Resirkulerende ventilkevin86 skrev:Har selv en 9000 89 model med 2.0 T uten DI
Må jeg innstalere en spesiell type dumpventil da?
Åpen og resirkulerende? Forskjell?
Har bestilt open air kit og skal ta sp steg 1 snart.
Hva burde jeg innstalere av dumpventil da?
Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V
Moderator: Moderatorer
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Ok, må tenke littSkjæveland N396 skrev:Med resirk får du ihvertfall mindre lyd..men litt skal det være. (har ikke prøvd selv.. )
Burde kanskje ha en egen thread til dette, men er det normalt å ligge på 1000 rpm på tomgang med varm motor?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
de lærde er ihvertfall enige om at åpen ikke er bra for motoren på sikt, så får du velge selv..
du kan forøvrig lese mer her:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
tomgangen din høres normal ut spør du meg..
du kan forøvrig lese mer her:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
tomgangen din høres normal ut spør du meg..
- kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Ok, bra å høre=)
Men har prøvd litt med 98 blyfri, og når jeg kald starta motoren så gikk turtallet ned till 500 rpm og opp til over 1300. Opp og ned ujevnt... Pluss at turtallet mitt nå ligger rett i overkant av 1000. Håper det er normalt:-/
Men har prøvd litt med 98 blyfri, og når jeg kald starta motoren så gikk turtallet ned till 500 rpm og opp til over 1300. Opp og ned ujevnt... Pluss at turtallet mitt nå ligger rett i overkant av 1000. Håper det er normalt:-/
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
på 900 er det vanligvis et tips å rense tomgangsventilen, så det er kanskje lurt hos deg også.. 
og om turtallet ditt konstant er så høyt, så skulle du prøvd å justere tomgangen.. det kan vel være andre grunner også, men det er ihvertfall et sted å starte..
og om turtallet ditt konstant er så høyt, så skulle du prøvd å justere tomgangen.. det kan vel være andre grunner også, men det er ihvertfall et sted å starte..
Sist redigert av Eirik N396 den 04 apr 2006, 22:25, redigert 1 gang totalt.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Søk på tomgangsmotor med søkefunkjonen i forumet så skal du se at du finner infoen du leter etter
Hvis du trenger ytterligere hjelp så start en ny tråd slik at det blir enklere for andre også å finne hjelp om samme problem senere
Hvis du trenger ytterligere hjelp så start en ny tråd slik at det blir enklere for andre også å finne hjelp om samme problem senere
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hadde du åpen dump montert da? Stod åpen dump montert på min første 9000T, den gikk ujamt på tomgang, og var lett å kvele ved igangsetting..kevin86 skrev:Ok, bra å høre=)
Men har prøvd litt med 98 blyfri, og når jeg kald starta motoren så gikk turtallet ned till 500 rpm og opp til over 1300. Opp og ned ujevnt... Pluss at turtallet mitt nå ligger rett i overkant av 1000. Håper det er normalt:-/
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Original er resirkulerende ja.kevin86 skrev:Har bare originalt, er ikke det resirkulerende?
Eller er det ingenting originalt
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
NGK plugger ja...? Ikke no sånt tull med 4 elektroder, fra Tyskland?
Skal være NGK i Saaben vet du... 
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
ER det noen som har prøvd å montere lmm etter turbo da? får litt lyst til å prøve.. da kan jeg jo kjøre med åpen dump:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Då släpper du fortsatt ut luft som lmm har get besked till hjernen om.Datapaal N526 skrev:ER det noen som har prøvd å montere lmm etter turbo da? får litt lyst til å prøve.. da kan jeg jo kjøre med åpen dump:D
Dessutom är inte lmm kalibrerad för att beräkna trycksatt luft.
Ska du på död å liv ha öppen dump, bygg megasquirt på bilen din.
Eller spar pengar och köp en Ng900.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
