Motorlampe lyser - 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Helge » 08 aug 2012, 14:55

Sjekk også for tette dyser, bensinfilter og lekkasjer på slanger til IC o.l.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2012, 19:56

Runar N403 skrev:Feilkoder: P1181 (1) og P1171 (1) Any ideas?

Får jeg klarhet i hva som er feil, så har jeg hvertfall noe å slå i bordet med!
Hvordan i all verden kommer man fram til bakre lambdasonde ut ifra de kodene? Hva slags verksted er det du bruker?

Begynn med det enkleste først. Sjekk at det ikke er noen eksoslekkasje før fremste lambdasonde. Hvis det er ok, ta ut LMM og plugg gummibelgen den sitter i (inn mot turbo), plugg veivhusventilasjonskobling fra toppen av cobraen (slangen som sitter i andre enden av røret som går langsmed ventilkåpa er enkel å plugge), og trykksett så systemet med trykkluft og let etter lekkasjer. Dersom dette er i orden så mål bensintrykket. Er det også ok, så kan du sjekke utgangsverdier fra trykkgiverne med Tech2, er de ok så sjekk beregnet luftmasse mot luftmassen målt av LMM. Sannsynligvis er det her det ligger om alt foregående er ok. Synes du det er like greit å gå rett til bytte av LMM istedenfor å få fatt i en Tech2, så kan du jo gjøre det, men du sjanser da på at trykkgiverne er ok.

Bytter du LMM så bør du slette feilkodene samtidig ved å ta av minuspolen på batteriet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 08 aug 2012, 23:44

Tja, tror han hadde vært borti en lignende sak der lambda2 så ut til å løse problemet. Er nok ikke det verkstedet i norge med mest saab erfaring.. Opel/GM verksted.
Snakka med han "ERG-fyren" igjen, han hadde blanda og trodde jeg hadde 2,2tid.

Takk for alle tips! Skal se hvor langt jeg kommer, men har ikke tech2 sjøl. Må nok få verksted til å sjekke de punktene.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Helge » 09 aug 2012, 00:02

Hvis du skal AS2-anlegget så kan vi bytte LMM samtidig.
Jeg har 3-4 stykker liggende.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 10 aug 2012, 20:39

Gjør et forsøk på trykktesting nå. Hvor mye trykk er det meninga at systemet skal holde?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2012, 21:06

Ingen vits i å pøse på mer enn en halv bar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 11 aug 2012, 01:17

Ingvar N629 skrev:Ingen vits i å pøse på mer enn en halv bar.
Thank you!

Vel da har jeg prøvd å trykksette, uten at jeg syns det lakk nevneverdig noe sted. Trykket blir borte etter 5- 10 sek, noe virker som det går ut ved det jeg tipper er vakuumklokka på fuelrailen (tipper litt faguttrykk her nå), og en bitteliten anelse luft kommer ut via en slags ventil med rød ring rundt rett over innsuget, på trykkrøret, og noe går nok ut via den hjemmelagde trykkpatenten min.

Var under bilen i dag og kikka litt, storservice skal ha blitt tatt for 5kkm siden og det inkluderer bytte av bensinfilter, men bensinfilteret er rustent, så jeg har mine tvil.
Dessuten (som jeg misstenkte), foringa til momentstaget hadde ca 1,5 cm fri vandring hver vei.. Var heller ikke noe problem å se at bilen har gått på vestlandet.. #-o
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 16 aug 2012, 21:51

Nå har jeg bytta bensinfilter på bilen, og jeg har ikke fått igjen motorlampa enda. Oppfører seg ganske bra nå, men syns fortsatt den går noe ujevnt på tomgang. Ikke store svingninger, men littegrann opp og ned. Normalt?
Turbonåla ligger sånn ca 3/4 opp på det gule feltet, kanskje ned mot 2/3. Dette er jo en ltt, men husker fra da gamle 9k'n var original lå nåla akkurat mellom gul og rød. Er det sånn den skal ligge på 9-5?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 16 aug 2012, 22:06

9-5 har egentlig ikke ladetrykksmåler, nåla viser estimert effekt. Jeg husker ikke nøyaktig hvor den skal være, men det høres ut som din ligger litt lavt. Det beste er vel å få feilsøkt ordentlig, kan ikke basere feilsøking på en ugradert måler uansett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2012, 07:15

Turbonåla går etter luftmasse/forbrenning, som er proporsjonalt med momentet. Måleren er kun en gadget, kan ikke brukes til noe men er jo litt artig å ha.

Tomgangen skal være dønn stabil på de der når alt er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 17 aug 2012, 14:44

Ingvar N629 skrev:Turbonåla går etter luftmasse/forbrenning, som er proporsjonalt med momentet. Måleren er kun en gadget, kan ikke brukes til noe men er jo litt artig å ha.

Tomgangen skal være dønn stabil på de der når alt er i orden.
Dønn stabil you say? :/ sammenheng med mager miks her og tro?
Får sjå om jeg får på en trykkmåler å sjekker. Hva kan jeg forvente å måle? ....eh og hvor kan jeg koble den på vacum?

Trist å høre at den karakteristiske trykkmålern har blitt "fake" da..
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 19 aug 2012, 10:44

Prøvde meg på tt-målermontering, får ut at den lader like oppunder 0,5 bar. Høres det riktig ut?
Har også kjørt på en dyserens på tanken, syns den går jevnere på tomgang for hvert tiltak. Sjekka status på tennpluggene og de er lys brun, noe som vel indikerer at den går ganske riktig.. ?

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 19 aug 2012, 11:09

Ca 0,5 bar høres rett ut det på original bil, du får ta deg en tur til Barteby om du er interessert i mer sus i serken. :wink: Lys hvitgrå på en plugg som er ganske ny når alt er som det skal, har den sittet der en stund så er det normalt med et brunskjær.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Runar N403 » 30 aug 2012, 22:35

Nå har jeg kjørt en stund etter dyserens, og har fått tilbake motorlampa. Kjøpte meg en ELM327 bluetooth adapter og leste ut kode P1181, samme som før men P1171, som var der tidligere, er ikke der mer. Jeg får ikke opp AFR måling med denne dingsen sammen med Torque, noen som har prøvd dette? noen tips om andre ting jeg kan lese ut som kan hjelpe meg med feilsøkinga?

Evt noen som har lyst å se på hele shaiten?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorlampe lyser - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2012, 22:43

Runar N403 skrev: Evt noen som har lyst å se på hele shaiten?
Har jo sagt du kan ta deg en bartetur :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar