Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2012, 20:43

Du må bruke nett og givere fra gammelmotoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 31 jul 2012, 00:02

Ingvar N629 skrev:Du må bruke nett og givere fra gammelmotoren.
Nett skjønner jeg at jeg må flytte over. Hva mener du med givere?

Tror du denne typen spjeldhus vil passe?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 31 jul 2012, 00:16

Her kommer også et tilleggs spørsmål; hvor får man kjøpt plugger? Er noen hull i den nye motorblokka som jeg må tette. På toppen sitter det en veksler for de som kjører automat. Den må jeg ta ut, og da står jeg igjen med et hull som er 30mm bredt og 40mm dypt. :shock:
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Pål N526 » 31 jul 2012, 00:22

Kjøpes lokalt på saab. Det er en blindplugg på gamleblokka di som du kan bruke. Du må også flytte over en bolt som tetter inn på oljekanalen.


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 31 jul 2012, 09:00

Hvordan ta ut pluggen? Sitter jo inni blokka... Bolten som plugger oljekanalen er flyttet over :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2012, 10:55

Jenskp skrev: Tror du denne typen spjeldhus vil passe?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
Nei, det er jo samme type som du har.

Givere, alle eletriske duppeditter som måler temperatur, trykk etc etc.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Jenskp » 31 jul 2012, 14:29

Skjønner! :)
Du har ikke noe liggende av spjeldhus eller vannpumpe Ingvar?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2012, 14:36

Vasspumpe er jo en slitedel og er smart å kjøpe nytt...

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av jjrckd » 03 jan 2014, 14:51

Jenskp skrev:På bildene ser man at veivhussatsen er med ja. Det stemmer. Så jeg må kjøpe nytt spjeldhus med andre ord? Slik som Ingvar også sier. Kan hende det er et dumt spørsmål, men dette spjeldhuset er det som den røde pilen peker på?



Bilde
Låner denne litt. På bildet vises en stuss ut fra oljepåfyllingsrøret. På min 02 motor er denne "T-et" inn på slangen som går fra luftingen på toppdekslet og ned på oppgraderingsboksen for veivhusventilasjonen. I og med at motoren på bilde har en helt ny type veivhusventilasjon ser jeg ikke hvor stussen skal kobles hen. Er den overflødig og skal den blindes??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jan 2014, 15:58

MY04 og nyere har også stuss på påfyllingsrøret, men om du ser etter så er det ikke hull helt inn.. den er med andre ord blendet fra fabrikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Bytte fra veivhusventilaskjon til spjeldhus?

Legg inn av jjrckd » 03 jan 2014, 16:18

Aha! Har klødd meg mye å lenge i hodet ang denne her, takk!

Svar