Nei, røret er ikke tettet, med det finnes godt med majones i røret.
Ja, jeg byttet selv både selve oljefella, medfølgende gummislanger samt byttet over de gamle som skulle byttes over. Årsaken til at jeg byttet oljefella var at jeg oppdaget "majonesen" etter en langtur (etter å ha kjøpt bilen). Etter å ha lest på forumet samt snakket med lokal Saab-forhandler byttet jeg til ny oljefelle.
Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel majones! LØST!
Moderator: Moderatorer
Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES
- jeg byttet oljefelle selv etter denne oppskriften https://www.skruvat.no/digitalgoods/TSB ... on_kit.pdf majones-problemet var med det gamle kit'et og fortsetter nå.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Hvordan er det med de små rørene inni i toppdekselet? Har du kontrollert at de er åpen ved og blåse gjennom med luft?
Det kan kun gjøres når toppdekselet er demontert fra motor.
Det kan kun gjøres når toppdekselet er demontert fra motor.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ja, jeg tok av toppdekselet i fbm bytte av veivhusventilasjonen. Jeg var spent på hvordan det så ut der jf tidligere tråder om sjeldne oljeskift og mye avleiringer "graks". Men toppdekselet var gulnet og reint. Jeg blåste da med munnen og det var "kollåpent".
Det er jo pussig at bare jeg*) skal plages og da kun på langkjøring. Jeg får ta kjerra på bukken i kveld og studere nøye.
* men problemet dukket opp etter 200 mils "nybil-henting" i godt driv etter E4 i Sverige. Og da var bilen urørt. Ikke bruker den kjølevæske heller. Tidligere, pertentlige eier hadde aldri opplevd det jeg opplevde. Men så hadde bilen bare blitt penkjørt.
Jeg sjekker olje alltid ved hver bensinfylling (men det skyldes at jeg til hverdags kjører oljedrikkere) - og da oppdager man raskt forandringer.
Det er jo pussig at bare jeg*) skal plages og da kun på langkjøring. Jeg får ta kjerra på bukken i kveld og studere nøye.
* men problemet dukket opp etter 200 mils "nybil-henting" i godt driv etter E4 i Sverige. Og da var bilen urørt. Ikke bruker den kjølevæske heller. Tidligere, pertentlige eier hadde aldri opplevd det jeg opplevde. Men så hadde bilen bare blitt penkjørt.
Jeg sjekker olje alltid ved hver bensinfylling (men det skyldes at jeg til hverdags kjører oljedrikkere) - og da oppdager man raskt forandringer.
Her er story'n fram mot oljefellebytte viewtopic.php?f=12&t=45634
Og her var det jeg kom "inn i bildet". Denne karen beskriver det jeg også etterhvert fikk, men jeg hadde ingen sprekk i slange viewtopic.php?f=12&t=44373
Jeg rekker ikke en pøkk om dagene, så en grundig tilbakemelding om ståa får vente ...
Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel majones! LØST!
Case closed... i den forstand at jeg tok i bruk gamle kunster fra andre bilmerker og deres uforklarlige kondensproblemer
. Og løsningen var:
1. Løsne toppdekselets ventilasjonsslange fra resten av slangesystemet og føre denne slangen ned i en halvliters brusflaske. Slangen er såvidt smal og flaskeåpningen så stor at det blir ikke trykk i flasken.
2. Blinde av det som skulle blindes av.
Hva vet jeg til nå?
3. Det kommer "kondensvann" ned i flasken. Nær 100 mils kjøring gir rett under 1 dl væske (du leste rett!).
4. Det eksisterer ikke lenger majones i slangesystemet bortsett fra i ventilasjonsslangen fra toppdekselet.
5. Oljesvetting utenpå motor har avtatt.
6. Nei - jeg har ingen lekkasje av kjølevæske.
7. Nei - jeg har ingen luftlekkasje inn til toppdekselet.
8. Det kan godt være den tidligere omtalte "blowby", men jeg overser mulige årsaker til dette. Bilen går relativt godt, drivstofforbruket er der det skal være på langkjøring med en "gammel motor" som nærmer seg 340.000 km.
9. Når det våres i bakken skal jeg kjøre en bakgårdsgarasjemekkerengineflush ala vannmetoden. Det kunne jo tenkes, som tidligere foreslått av andre, at stempelringer er grodd fast eller eksosventiler ikke tetter godt nok (men da skulle det vært mer trykk). Men inntil vårsola kommer så kjøres det med cola-flasken.
Så da sier jeg meg fornøyd

1. Løsne toppdekselets ventilasjonsslange fra resten av slangesystemet og føre denne slangen ned i en halvliters brusflaske. Slangen er såvidt smal og flaskeåpningen så stor at det blir ikke trykk i flasken.
2. Blinde av det som skulle blindes av.
Hva vet jeg til nå?
3. Det kommer "kondensvann" ned i flasken. Nær 100 mils kjøring gir rett under 1 dl væske (du leste rett!).
4. Det eksisterer ikke lenger majones i slangesystemet bortsett fra i ventilasjonsslangen fra toppdekselet.
5. Oljesvetting utenpå motor har avtatt.
6. Nei - jeg har ingen lekkasje av kjølevæske.
7. Nei - jeg har ingen luftlekkasje inn til toppdekselet.
8. Det kan godt være den tidligere omtalte "blowby", men jeg overser mulige årsaker til dette. Bilen går relativt godt, drivstofforbruket er der det skal være på langkjøring med en "gammel motor" som nærmer seg 340.000 km.
9. Når det våres i bakken skal jeg kjøre en bakgårdsgarasjemekkerengineflush ala vannmetoden. Det kunne jo tenkes, som tidligere foreslått av andre, at stempelringer er grodd fast eller eksosventiler ikke tetter godt nok (men da skulle det vært mer trykk). Men inntil vårsola kommer så kjøres det med cola-flasken.
Så da sier jeg meg fornøyd