M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av totakt » 03 mar 2013, 17:52

Hvordan er det gått med girkassa?

Tror det er bare en halv liter mellom min og maks på peilepinnen.

Jeg skrev tidligere at jeg neppe trodde det var typen olje som gav deg problemer. Da vil jeg få lov til å være litt uenig med meg selv. Jeg hadde ikke turt å bruke annet enn mobil atf jws 3309, eller olje som er identisk, bare andre klistrelapper, f.eks. Toyota T-IV, eller til Volvo med samme kasse som våre.

Håper det har løst seg for deg.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av little_e » 03 mar 2013, 19:30

Om oljen kommer fra Biltema, Castrol, Mobil eller annet fabrikat spiller ingen rolle, bare den tilfredsstiller JWS3309/Toyota T-IV.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Lars_N289 » 03 mar 2013, 21:53

Er for tida på reise med jobben. Kjem heim i slutten av neste veke, så oppdatering følgjer då :D Har lest litt om denne oljen på svenskeforumet. Der blir det diskutert om den er basert på syntetisk eller mineralsk olje. Kva som er best for automatkassa er det heller vanskeleg å tyde.. Mange meiningar, men ikkje alle er like velbegrunna :?
Saab 9-5 Vector Sport M05

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av little_e » 04 mar 2013, 11:07

Alle oljer er basert på mineralsk olje, siden alle oljer *er* mineralske. Om den klassifiseres som mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje avhenger av andelen og typen additiver som er tilsatt.

I diskusjonen på det svenske Saabforumet er det nok en del som har misforstått, da de tror at fordi oljen Saab selger til femtrinns automatkassen er "basert på mineralolje", så betyr det at oljen skal være en mineralolje. Siden alle oljer er basert på mineraloljer (se over), så er det umulig å vite om oljen Saab selger er mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje.

GM skriver i sine opplæringskriv til denne girkassen (AF33-5, et annet navn på AW55-50SN) at girkassen skal ha helsyntetisk olje av spesifikasjonen Toyota T-IV som er samme spesifikasjon som JWS3309.

Med andre ord: Helsyntetisk eller delsyntetisk av JWS3309/Toyota T-IV.
..om det står Biltema, Castrol, Saab eller Mobil1 på flasken har nok ingen ting å si :p
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mar 2013, 13:26

little_e skrev:Alle oljer er basert på mineralsk olje, siden alle oljer *er* mineralske. Om den klassifiseres som mineralolje, delsyntetisk eller syntetisk olje avhenger av andelen og typen additiver som er tilsatt.
Veeel... ja, alle oljer det snakkes om her er basert på mineralolje, men forskjellen på mineral og syntet er ikke additiver. Syntetisk olje er syntetisert mineralolje, det betyr at hydrokarbon-kjedene er gjort like lange i syntetolja, noe som gir bedre bæring i oljefilmen og ikke minst lengre levetid. Se olje-tråden i FAQ, er skrevet mer om det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Ronny_N169 » 04 mar 2013, 15:44

little_e skrev:Med andre ord: Helsyntetisk eller delsyntetisk av JWS3309/Toyota T-IV.
..om det står Biltema, Castrol, Saab eller Mobil1 på flasken har nok ingen ting å si :p
En sannhet med modifikasjoner dette. Det at en olje oppfyller en spesifikasjon, betyr ikke at en olje med samme spesifikasjon kan være bedre. Girkasser, og spesiellt automater er virkelig sære på olja. Min egen 4 trinns automat gikk svært dårlig på Biltemas Dexron III olje, selv om spesifikasjonene var korrekt. Tilsvarende Castrol olje ga en helt annen giring.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av john n04 » 04 mar 2013, 19:16

Ronny_N169 skrev: En sannhet med modifikasjoner dette. Det at en olje oppfyller en spesifikasjon, betyr ikke at en olje med samme spesifikasjon kan være bedre. Girkasser, og spesiellt automater er virkelig sære på olja. Min egen 4 trinns automat gikk svært dårlig på Biltemas Dexron III olje, selv om spesifikasjonene var korrekt. Tilsvarende Castrol olje ga en helt annen giring.
Hva heter den castrol oljen du kjører på? 8)
lawicel CanUsb, og Tech2!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Ronny_N169 » 04 mar 2013, 20:53

