saab 9-5 2,3 Trøbbel
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Takk for det.
Men er alle 2,3 t fra 98-04 like? ser det er noe forskjell på hk.
og hva er speisielt med Aero? Sikkert dumme spørsmål å stille på et Saab forum, men som sagt er jeg fersk enda.
Og takk for alle som kommer med innspill og hjelp her, setter jeg stor pris på.
Men er alle 2,3 t fra 98-04 like? ser det er noe forskjell på hk.
og hva er speisielt med Aero? Sikkert dumme spørsmål å stille på et Saab forum, men som sagt er jeg fersk enda.

Og takk for alle som kommer med innspill og hjelp her, setter jeg stor pris på.
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Ingen spørsmål er for dumme.
Vi har alle på et elle annet tidspunkt vært helt uvitende om Saab.
Aero kom i 99/00.
Forskjellen på en Aero og en 2,3 er understell, bremser, turbo, og software.
Aero kom også med 17" hjul som standard.
En Aero-motor er helt lik en standard 2,3. Eneste forskjellen er som nevnt turbo og software.
Vi har alle på et elle annet tidspunkt vært helt uvitende om Saab.
Aero kom i 99/00.
Forskjellen på en Aero og en 2,3 er understell, bremser, turbo, og software.
Aero kom også med 17" hjul som standard.
En Aero-motor er helt lik en standard 2,3. Eneste forskjellen er som nevnt turbo og software.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
...og eksosventiler, som ikke er de samme på eldre 2,3 og Aero.
Ellers er 2,3 grunnmotorer fra intervallet 98-03 stort sett like. Innsug, dyser og en del annen kringliggende utrustning er det forskjeller på, men sånt flyttes jo over.
Ellers er 2,3 grunnmotorer fra intervallet 98-03 stort sett like. Innsug, dyser og en del annen kringliggende utrustning er det forskjeller på, men sånt flyttes jo over.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Da har jeg bestemt meg for motor.
det ble en overhalt Aero motor fra Åge Gustavsen.
får den for 10 lapper inkl turbo. da er den ny overhalt av han og alt er målt og sjekket.
føler det blir det sikreste og billigste løningen.
Så da er det bare å stålsette seg for motor bytte.
Store spørsmålet er da, motor opp eller ned, og må kassa plukkes av før jeg løfter den ut?
Hadde vært greiest å tatt den opp, om det går?
Og hva regner en av tid for å ta ut motor? Går det på en god kveld?
det ble en overhalt Aero motor fra Åge Gustavsen.
får den for 10 lapper inkl turbo. da er den ny overhalt av han og alt er målt og sjekket.
føler det blir det sikreste og billigste løningen.
Så da er det bare å stålsette seg for motor bytte.

Store spørsmålet er da, motor opp eller ned, og må kassa plukkes av før jeg løfter den ut?
Hadde vært greiest å tatt den opp, om det går?
Og hva regner en av tid for å ta ut motor? Går det på en god kveld?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Det ligger en god beskrivelse under FAQ 9-5.Svart9-5turbo skrev:Da har jeg bestemt meg for motor.
det ble en overhalt Aero motor fra Åge Gustavsen.
får den for 10 lapper inkl turbo. da er den ny overhalt av han og alt er målt og sjekket.
føler det blir det sikreste og billigste løningen.
Så da er det bare å stålsette seg for motor bytte.
Store spørsmålet er da, motor opp eller ned, og må kassa plukkes av før jeg løfter den ut?
Hadde vært greiest å tatt den opp, om det går?
Og hva regner en av tid for å ta ut motor? Går det på en god kveld?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
En liten oppdatering her.
Bilen er da levert Åge, og står nå hos maptune å venter på å få ny maskinist.
Ble den ny overhalte Aero motoren, og en nyoverhalt turbo, så da skal jeg ha bil i mange år.
Fikk så god pris på motor bytte å alt, at da var det like greit å levre den, så omprogramere de hjernen å sjekker alt for meg.
Må også skryte litt av Åge: kjempe hyggelig kar, med masse erfaring og kunnskap,
og en virkelig entusiast på Saab. Veldig flink til å fortelle å forklare, så en skjønner faktisk hva det er snakk om.
Bilen er da levert Åge, og står nå hos maptune å venter på å få ny maskinist.
Ble den ny overhalte Aero motoren, og en nyoverhalt turbo, så da skal jeg ha bil i mange år.
Fikk så god pris på motor bytte å alt, at da var det like greit å levre den, så omprogramere de hjernen å sjekker alt for meg.
Må også skryte litt av Åge: kjempe hyggelig kar, med masse erfaring og kunnskap,
og en virkelig entusiast på Saab. Veldig flink til å fortelle å forklare, så en skjønner faktisk hva det er snakk om.

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Tør jeg spørre hva du må betale for dette?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Det ble litt at å fram, da turbo måtte overhales å litt prog og ombygging.
men totalen ble 20 000 Sek. ferdig testet, og alle oljer og væsker nye å slik. turn key ready rett å slett.
Kan ikke klage på det synes jeg.
men totalen ble 20 000 Sek. ferdig testet, og alle oljer og væsker nye å slik. turn key ready rett å slett.
Kan ikke klage på det synes jeg.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Det var jo faktisk rimelig overkommelig mtp. det du faktisk får...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.