Har ikke 9-5 jeg heller, men vil jo gjerne vite hva som er galt med 9-5 motorene.. I jungelen av merkelige forklaringer er denne den jeg finner mest troverdig. Sier ikke at jeg har fasiten, men følg med på dette, please

! Alle motorer(i vanlige biler) har olja i bunnpanna, Alle motorer trenger veivhusventilasjon, I alle biler blir motoren varm og oljen kvitter seg med kondensert bensin og event. kondensert fuktighet den har samlet opp mens den var kald. Det som er spesielt med 9-5 er at det danner seg et tjukt bellegg i motoren, har ikke plukket ut noen selv men har sett bilder der det sitter i bunnpanna, på bærelagrene til veivaksel, og i toppdeksel. Dette stemmer veldig dårlig med at veivhusventilasjonen er gåen/feil/utilstrekkelig, for da ville det vel blitt bygget opp trykk i veivhuset, med påfølgende ødelagte pakninger på veivakselender og muligens også på turbo?(Hva sier dere som bygger motor?)Dersom katalysatoren ligger helt intil bunnpanna så vil den varme olja skikkelig, spesielt når du stopper. Da vil oljen stå temmelig rolig, allerede varm etter kjøringen kanskje, og oljen nærmest katalysatoren kan bli så varm at den blir "ødelagt". Ikke med en gang kanskje, men fortere enn vanlig. Olja vil fordampe mere enn vanlig(all olje damper noe, kvalitetsolje mindre enn billi`, en av grunnene til at egenskapene er mer stabil over tid.)Det som blir igjen er derfor ikke like bra.. Vi vet at det er 3 ting som sliter hardt på olje: Temperatur, trykk, og forurensninger. Her har vi temperatur som hovedårsak tror jeg. Grunnen til manglende handling fra Saab kan kanskje være at dette koster en god del å fikse?
Hva vet jeg? Ser nå at det er kommet et par nye innlegg, så kan hende dette er litt overkill, men måtte ha det ut

Håper det kommer fram hva jeg mener...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)