Castrol Transmax Dex III tror jeg det var. Er sikkert 3 år siden. Kjøpt på Bilxtra. Ikke noe spesiellt egentlig. Denne olja er jo ikke spesiellt dyr heller.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av little_e » 05 mar 2013, 00:54

Personlig har jeg kjørt milevis med automatkasseolje fra Biltema (Dexron 3) i Audi V8 4.2. Girkassen er en ZF 4HP24A. Hadde aldri problemer, girkassen giret mykt og fint.
Jeg hadde gladelig kjøpt Biltema igjen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Ronny_N169 » 05 mar 2013, 11:52

little_e skrev:Personlig har jeg kjørt milevis med automatkasseolje fra Biltema (Dexron 3) i Audi V8 4.2. Girkassen er en ZF 4HP24A. Hadde aldri problemer, girkassen giret mykt og fint.
Jeg hadde gladelig kjøpt Biltema igjen.
ZF kasse i Audi og AW kasse i Saab er sikkert helt identiske, så bare å fylle Biltemaolje da :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Lars_N289 » 08 mar 2013, 11:32

Har no tappa av 3-4dl olje frå automatkassa, og dette gjorde susen! Overgangen mellom P, D og R er mjuk og merkast nesten ikkje. Den girar slik den skal, og dreg opp på turtall ved hardt gasspådrag og kickdown. Godt at det ikkje var noko meir alvorlig enn dette :) Er framleis litt rart at det var for mykje olje på kassa då eg fylte på eksakt samme volum som eg tappa av. Ser føre meg to mulige forklaringar på dette:

1: For mykje olje på kassa frå før. Men at denne på eit eller anna vis ikkje resultere i problema eg fekk med ny olje..
2: Forskjellig tetthet på den varme olja eg tappa av kontra den kalde eg fylte på.
Saab 9-5 Vector Sport M05

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av little_e » 08 mar 2013, 12:53

Har du peilet olje slik at du er sikker på at du har korrekt mengde olje nå?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Lars_N289 » 08 mar 2013, 13:07

Skal peile oljen i løpet av dagen. Bør vel ligge litt under maks sidan eg truleg ikkje får varmekøyrd kassa til anbefalt peiletemperatur, synspunkt? Utetemp er ca 4-5 grader.
Saab 9-5 Vector Sport M05

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av totakt » 08 mar 2013, 15:17

Noen tips til nivå i kassa di har du fått tidligere i tråden. Men du kan prøve å tenke deg forskjellen på tempen på olja ved en normal kjøretur i dag, kontra en varm sommerdag med maks vekt i bagasjerom og på tilhengerkula, og bratte motbakker. Tar du en liten normal kjøretur i dag, ville jeg lagt nivået bare litt over min på pinnen.

Og så fant jeg ut at min rykker litt mellom P - R, og R - P. Normal mellom de andre. Ingen anelse om hvorfor.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Re: M05 9-5 - Problemer med automatkasse etter oljeskift

Legg inn av Lars_N289 » 09 mar 2013, 11:00

Etter 45min med aktiv køyring peila eg oljen til ca 3/5 av max. Angåande temperatur på olja, er det nokon her som har målt denne med f.eks tech2 og sett kva som skal til for å nå 80 grader?
totakt skrev:Noen tips til nivå i kassa di har du fått tidligere i tråden. Men du kan prøve å tenke deg forskjellen på tempen på olja ved en normal kjøretur i dag, kontra en varm sommerdag med maks vekt i bagasjerom og på tilhengerkula, og bratte motbakker. Tar du en liten normal kjøretur i dag, ville jeg lagt nivået bare litt over min på pinnen.

Og så fant jeg ut at min rykker litt mellom P - R, og R - P. Normal mellom de andre. Ingen anelse om hvorfor.
Er med på tanken om at temperaturen på olja varierer med belastning og omgivelsestemperatur, men det som er interessant for min del er peiletemperaturen. Kan vel ikkje vere slik at ein må ha 20 grader lufttemepratur, samt last i bagasjerom og på kula for å kunne peile etter nivåmerket på stikka? Slik eg tolkar verkstadsmanualen skal det vere mulig og nå peiletemperatur når motor går på tomgang i P. Reknar med det er ein termostat i systemet slik at girkassa når driftstemperatur ved normal køyring. Rett meg om eg er heilt på jordet :?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Svar