Side 2 av 2

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 28 jul 2015, 11:13
av JonnyHZ
Det med feilkodene er nok overkommelig høres det ut som, men det største problemet er at ACC kutter helt ut. Ringte til et Saab verkstedet i Drammen og de sier dette er et sjeldent problem og ikke hadde noen direkte løsning, men dem foreslo å sjekke ladespenning og tilstand på batteriet. Er dette noe kjent for dere?

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 28 jul 2015, 13:51
av Kato
At rare symptomer dukker opp før batteriet gir seg helt, er et velkjent problem, men i dette tilfellet TROR jeg heller at problemet ligger enten internt i ACC-modulen eller i jord eller spenning til den. Dette slik Hjelle og Kristian N2215 er inne på.

Sjekk batteriet når motor går: spenning bør ligge på 13,8 - 14,4V. Mål over batteripolene når noen starter bilen: spenningen bør ikke ligge under 9,6V i startøyeblikket. Får du ikke disse målingene, bør du nok tenke på batteriet først.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 28 jul 2015, 18:32
av JonnyHZ
Spenning når bilen går er 14,6V og like i underkant av 12V akkurat ved start.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 30 jul 2015, 23:01
av JonnyHZ
Fortsatt på og av. Har sjekket kabler, kontakter ... alt jeg kan komme på. Dette begynner å bli vanskelig og høsten nærmer seg snart :(. Noen flere gode ideer på lager? Har for tiden ikke mulighet for å sette den inn på verksted.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 31 jul 2015, 12:03
av Kristian N2215
Har et ACC-panel liggende du skal få billig!

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 31 jul 2015, 15:14
av JonnyHZ
Er jo ikke 100% sikkert at det er panelet som er gåent, men hvor mye hadde du tenkt deg for det da?

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 31 jul 2015, 18:39
av Kristian N2215
Vi kan ta det på PM!

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 01 aug 2015, 18:04
av Trope
Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 03 aug 2015, 11:25
av JonnyHZ
Trope skrev:Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.
Interessant. Skal sjekke opp dette :). Kristian N2215: Har ikke glemt panelet.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 05 aug 2015, 23:10
av JonnyHZ
Kjørte Kongsberg - Tønsberg i dag. Alt fungerer til jeg starter opp i Tønsberg og skal videre. Ingenting virker. Vipper ut AC enheten, slår av tenning, løsner pluggen bak og setter den i igjen. Dermed fungerer alt igjen ..... Stopper i Sandefjord og skal videre til Larvik og ingen liv i AC panel/vifte. Dette begynner å bli slitsomt. Vet ikke om jeg skal bytte panel eller ikke. Hvor er det feilen kan ligge? Hmmm

Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 06 aug 2015, 21:27
av Kato
Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.

Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.

Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.

Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 06 aug 2015, 21:44
av JonnyHZ
Kato skrev:Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.

Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.

Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.

Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html

Takk for et flott innlegg Kato :). Jeg skal gjøre det forsøket med sikringen når dette skjer igjen. Hvor lenge AC har vært i funksjon før det kutter ut er varierende. Om jeg kjører 5 km eller 5 mil gjør ingen forskjell. Det er "neste gang" jeg starter opp at ACC ikke virker (som regel).

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 12 aug 2015, 12:23
av Paul N1176
JonnyHZ skrev:
Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.
Ikke alle 9-5 som har denne ventilen, så er ikke sikkert du har den...

ventilen som vannslangene er koblet til ser slik ut : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 66947.html

så hvis du har den, skal den ikke være så vanskelig å finne..

Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell

Lagt inn: 17 mar 2016, 14:20
av JonnyHZ
Dette skulle vært skrevet for en tid siden, men fikk tak i en ny (gammel) enhet på hugger'n. Kostet meg 600,- med 3 mnd garanti.

Takk til alle som ville hjelpe til :)