98 oktan kontra 95 oktan?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 feb 2006, 15:28

Saab900STCR skrev:Borde vara alla månader som slutar med R och I då?!?
Men det är min mening då....

Mvh Anders
Mai, juni, juli?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 07 feb 2006, 15:57

Freshmaker N237 skrev:
Saab900STCR skrev:Borde vara alla månader som slutar med R och I då?!?
Men det är min mening då....

Mvh Anders
Mai, juni, juli?
JanuaR, februaR, maI, junI, julI, septembeR, oktobeR, novembeR, desembeR
9³ TurboX

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 07 feb 2006, 17:03

Shit! Hva gjør man feks i april og mai???
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 07 feb 2006, 17:18

fått beskjed at jeg MÅ bruke 98 i min viggen ? er dette riktig da =?
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 07 feb 2006, 17:26

har aldril brukt noe annet enn 98 okt ..
den dagen jeg hentet den nye bilen i butikken ble det fyllt på 98 okt med en gang

mvh

lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 07 feb 2006, 17:38

skal du ha full effekt av en turbo maskin bør du bruke 98 oktan,helst 102 oktan men det får du ikke kjøpt i norge på bensinstasjonene.
Får lettere tenningsbank av 95 oktan.noe som igjen endrer tenningen og derretter setter ned effekten betraktelig.greit nok at 98 oktan er dyrere,men bilen går mye bedre og bruker mindre bensin og motoren har bedre av det

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 07 feb 2006, 18:19

hehe...
Det blev lite språk förbistring där.
På svenska heter det januarI, februarI sen kan man köra 98 i mars å april....
Så det med R funkar bara här I Norge...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 07 feb 2006, 18:34

Saab900STCR skrev:hehe...
Det blev lite språk förbistring där.
På svenska heter det januarI, februarI sen kan man köra 98 i mars å april....
Så det med R funkar bara här I Norge...

Mvh Anders
Regna med du mente hele året :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 feb 2006, 19:08

MrViggen skrev:fått beskjed at jeg MÅ bruke 98 i min viggen ? er dette riktig da =?
Om instruksjonsboka seier 98 okt. brukar du det.
På lavare motoriserte bilar har en eit valg, enten 95 eller 98, men kan bruke heilt ned til 92.
Ville nok brukt 98 på ein Viggen. Sjølv fyller eg alltid 98, prøvde eit par tankar 95 på 900:an, men den gikk dyrare totalt sett.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2006, 19:10

MrViggen skrev:fått beskjed at jeg MÅ bruke 98 i min viggen ? er dette riktig da =?
Bilen din er jo tunet og da Skal du bruke 98 for å få full effekt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
oddgeir
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 01 sep 2005, 09:27

Legg inn av oddgeir » 07 feb 2006, 23:48

Har akkurat motsatt erfaring av det de fleste av dere har... I helgen kjørte jeg Oslo-Kristiansand og brukte 0,65l/mil. Det var med 95 oktan og original chip (NG900 T/1997).

Det laveste jeg har hatt med 98 noensinne var med original chip - 0,66l/mil. Med Speedparts Chip trinn 1 og 98 på tanken har jeg aldri vært under 0,68l/mil. I fjor sommer gikk Oslo-Kristiansand på 0,74 l/mil, med snill kjøring og sent på kvelden/natta (= lite trafikk, brukte stort sett cruise control på ca. 1900 rpm hele veien, forøvrig det mest effektive jeg har fikset).

"Rekorden" min over lengre strekninger var Oslo-Lærdal (m/ett stopp på Gol og full bil): 0,63 l/mil. Det var v/påske i fjor, nattekjøring, original chip og 95 oktan....

Noen som kan komme med innsiktsfulle betraktninger på hvorfor mitt forbruk tydeligvis er annerledes enn mange av dere andres? :?:

(for de som lurer: har både original og chip fra Speedparts, bruker nå bare den originale, evt. spørsmål/kommentarer tas i de lukkede forumene :D )
Medlem nr. N482

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 feb 2006, 04:36

Cruise control drar mer än om du kör själv och är lite observant på hur vägen ser ut framför dig...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 08 feb 2006, 21:00

Saab900STCR skrev:Cruise control drar mer än om du kör själv och är lite observant på hur vägen ser ut framför dig...

Mvh Anders
Kan fort bli søvnig av å bruke cruisecontolen ja. Liker best å kjøre for egen marskin jeg.
Vis det er sant at man bruker mindre vis man kjører selv så kommer ikke jeg til å bruke cruisecontrolen mye framover
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 08 feb 2006, 21:58

95 er lavverdig bensin. 92 er ofte oppgitt som et minimum og 95 som (laveste) anbefalte. Det er ingen grunn til å velge 95 foran 98 bortsett fra literprisen.
Jeg som lagrer drivstoff på fjellet til både båt og skuter; har fått troverdige tips fra forståsegpåere på å benytte 98.
95 blir lettere "dårlig" når den står. Dvs "skiller seg" og har lettere for å ta opp kondens. Også greitt å unngå på 93'an som brukes EKSTREMT lite.
Synes i tillegg å merke penere gange på alle mine kjøretøyer med 98.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bensin

Legg inn av Petter 900 T » 08 feb 2006, 22:23

Jeg bygger om "gatebilen" til å gå på E 85, det blir nok ekstra bra!

15 % bensin er sikkert bra, da ser man flammene ved evt. brann...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar