så det skal vell gå fint? Skal bestille ny, men tenkte å vente til jeg trenger noe mer da frakta av en termostat koster mer enn termostaten 

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Svaret er definitivt nei! Skift termostaten snarest dersom den er dårlig.
Å kjøre med "lunken" motor hele tiden påfører betyldelig mer slitasje enn en driftsvarm motor, blant annet grunnet at oljen aldri oppnår idèell arbeidstemperatur og riktig konsistens. De forskjellige komponentene i en motor er også tilpasset med tanke på at metall utvider seg når det blir varmt, og man oppnår derfor ikke de korrekte toleransene på lager o.l. før driftstemperatur er oppnådd.
Det blir sagt at ett eneste hardt pådrag ved kald motor tilsvarer 5000 kjørte km med varm motor når det kommer til slitasje på motoren. Jeg vet ikke om det akkurat er så dramatisk, men bra er det i alle fall ikke.
Dette gjelder spesielt for 9-5, som i allerede i utgangspunktet er svært utsatt for koksing i oljesil og oljekanaler (oilsludge) ved for mye kaldkjøring.
Å kjøre med "lunken" motor hele tiden påfører betyldelig mer slitasje enn en driftsvarm motor, blant annet grunnet at oljen aldri oppnår idèell arbeidstemperatur og riktig konsistens. De forskjellige komponentene i en motor er også tilpasset med tanke på at metall utvider seg når det blir varmt, og man oppnår derfor ikke de korrekte toleransene på lager o.l. før driftstemperatur er oppnådd.
Det blir sagt at ett eneste hardt pådrag ved kald motor tilsvarer 5000 kjørte km med varm motor når det kommer til slitasje på motoren. Jeg vet ikke om det akkurat er så dramatisk, men bra er det i alle fall ikke.
Dette gjelder spesielt for 9-5, som i allerede i utgangspunktet er svært utsatt for koksing i oljesil og oljekanaler (oilsludge) ved for mye kaldkjøring.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Har ikke skrevet noe her fordi jeg har ikke fått utforsket noe mer pga motorhavari, mn nå har jeg ny motor å ny termostat å feilen er der fortsatt. Den varmeapp krana, hvor er den? Bilde? Skal forsøke det 

Gammel tråd.. Men har akkurat samme problem med min 01 95 Aero. Blåser bare kald luft når motoren blir ca 90grader.
Funnet noen løsning på dette?
Funnet noen løsning på dette?