Motorlampe lyser - 9-5
Moderator: Moderatorer
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Sjekk også for tette dyser, bensinfilter og lekkasjer på slanger til IC o.l.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Hvordan i all verden kommer man fram til bakre lambdasonde ut ifra de kodene? Hva slags verksted er det du bruker?Runar N403 skrev:Feilkoder: P1181 (1) og P1171 (1) Any ideas?
Får jeg klarhet i hva som er feil, så har jeg hvertfall noe å slå i bordet med!
Begynn med det enkleste først. Sjekk at det ikke er noen eksoslekkasje før fremste lambdasonde. Hvis det er ok, ta ut LMM og plugg gummibelgen den sitter i (inn mot turbo), plugg veivhusventilasjonskobling fra toppen av cobraen (slangen som sitter i andre enden av røret som går langsmed ventilkåpa er enkel å plugge), og trykksett så systemet med trykkluft og let etter lekkasjer. Dersom dette er i orden så mål bensintrykket. Er det også ok, så kan du sjekke utgangsverdier fra trykkgiverne med Tech2, er de ok så sjekk beregnet luftmasse mot luftmassen målt av LMM. Sannsynligvis er det her det ligger om alt foregående er ok. Synes du det er like greit å gå rett til bytte av LMM istedenfor å få fatt i en Tech2, så kan du jo gjøre det, men du sjanser da på at trykkgiverne er ok.
Bytter du LMM så bør du slette feilkodene samtidig ved å ta av minuspolen på batteriet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Tja, tror han hadde vært borti en lignende sak der lambda2 så ut til å løse problemet. Er nok ikke det verkstedet i norge med mest saab erfaring.. Opel/GM verksted.
Snakka med han "ERG-fyren" igjen, han hadde blanda og trodde jeg hadde 2,2tid.
Takk for alle tips! Skal se hvor langt jeg kommer, men har ikke tech2 sjøl. Må nok få verksted til å sjekke de punktene.
Snakka med han "ERG-fyren" igjen, han hadde blanda og trodde jeg hadde 2,2tid.
Takk for alle tips! Skal se hvor langt jeg kommer, men har ikke tech2 sjøl. Må nok få verksted til å sjekke de punktene.
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Hvis du skal AS2-anlegget så kan vi bytte LMM samtidig.
Jeg har 3-4 stykker liggende.
Jeg har 3-4 stykker liggende.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Gjør et forsøk på trykktesting nå. Hvor mye trykk er det meninga at systemet skal holde?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Ingen vits i å pøse på mer enn en halv bar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Thank you!Ingvar N629 skrev:Ingen vits i å pøse på mer enn en halv bar.
Vel da har jeg prøvd å trykksette, uten at jeg syns det lakk nevneverdig noe sted. Trykket blir borte etter 5- 10 sek, noe virker som det går ut ved det jeg tipper er vakuumklokka på fuelrailen (tipper litt faguttrykk her nå), og en bitteliten anelse luft kommer ut via en slags ventil med rød ring rundt rett over innsuget, på trykkrøret, og noe går nok ut via den hjemmelagde trykkpatenten min.
Var under bilen i dag og kikka litt, storservice skal ha blitt tatt for 5kkm siden og det inkluderer bytte av bensinfilter, men bensinfilteret er rustent, så jeg har mine tvil.
Dessuten (som jeg misstenkte), foringa til momentstaget hadde ca 1,5 cm fri vandring hver vei.. Var heller ikke noe problem å se at bilen har gått på vestlandet..

- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Nå har jeg bytta bensinfilter på bilen, og jeg har ikke fått igjen motorlampa enda. Oppfører seg ganske bra nå, men syns fortsatt den går noe ujevnt på tomgang. Ikke store svingninger, men littegrann opp og ned. Normalt?
Turbonåla ligger sånn ca 3/4 opp på det gule feltet, kanskje ned mot 2/3. Dette er jo en ltt, men husker fra da gamle 9k'n var original lå nåla akkurat mellom gul og rød. Er det sånn den skal ligge på 9-5?
Turbonåla ligger sånn ca 3/4 opp på det gule feltet, kanskje ned mot 2/3. Dette er jo en ltt, men husker fra da gamle 9k'n var original lå nåla akkurat mellom gul og rød. Er det sånn den skal ligge på 9-5?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
9-5 har egentlig ikke ladetrykksmåler, nåla viser estimert effekt. Jeg husker ikke nøyaktig hvor den skal være, men det høres ut som din ligger litt lavt. Det beste er vel å få feilsøkt ordentlig, kan ikke basere feilsøking på en ugradert måler uansett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Turbonåla går etter luftmasse/forbrenning, som er proporsjonalt med momentet. Måleren er kun en gadget, kan ikke brukes til noe men er jo litt artig å ha.
Tomgangen skal være dønn stabil på de der når alt er i orden.
Tomgangen skal være dønn stabil på de der når alt er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Dønn stabil you say? :/ sammenheng med mager miks her og tro?Ingvar N629 skrev:Turbonåla går etter luftmasse/forbrenning, som er proporsjonalt med momentet. Måleren er kun en gadget, kan ikke brukes til noe men er jo litt artig å ha.
Tomgangen skal være dønn stabil på de der når alt er i orden.
Får sjå om jeg får på en trykkmåler å sjekker. Hva kan jeg forvente å måle? ....eh og hvor kan jeg koble den på vacum?
Trist å høre at den karakteristiske trykkmålern har blitt "fake" da..
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Prøvde meg på tt-målermontering, får ut at den lader like oppunder 0,5 bar. Høres det riktig ut?
Har også kjørt på en dyserens på tanken, syns den går jevnere på tomgang for hvert tiltak. Sjekka status på tennpluggene og de er lys brun, noe som vel indikerer at den går ganske riktig.. ?
Runar
Har også kjørt på en dyserens på tanken, syns den går jevnere på tomgang for hvert tiltak. Sjekka status på tennpluggene og de er lys brun, noe som vel indikerer at den går ganske riktig.. ?
Runar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Ca 0,5 bar høres rett ut det på original bil, du får ta deg en tur til Barteby om du er interessert i mer sus i serken.
Lys hvitgrå på en plugg som er ganske ny når alt er som det skal, har den sittet der en stund så er det normalt med et brunskjær.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Nå har jeg kjørt en stund etter dyserens, og har fått tilbake motorlampa. Kjøpte meg en ELM327 bluetooth adapter og leste ut kode P1181, samme som før men P1171, som var der tidligere, er ikke der mer. Jeg får ikke opp AFR måling med denne dingsen sammen med Torque, noen som har prøvd dette? noen tips om andre ting jeg kan lese ut som kan hjelpe meg med feilsøkinga?
Evt noen som har lyst å se på hele shaiten?
Evt noen som har lyst å se på hele shaiten?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorlampe lyser - 9-5
Har jo sagt du kan ta deg en barteturRunar N403 skrev: Evt noen som har lyst å se på hele shaiten?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan