Mai, juni, juli?Saab900STCR skrev:Borde vara alla månader som slutar med R och I då?!?
Men det är min mening då....
Mvh Anders
98 oktan kontra 95 oktan?
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
har aldril brukt noe annet enn 98 okt ..
den dagen jeg hentet den nye bilen i butikken ble det fyllt på 98 okt med en gang
mvh
lkp
den dagen jeg hentet den nye bilen i butikken ble det fyllt på 98 okt med en gang
mvh
lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
skal du ha full effekt av en turbo maskin bør du bruke 98 oktan,helst 102 oktan men det får du ikke kjøpt i norge på bensinstasjonene.
Får lettere tenningsbank av 95 oktan.noe som igjen endrer tenningen og derretter setter ned effekten betraktelig.greit nok at 98 oktan er dyrere,men bilen går mye bedre og bruker mindre bensin og motoren har bedre av det
Får lettere tenningsbank av 95 oktan.noe som igjen endrer tenningen og derretter setter ned effekten betraktelig.greit nok at 98 oktan er dyrere,men bilen går mye bedre og bruker mindre bensin og motoren har bedre av det
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
hehe...
Det blev lite språk förbistring där.
På svenska heter det januarI, februarI sen kan man köra 98 i mars å april....
Så det med R funkar bara här I Norge...
Mvh Anders
Det blev lite språk förbistring där.
På svenska heter det januarI, februarI sen kan man köra 98 i mars å april....
Så det med R funkar bara här I Norge...
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om instruksjonsboka seier 98 okt. brukar du det.MrViggen skrev:fått beskjed at jeg MÅ bruke 98 i min viggen ? er dette riktig da =?
På lavare motoriserte bilar har en eit valg, enten 95 eller 98, men kan bruke heilt ned til 92.
Ville nok brukt 98 på ein Viggen. Sjølv fyller eg alltid 98, prøvde eit par tankar 95 på 900:an, men den gikk dyrare totalt sett.
Har akkurat motsatt erfaring av det de fleste av dere har... I helgen kjørte jeg Oslo-Kristiansand og brukte 0,65l/mil. Det var med 95 oktan og original chip (NG900 T/1997).
Det laveste jeg har hatt med 98 noensinne var med original chip - 0,66l/mil. Med Speedparts Chip trinn 1 og 98 på tanken har jeg aldri vært under 0,68l/mil. I fjor sommer gikk Oslo-Kristiansand på 0,74 l/mil, med snill kjøring og sent på kvelden/natta (= lite trafikk, brukte stort sett cruise control på ca. 1900 rpm hele veien, forøvrig det mest effektive jeg har fikset).
"Rekorden" min over lengre strekninger var Oslo-Lærdal (m/ett stopp på Gol og full bil): 0,63 l/mil. Det var v/påske i fjor, nattekjøring, original chip og 95 oktan....
Noen som kan komme med innsiktsfulle betraktninger på hvorfor mitt forbruk tydeligvis er annerledes enn mange av dere andres?
(for de som lurer: har både original og chip fra Speedparts, bruker nå bare den originale, evt. spørsmål/kommentarer tas i de lukkede forumene )
Det laveste jeg har hatt med 98 noensinne var med original chip - 0,66l/mil. Med Speedparts Chip trinn 1 og 98 på tanken har jeg aldri vært under 0,68l/mil. I fjor sommer gikk Oslo-Kristiansand på 0,74 l/mil, med snill kjøring og sent på kvelden/natta (= lite trafikk, brukte stort sett cruise control på ca. 1900 rpm hele veien, forøvrig det mest effektive jeg har fikset).
"Rekorden" min over lengre strekninger var Oslo-Lærdal (m/ett stopp på Gol og full bil): 0,63 l/mil. Det var v/påske i fjor, nattekjøring, original chip og 95 oktan....
Noen som kan komme med innsiktsfulle betraktninger på hvorfor mitt forbruk tydeligvis er annerledes enn mange av dere andres?
(for de som lurer: har både original og chip fra Speedparts, bruker nå bare den originale, evt. spørsmål/kommentarer tas i de lukkede forumene )
Medlem nr. N482
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Myrt N610
- 2.0 bar
- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
- Kontakt:
Kan fort bli søvnig av å bruke cruisecontolen ja. Liker best å kjøre for egen marskin jeg.Saab900STCR skrev:Cruise control drar mer än om du kör själv och är lite observant på hur vägen ser ut framför dig...
Mvh Anders
Vis det er sant at man bruker mindre vis man kjører selv så kommer ikke jeg til å bruke cruisecontrolen mye framover
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
95 er lavverdig bensin. 92 er ofte oppgitt som et minimum og 95 som (laveste) anbefalte. Det er ingen grunn til å velge 95 foran 98 bortsett fra literprisen.
Jeg som lagrer drivstoff på fjellet til både båt og skuter; har fått troverdige tips fra forståsegpåere på å benytte 98.
95 blir lettere "dårlig" når den står. Dvs "skiller seg" og har lettere for å ta opp kondens. Også greitt å unngå på 93'an som brukes EKSTREMT lite.
Synes i tillegg å merke penere gange på alle mine kjøretøyer med 98.
Jeg som lagrer drivstoff på fjellet til både båt og skuter; har fått troverdige tips fra forståsegpåere på å benytte 98.
95 blir lettere "dårlig" når den står. Dvs "skiller seg" og har lettere for å ta opp kondens. Også greitt å unngå på 93'an som brukes EKSTREMT lite.
Synes i tillegg å merke penere gange på alle mine kjøretøyer med 98.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
bensin
Jeg bygger om "gatebilen" til å gå på E 85, det blir nok ekstra bra!
15 % bensin er sikkert bra, da ser man flammene ved evt. brann...
Petter
15 % bensin er sikkert bra, da ser man flammene ved evt. brann...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226