Ønsker bedreviteren velkommen til forumet. Pass på språket ditt. Du har en uhøvisk superegoistisk fremhevende kverulerende narsistisk måte å skrive innlegg på...saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????
problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.
reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet
Har dere drukket![]()
![]()
![]()
???
Veivhusventilasjon p? T7
Moderator: Moderatorer
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Sted: Alta, Finnmark
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Har mye større tro på Mortimer sin teori, fremfor denne bedreviteren!
Helt enig!ArntR N315 skrev:Ønsker bedreviteren velkommen til forumet. Pass på språket ditt. Du har en uhøvisk superegoistisk fremhevende kverulerende narsistisk måte å skrive innlegg på...saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????
problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.
reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet
Har dere drukket![]()
![]()
![]()
???
9³ TurboX
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Frode N220
- 1,5 bar

- Sted: Stjørdal
Bedrevitere og andre vitere...
Legger til denne saklige linken; igjen:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Det er visst et problem Saab sliter med å få bukt med. Men, hyppige oljeskift skal vel være den beste forsikring.
Når det gjelder tonen her på forumet;
jeg er selv ikke den mest "diplomatiske" av alle her. Og her er det mange slags mennesker med mange forskjellige vinkler på Saabinteressen sin.
Vi har"Fast and Furious"- gutta, som elsker alt som er lavt, ombygd og uoriginalt; lavbudsjettskara; de rike nybilaristokratene; "clean and original classics"-gutta (Hjelle er formann her); racer-gutta (og her er Petter formann); kikkerne (der er jeg medlem) + mange, mange fler.
Til tross for dette, er det en svært hyggelig og hjelpsom "tone" på forumet. Den er saklig når den skal være det, og usaklige når det sømmer seg.
Jeg trodde selv at jeg kom til å holde meg borte fra forume når jeg "mistet" 9-5en til fordel for flerbrukskjerra. Nå har jeg jo bare igjen et par aldrende og ordinære Saaber.
Men, den gemyttlige tonen (og det faktum at jeg har sansen for Saab) gjør at jeg stadig har perioder med mye besøk på forumet. Jeg mener at man finner får forum med en så seriøs, hyggelig og voksen dialog som her.
LA DET FORBLI SÅNN!!!
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Det er visst et problem Saab sliter med å få bukt med. Men, hyppige oljeskift skal vel være den beste forsikring.
Når det gjelder tonen her på forumet;
jeg er selv ikke den mest "diplomatiske" av alle her. Og her er det mange slags mennesker med mange forskjellige vinkler på Saabinteressen sin.
Vi har"Fast and Furious"- gutta, som elsker alt som er lavt, ombygd og uoriginalt; lavbudsjettskara; de rike nybilaristokratene; "clean and original classics"-gutta (Hjelle er formann her); racer-gutta (og her er Petter formann); kikkerne (der er jeg medlem) + mange, mange fler.
Til tross for dette, er det en svært hyggelig og hjelpsom "tone" på forumet. Den er saklig når den skal være det, og usaklige når det sømmer seg.
Jeg trodde selv at jeg kom til å holde meg borte fra forume når jeg "mistet" 9-5en til fordel for flerbrukskjerra. Nå har jeg jo bare igjen et par aldrende og ordinære Saaber.
Men, den gemyttlige tonen (og det faktum at jeg har sansen for Saab) gjør at jeg stadig har perioder med mye besøk på forumet. Jeg mener at man finner får forum med en så seriøs, hyggelig og voksen dialog som her.
LA DET FORBLI SÅNN!!!
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Joachim N370
- Overload!!!
Re: Bedrevitere og andre vitere...
Helt enig i at dette forumet er et av de beste på nettet!Frode N220 skrev:Når det gjelder tonen her på forumet;
LA DET FORBLI SÅNN!!!
Keep up the good work, guys (and girls) !
9³ TurboX
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har ikke 9-5 jeg heller, men vil jo gjerne vite hva som er galt med 9-5 motorene.. I jungelen av merkelige forklaringer er denne den jeg finner mest troverdig. Sier ikke at jeg har fasiten, men følg med på dette, please
! Alle motorer(i vanlige biler) har olja i bunnpanna, Alle motorer trenger veivhusventilasjon, I alle biler blir motoren varm og oljen kvitter seg med kondensert bensin og event. kondensert fuktighet den har samlet opp mens den var kald. Det som er spesielt med 9-5 er at det danner seg et tjukt bellegg i motoren, har ikke plukket ut noen selv men har sett bilder der det sitter i bunnpanna, på bærelagrene til veivaksel, og i toppdeksel. Dette stemmer veldig dårlig med at veivhusventilasjonen er gåen/feil/utilstrekkelig, for da ville det vel blitt bygget opp trykk i veivhuset, med påfølgende ødelagte pakninger på veivakselender og muligens også på turbo?(Hva sier dere som bygger motor?)Dersom katalysatoren ligger helt intil bunnpanna så vil den varme olja skikkelig, spesielt når du stopper. Da vil oljen stå temmelig rolig, allerede varm etter kjøringen kanskje, og oljen nærmest katalysatoren kan bli så varm at den blir "ødelagt". Ikke med en gang kanskje, men fortere enn vanlig. Olja vil fordampe mere enn vanlig(all olje damper noe, kvalitetsolje mindre enn billi`, en av grunnene til at egenskapene er mer stabil over tid.)Det som blir igjen er derfor ikke like bra.. Vi vet at det er 3 ting som sliter hardt på olje: Temperatur, trykk, og forurensninger. Her har vi temperatur som hovedårsak tror jeg. Grunnen til manglende handling fra Saab kan kanskje være at dette koster en god del å fikse?
Hva vet jeg? Ser nå at det er kommet et par nye innlegg, så kan hende dette er litt overkill, men måtte ha det ut
Håper det kommer fram hva jeg mener... 
Hva vet jeg? Ser nå at det er kommet et par nye innlegg, så kan hende dette er litt overkill, men måtte ha det ut
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
har som saab mekaniker reparert et par av disse problemmotorene etterhvet,mitt syn på problemer er vel helst at det er de som kjører langt på oljen som har mest problemer,de som skifter ojle hver 10000 km har derrimot ikke problemer i det hele tatt,er heller ikke bare T7 motorene som har problemet,har hatt inne et par T5 motorer også med samme problem grunnet alt for lang kjøring pr,oljeskift.
Har selv ikke hatt noen problem med noen av mine biler da eg skifter olje og filter hver 10000 km,,
tror det lønner seg og skifte olje litt oftere hvis du ikke vil ha unødig reperasjon av motor,tror også at saabstril har litt rett i det han sier.
sorry å si det men sånn er det desverre
Har selv ikke hatt noen problem med noen av mine biler da eg skifter olje og filter hver 10000 km,,
tror det lønner seg og skifte olje litt oftere hvis du ikke vil ha unødig reperasjon av motor,tror også at saabstril har litt rett i det han sier.
sorry å si det men sånn er det desverre
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Takker Frode N220 for linken, god informasjon. får likevel litt inntrykk av "famling i blinde" i og med at det aldri blir helt bra..
Som saab9000aero sier så lønner det seg å skifte olje litt ofte, men det gjelder alle motorer, ingen motor har godt av å gå på "overtid" med skiftet. De som gjør det er også gjerne småkjørere, mange turer små gir dårlig olje å
(DET var dårlig rim det!) Hadde det vært oljetrykksmåler i disse bilene så hadde jo problemet blitt synlig litt lettere.. Trykket synker jo når sila begynner å gå tett..
Som saab9000aero sier så lønner det seg å skifte olje litt ofte, men det gjelder alle motorer, ingen motor har godt av å gå på "overtid" med skiftet. De som gjør det er også gjerne småkjørere, mange turer små gir dårlig olje å
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
problemet er at oljen kokser seg i olje kanalene inn til smøringen av reg kjede og balansesystem,og det igjen gjør at det blir dårlig smøring til systemet,noe som igjen fører til unormal slitasje på delene som igjen fører til rassling fra reg kjeder og balansesystem,så hvis du har mye små kjøring slik at motor aldri blir skikkelig varm anbefales også oftere olje skift,men beste garanti er nok hyppige olje skift,og helst en litt dyrere olje enn biltema sin.kan koste og skulle spare litt på billigere olje,
- HappyCamper
- Grunnladetrykk

- Sted: Tromsø
- Joachim N370
- Overload!!!
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383