OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen? [LØST]
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Det kan selvfølgelig være en av disse to, som "vakler". Vakuumventilen er jo vanskelig å måle, men solenoiden har oppgitt motstand i spolen til 43- 49Ω.
Men, dette med at regulering igjen inntreffer ved at du justerer temperaturen mener jeg heller kan tyde på annen årsak, som feks. at et spjeld "slenger" / ikke følger en aksling. Dette ville jo i såfall gi feil tilbakmelding til kontrollmodulen. Det er utgitt en servicebulletin "ACC har svårt att reglera och hålla temperaturen på förarsidan" og én for passasjersiden. Dette passer vel ikke helt for ditt tilfelle kanskje, men gjelder 9-5 M04 - fom. chassisnummer 43010217, og kan vel være litt å skjele til.
Men, dette med at regulering igjen inntreffer ved at du justerer temperaturen mener jeg heller kan tyde på annen årsak, som feks. at et spjeld "slenger" / ikke følger en aksling. Dette ville jo i såfall gi feil tilbakmelding til kontrollmodulen. Det er utgitt en servicebulletin "ACC har svårt att reglera och hålla temperaturen på förarsidan" og én for passasjersiden. Dette passer vel ikke helt for ditt tilfelle kanskje, men gjelder 9-5 M04 - fom. chassisnummer 43010217, og kan vel være litt å skjele til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Jeg forstår. Jeg går ut ifra at disse service bulletinene ligger i WIS - men jeg finner det merkelig at det skulle opptre når bilen kun kjører sakte en stund, og synkront på begge sider.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Må da være enkelt å måle eller bare kjenne med fingrene om rørene til varneregisteret blir kaldere når dette skjer, de passerer jo passasjerens fotbrønn, bak et lite deksel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det skal jeg prøve å gjøre neste gang problemet fremkommer.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen? (update)
Jeg har (fremdeles) ikke kjent på rørene til varmeapparatet, men det som er litt interessant er at jeg har klart å se en sammenheng i når dette fenomenet (varmen forsvinner) fremkommer.
Da jeg har OpenSID kan jeg jo til enhver tid følge motorens temperatur (Teng), og når motorens temperatur passerer 95-96-97 grader forsvinner varmen helt.
Jeg har nå begynt å "logge" motortemperaturen konstant når jeg kjører, og det viser seg at Teng-verdien varierer kraftig, alt fra 78-79 grader til 100 grader under kjøring, avhengig av hastighet, turtall og gasspådrag.
Det er altså når hastigheten er lav og motortemperaturen stiger at varmen forsvinner.
Motoren bruker hverken olje eller kjølevæske.
Det kan umulig være en komponent i varmeapparatet som forårsaker dette.
Noen som har en idé?
Da jeg har OpenSID kan jeg jo til enhver tid følge motorens temperatur (Teng), og når motorens temperatur passerer 95-96-97 grader forsvinner varmen helt.
Jeg har nå begynt å "logge" motortemperaturen konstant når jeg kjører, og det viser seg at Teng-verdien varierer kraftig, alt fra 78-79 grader til 100 grader under kjøring, avhengig av hastighet, turtall og gasspådrag.
Det er altså når hastigheten er lav og motortemperaturen stiger at varmen forsvinner.
Motoren bruker hverken olje eller kjølevæske.
Det kan umulig være en komponent i varmeapparatet som forårsaker dette.
Noen som har en idé?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Jeg har nå kjent på rørene inn til varmeapparatet.
Begge er varme. Det ene var så varmt at jeg uttrykket diverse ukvemsord, det andre noe kjøligere, men allikevel så varmt at jeg kunne ikke holde fingerne mine på det over lengre tid.
Med andre ord er det noe som skjer, når motoren blir veldig varm, som fører til at varmeapparatet ikke gir varme.
Ideas?
Begge er varme. Det ene var så varmt at jeg uttrykket diverse ukvemsord, det andre noe kjøligere, men allikevel så varmt at jeg kunne ikke holde fingerne mine på det over lengre tid.
Med andre ord er det noe som skjer, når motoren blir veldig varm, som fører til at varmeapparatet ikke gir varme.
Ideas?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Ja da har du enten luft i rørene (skal noe til), eller så er det reguleringa til klimaanlegget som tuller. Husk at klimaanlegget bruker bl a utetemperaturen under reguleringa, tipper den bruker kjølevannstemperaturen også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Kan dette være en toppakning som er defekt?
Årsaken til at jeg lurer på dette er at feilen oppstod etter litt heftig kjøring på autobahn
Årsaken til at jeg lurer på dette er at feilen oppstod etter litt heftig kjøring på autobahn

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
I så fall er ikke varmeregisteret det eneste som fylles med luftbobler, og kjølevæska vil trykkes ut en plass, mest sannsynlig gjennom lokket på ekspansjonstanken. Ikke minst vil du måtte fylle kjølevann etterpå. Jeg tror heller ikke at dette vil oppleves som dårlig effekt i varmeapparatet, iallfall ikke som mest fremtredende symptom. Slangenstussene til varmeapparatet er heller ikke de som sitter aller høyest på motoren. Jeg har selv hatt problemer med at toppakninga har sluppet litt forbrenningstrykk ved hard kjøring (et par hakk mer effekt enn jeg vil tippe du har), med påfølgende høyt trykk i kjølesystemet og til slutt kjølevæsketap, men varmeapparatet fungerte likevel fint. Hvis det er toppakninga som er skyld i dette, så vil jeg derfor anta at det er andre ting på gang som du skal være temmelig sløv for ikke å få med deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen?
Bilen bruker jo ikke noe kjølevæske da - det må i såfall være ekstremt mikroskopiske mengder.
Effekten på motoren er 285 hk / 440 nm, så noe kjempeeffekt er det jo ikke - det er jo stålpakning, så såppas burde den jo absolutt tåle.
Foruten denne snåle feilen oppfører bilen seg helt fint på alle måter.
Effekten på motoren er 285 hk / 440 nm, så noe kjempeeffekt er det jo ikke - det er jo stålpakning, så såppas burde den jo absolutt tåle.
Foruten denne snåle feilen oppfører bilen seg helt fint på alle måter.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: OG9-5: Varmen ble borte - og kom igjen? [LØST]
Etter et toppakningsbytte, en planslipt topp og diverse smådeler (og noen svenske tusenlapper fattigere), er bilen så god som ny.
Takk til Maptun i Örebro for god service
Takk til Maptun i Örebro for god service

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil