Saab 9000 CDE `96 fusker
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Kan ikke se bensintrykket med tech2. Hva er global bensinadapsjon og hva er lambdakorreksjonen når den fusker?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
På tech 2 har jeg to valg. Trionic og Trionic OBD II.
Velger jeg trionic er det ikke bensinadapsjon og lambdakorreksjon.
Velger jeg Trionic OBD II er det bensinadapsjon og lambdakorreksjon men da sier tech 2 at den ikke får kontakt med systemet...
Velger jeg trionic er det ikke bensinadapsjon og lambdakorreksjon.
Velger jeg Trionic OBD II er det bensinadapsjon og lambdakorreksjon men da sier tech 2 at den ikke får kontakt med systemet...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Fant et valg som heter Generic Scan Tool. Verdiene som kommer fram er da:global bensinadapsjon 0,0% hele tia. Lambdakorreksjon viser verdier mellom -6% og +10%. Skjer ikke noe spesielt med denne når motoren fusker men en tendens til at den da går fra lav % mot hoy %. Kanskje rart at det er negative verdier på dette( -6%)?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Ifølge speedparts er BTR samme på 9000 94-98 og 9-3 98-02. Detter er feil og de passer ikke om hverandre. Har testa på 9-3 nå og finner ut at denne vakuumslangen på BTR har minimal betydning...
Og for å summere:
Bensinfilter og plugger er nye...
O2 sensor er OK
Tennkassett er OK
Veivakselgiver er OK
MAP sensor er OK
BTR er ikke fullverdig testet men det jeg har prøvd tyder på at denne er i orden...
Jeg har ikke målt bensintrykk eller avgitt mengde på bensinpumpe... Kan denne gi konstant for lite mengde uten annet fusk og feilindikasjoner...?
Hvor kritisk er elektrodegapet på pluggene? Disse kom vel med 1,1mm og jeg har ikke justert dette...
Og for å summere:
Bensinfilter og plugger er nye...
O2 sensor er OK
Tennkassett er OK
Veivakselgiver er OK
MAP sensor er OK
BTR er ikke fullverdig testet men det jeg har prøvd tyder på at denne er i orden...
Jeg har ikke målt bensintrykk eller avgitt mengde på bensinpumpe... Kan denne gi konstant for lite mengde uten annet fusk og feilindikasjoner...?
Hvor kritisk er elektrodegapet på pluggene? Disse kom vel med 1,1mm og jeg har ikke justert dette...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Her er det noe tull. Alt for mye vandring. 0% adapsjon er også rart, har bilen nylig vært strømløs?skilpaddaN287 skrev:Fant et valg som heter Generic Scan Tool. Verdiene som kommer fram er da:global bensinadapsjon 0,0% hele tia. Lambdakorreksjon viser verdier mellom -6% og +10%. Skjer ikke noe spesielt med denne når motoren fusker men en tendens til at den da går fra lav % mot hoy %. Kanskje rart at det er negative verdier på dette( -6%)?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Vi skal vel ikke glemme det viktigste da, hvordan har du kjørt motoren når du har lest av lambda -6 til +10%?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Har en tur til Sverige med campingvogn etter at den var strømløs sist. 1000km pluss...
Prøver å holde den på jevn 2700-2800 omdr mens bilen står i ro når jeg leser av. Er jo da det er mest merkbar fusk. Er jo ikke mye det er snakk om da...
Kan jo prøve å snevre det inn enda mer...
Prøver å holde den på jevn 2700-2800 omdr mens bilen står i ro når jeg leser av. Er jo da det er mest merkbar fusk. Er jo ikke mye det er snakk om da...
Kan jo prøve å snevre det inn enda mer...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Har nok kommet i skade for å feilinformere
Bilen har ikke vært strømløs men trionic boksen har vært det. Det kan vel forklare hvorfor det ikke er global adapsjon...
På tomgang 850-875 omdr veksler lambdakorreksjon mellom -3,4% til +4,7% men mesteparten av tida -1,6 til +1,6%
På 3000 omdr veksler det mellom -6,2% og + 5,5% men mest typisk 0,0- 0,8%
Dette er med klimaanlegget slått av. Går fra 3000 til 2300 omdr hver gang ac kompressor slår inn...
Har vært ute og testkjørt nå. Og bilen går godt
Men kan merke svak "lugging" av og til. På full gass opp bakke på 3. gir går turbomåler litt in på rødt som forventet på steg 1 trim, men kunne registrere at den justerte ned trykket litt et par tre ganger. Dette er vel som forventet på en varm sommerdag og 95 blyfri...?
Ser ingen sammenheng mellom motorfusk og lambdaverdier. Men vet jo ikke hvor mye verdiene jeg leser av på tech 2 henger etter det som faktisk skjer....

På tomgang 850-875 omdr veksler lambdakorreksjon mellom -3,4% til +4,7% men mesteparten av tida -1,6 til +1,6%
På 3000 omdr veksler det mellom -6,2% og + 5,5% men mest typisk 0,0- 0,8%
Dette er med klimaanlegget slått av. Går fra 3000 til 2300 omdr hver gang ac kompressor slår inn...
Har vært ute og testkjørt nå. Og bilen går godt

Ser ingen sammenheng mellom motorfusk og lambdaverdier. Men vet jo ikke hvor mye verdiene jeg leser av på tech 2 henger etter det som faktisk skjer....
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Har gjort en test av bensinpumpa i dag
Koblet av slange fra pumpa og inn på fuel rail og stakk den i en egnet beholder (mors litermål). Fikk ut ca 1,1 liter på 30 sekunder... Syntes dette virka litt mye så jeg skrudde på plas slangen fra pumpa. Tok deretter å koblet en slange på returen fra BTR og stakk den i samme egnede beholder. Fikk da ut ca 0,85 liter på 30 sekunder...
Skjønner jo ikke helt hvorfor det skal være såpass forskjell. Det som går inn må jo ut igjen. Men kjørte denne testen bare en gang så de finnes jo kilder til måleavvik.
Mener allikevel at disse resultatene bør "friskmelde" pumpa....???
Koblet av slange fra pumpa og inn på fuel rail og stakk den i en egnet beholder (mors litermål). Fikk ut ca 1,1 liter på 30 sekunder... Syntes dette virka litt mye så jeg skrudde på plas slangen fra pumpa. Tok deretter å koblet en slange på returen fra BTR og stakk den i samme egnede beholder. Fikk da ut ca 0,85 liter på 30 sekunder...
Skjønner jo ikke helt hvorfor det skal være såpass forskjell. Det som går inn må jo ut igjen. Men kjørte denne testen bare en gang så de finnes jo kilder til måleavvik.
Mener allikevel at disse resultatene bør "friskmelde" pumpa....???
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Viser fortsatt 0,0% global adapsjon etter en 100 mils tur med campingvogn til trondheim via fosen tilbake...
Har byttet innsugsluft temp sensor og kjølevæske temp sensor uten noen endring.
Lambdasensoren går aldri over 0,75 volt ser jeg noe som kan tyde på at den går magert mesterparten av tida noe fargen på pluggene også antyder(har dog ikke mye erfaring med DI kanskje normalt at pluggene er noe lysere i fargen)
Kan det tenkes at bensinpumpa som jo leverer helt ok mengde under testing ikke greier å levere når den får tilstrekkelig mottrykk(3,0bar)?
Har byttet innsugsluft temp sensor og kjølevæske temp sensor uten noen endring.
Lambdasensoren går aldri over 0,75 volt ser jeg noe som kan tyde på at den går magert mesterparten av tida noe fargen på pluggene også antyder(har dog ikke mye erfaring med DI kanskje normalt at pluggene er noe lysere i fargen)
Kan det tenkes at bensinpumpa som jo leverer helt ok mengde under testing ikke greier å levere når den får tilstrekkelig mottrykk(3,0bar)?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Da har jeg målt bensintrykk. Både BTR og pumpe fungerer som de skal...
Blir nok armeringsjern av denne ser det ut som...
Blir nok armeringsjern av denne ser det ut som...

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Har sjekket jordinger nå. Jeg kommer fram til at T5 bare har ett jordigspunkt. På innsuget mellom dysene til sylinder 3 og 4. Noen som vet om noe annet?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
På min så er det ett mellom syl 1/2 og et mellom 3/4.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Takk, skal sjekke 

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Saab 9000 CDE `96 fusker
Også en jording med girkassefestet om jeg ikke tar feil 

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt