Veivhusventilasjon p? T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 24 mai 2005, 15:16

saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????

problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.

reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet

Har dere drukket :absolute: :absolute: :absolute: :absolute: ???
Ønsker bedreviteren velkommen til forumet. Pass på språket ditt. Du har en uhøvisk superegoistisk fremhevende kverulerende narsistisk måte å skrive innlegg på...

:eek:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 24 mai 2005, 15:36

Har mye større tro på Mortimer sin teori, fremfor denne bedreviteren!
ArntR N315 skrev:
saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????

problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.

reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet

Har dere drukket :absolute: :absolute: :absolute: :absolute: ???
Ønsker bedreviteren velkommen til forumet. Pass på språket ditt. Du har en uhøvisk superegoistisk fremhevende kverulerende narsistisk måte å skrive innlegg på...

:eek:
Helt enig!
9³ TurboX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 24 mai 2005, 15:44

Hehe, en liten "morroklump" det der ja.... :lol:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Bedrevitere og andre vitere...

Legg inn av Frode N220 » 24 mai 2005, 20:19

Legger til denne saklige linken; igjen:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Det er visst et problem Saab sliter med å få bukt med. Men, hyppige oljeskift skal vel være den beste forsikring.

Når det gjelder tonen her på forumet;
jeg er selv ikke den mest "diplomatiske" av alle her. Og her er det mange slags mennesker med mange forskjellige vinkler på Saabinteressen sin.
Vi har"Fast and Furious"- gutta, som elsker alt som er lavt, ombygd og uoriginalt; lavbudsjettskara; de rike nybilaristokratene; "clean and original classics"-gutta (Hjelle er formann her); racer-gutta (og her er Petter formann); kikkerne (der er jeg medlem) + mange, mange fler.
Til tross for dette, er det en svært hyggelig og hjelpsom "tone" på forumet. Den er saklig når den skal være det, og usaklige når det sømmer seg.
Jeg trodde selv at jeg kom til å holde meg borte fra forume når jeg "mistet" 9-5en til fordel for flerbrukskjerra. Nå har jeg jo bare igjen et par aldrende og ordinære Saaber.
Men, den gemyttlige tonen (og det faktum at jeg har sansen for Saab) gjør at jeg stadig har perioder med mye besøk på forumet. Jeg mener at man finner får forum med en så seriøs, hyggelig og voksen dialog som her.

LA DET FORBLI SÅNN!!!
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 mai 2005, 20:29

Det står mye om den versjon 5 av veivhusventilasjonen på STCS..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Bedrevitere og andre vitere...

Legg inn av Joachim N370 » 24 mai 2005, 20:45

Frode N220 skrev:Når det gjelder tonen her på forumet;
jeg er selv ikke den mest "diplomatiske" av alle her. Og her er det mange slags mennesker med mange forskjellige vinkler på Saabinteressen sin.
Vi har"Fast and Furious"- gutta, som elsker alt som er lavt, ombygd og uoriginalt; lavbudsjettskara; de rike nybilaristokratene; "clean and original classics"-gutta (Hjelle er formann her); racer-gutta (og her er Petter formann); kikkerne (der er jeg medlem) + mange, mange fler.
Til tross for dette, er det en svært hyggelig og hjelpsom "tone" på forumet. Den er saklig når den skal være det, og usaklige når det sømmer seg.
Jeg trodde selv at jeg kom til å holde meg borte fra forume når jeg "mistet" 9-5en til fordel for flerbrukskjerra. Nå har jeg jo bare igjen et par aldrende og ordinære Saaber.
Men, den gemyttlige tonen (og det faktum at jeg har sansen for Saab) gjør at jeg stadig har perioder med mye besøk på forumet. Jeg mener at man finner får forum med en så seriøs, hyggelig og voksen dialog som her.

LA DET FORBLI SÅNN!!!
Helt enig i at dette forumet er et av de beste på nettet! :wink: Og at vi må respektere hverandres ulike syn og meninger på ting!
Keep up the good work, guys (and girls) !
9³ TurboX

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 24 mai 2005, 21:13

Har ikke 9-5 jeg heller, men vil jo gjerne vite hva som er galt med 9-5 motorene.. I jungelen av merkelige forklaringer er denne den jeg finner mest troverdig. Sier ikke at jeg har fasiten, men følg med på dette, please :) ! Alle motorer(i vanlige biler) har olja i bunnpanna, Alle motorer trenger veivhusventilasjon, I alle biler blir motoren varm og oljen kvitter seg med kondensert bensin og event. kondensert fuktighet den har samlet opp mens den var kald. Det som er spesielt med 9-5 er at det danner seg et tjukt bellegg i motoren, har ikke plukket ut noen selv men har sett bilder der det sitter i bunnpanna, på bærelagrene til veivaksel, og i toppdeksel. Dette stemmer veldig dårlig med at veivhusventilasjonen er gåen/feil/utilstrekkelig, for da ville det vel blitt bygget opp trykk i veivhuset, med påfølgende ødelagte pakninger på veivakselender og muligens også på turbo?(Hva sier dere som bygger motor?)Dersom katalysatoren ligger helt intil bunnpanna så vil den varme olja skikkelig, spesielt når du stopper. Da vil oljen stå temmelig rolig, allerede varm etter kjøringen kanskje, og oljen nærmest katalysatoren kan bli så varm at den blir "ødelagt". Ikke med en gang kanskje, men fortere enn vanlig. Olja vil fordampe mere enn vanlig(all olje damper noe, kvalitetsolje mindre enn billi`, en av grunnene til at egenskapene er mer stabil over tid.)Det som blir igjen er derfor ikke like bra.. Vi vet at det er 3 ting som sliter hardt på olje: Temperatur, trykk, og forurensninger. Her har vi temperatur som hovedårsak tror jeg. Grunnen til manglende handling fra Saab kan kanskje være at dette koster en god del å fikse?
Hva vet jeg? Ser nå at det er kommet et par nye innlegg, så kan hende dette er litt overkill, men måtte ha det ut :) Håper det kommer fram hva jeg mener... :pray:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 24 mai 2005, 21:26

Fikk oppgradert på 9-5'en min.. Selv om Saab sa det var unødvendig på min modell.. Var gratis så gjorde meg ingen ting.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 24 mai 2005, 21:38

har som saab mekaniker reparert et par av disse problemmotorene etterhvet,mitt syn på problemer er vel helst at det er de som kjører langt på oljen som har mest problemer,de som skifter ojle hver 10000 km har derrimot ikke problemer i det hele tatt,er heller ikke bare T7 motorene som har problemet,har hatt inne et par T5 motorer også med samme problem grunnet alt for lang kjøring pr,oljeskift.



Har selv ikke hatt noen problem med noen av mine biler da eg skifter olje og filter hver 10000 km,,

tror det lønner seg og skifte olje litt oftere hvis du ikke vil ha unødig reperasjon av motor,tror også at saabstril har litt rett i det han sier.

sorry å si det men sånn er det desverre

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 24 mai 2005, 21:51

Takker Frode N220 for linken, god informasjon. får likevel litt inntrykk av "famling i blinde" i og med at det aldri blir helt bra..
Som saab9000aero sier så lønner det seg å skifte olje litt ofte, men det gjelder alle motorer, ingen motor har godt av å gå på "overtid" med skiftet. De som gjør det er også gjerne småkjørere, mange turer små gir dårlig olje å :oops: (DET var dårlig rim det!) Hadde det vært oljetrykksmåler i disse bilene så hadde jo problemet blitt synlig litt lettere.. Trykket synker jo når sila begynner å gå tett..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 24 mai 2005, 22:08

problemet er at oljen kokser seg i olje kanalene inn til smøringen av reg kjede og balansesystem,og det igjen gjør at det blir dårlig smøring til systemet,noe som igjen fører til unormal slitasje på delene som igjen fører til rassling fra reg kjeder og balansesystem,så hvis du har mye små kjøring slik at motor aldri blir skikkelig varm anbefales også oftere olje skift,men beste garanti er nok hyppige olje skift,og helst en litt dyrere olje enn biltema sin.kan koste og skulle spare litt på billigere olje,

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 23 aug 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av HappyCamper » 24 mai 2005, 22:32

Hvorfor har Saab fortsatt med 20 000 km serviceintervaller når dette har vært et problem siden 1998?

Har hørt at den "orginale" Saab oljen som brukes ved alle Saabverksteder er elendig.

Dette er en T7 motor som har gått 55 000 km uten oljeskift


Bilde
Bilde
Bilde


OnkelAlkohole :absolute:

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 24 mai 2005, 22:52

Usch!, det så ikke bra ut... Kanskje vært en fordel å bytte olje litt oftere... :? Ser jo ut som om noen har hatt mageproblemer oppi der! :roll:
9³ TurboX

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 24 mai 2005, 22:56

:shock: 55000 km uten oljeskift ? Det er jo evig lenge da . Ikke rart det gikk galt da , han burde jo ha skiftet olje 5 ganger i løpet av den tiden :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 24 mai 2005, 23:24

Er det i det hele tatt noen på forumet som har større intervaller enn 10.000km på Oljeskift?

Svar