Vurderer denna...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 21 jun 2006, 12:26

kom ikke balanseakslingene først på 95 eller 96 mod :???
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 jun 2006, 13:00

eiluN506 skrev:kom ikke balanseakslingene først på 95 eller 96 mod :???
1994 2,0L sug B206-block utan balansaxlar, 2,3L sug och 2,0T har det redan då.
1995 kom det på alla motorer i Ng900, hur det är med 9k vet jag inte.
Mer upplysningar om B206 finns under Faq.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 jun 2006, 13:54

eiluN506 skrev:kom ikke balanseakslingene først på 95 eller 96 mod :???
Kom i 1989 som 1990-modell på 2.3i (B234)på 9000, året etter kom B234Turbo.
Som Anders skriver så kom dem med M94 på 900.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 21 jun 2006, 15:12

:worship: :oops:
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 21 jun 2006, 22:02

jeg tok ned bunnpanna med subframe montert, men løsnet noe på boltene i frame'n for å få lirket den skikkelig ned.. men det er trangt å komme til balanseakseldrevet og kjede derfra! Kamkjeda ligger litt i veien..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 jun 2006, 08:26

Og det er IKKE "bare" å kappe balansekjedet, det er en drittjobb uansett hvor du gjør det fra. Poenget her er vel at vibrasjonene ikke kommer av at det er feil ved balansekjedet. Vibrasjonene skyldes noe annet, trolig motorfester eller ujevn gange. Mitt råd er: ikke kjøp den bilen uten å vite hva som skaper vibrasjonene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 22 jun 2006, 14:56

Enig med Trond. Får ikke vibrasjon av b.kjedet, men stygg lyd. Vibrasjonen får du evnt. først etter at kjedet er fjernet. Jeg merket ikke noe forskjell. Forøvrig enkelt å fjerne på 9-5. Syns fremdeles prisen er høy, prut den ned til kr.10000. Det er du som skal tjene på selvmekk, ikke han...

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 22 jun 2006, 15:09

En kollega av meg solgte sin 900s 94 mod. (2ltr motor) for 10.000,- Noe småplukk, men ellers grei bil. (Måtte bytte clutch og noen instrumenter....) Den begynte vel å nærme seg de magiske 300K

Ikke kjøp den hvis du ikke er noe særlig til å mekke - blir fort bare problemer ut av det.....
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 jun 2006, 17:04

Trond N47 skrev:Og det er IKKE "bare" å kappe balansekjedet, det er en drittjobb uansett hvor du gjør det fra. Poenget her er vel at vibrasjonene ikke kommer av at det er feil ved balansekjedet. Vibrasjonene skyldes noe annet, trolig motorfester eller ujevn gange. Mitt råd er: ikke kjøp den bilen uten å vite hva som skaper vibrasjonene.
Enig!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar