Jeg synes denne tråden er interessant, og har lest alle oppdateringene med varierende interesse. Likevel kjører jeg fortsatt med originalt filter på min egen bil, fordi jeg har noen egne tanker om dette, og de bunner ut i noe så enkelt som ALT TIL SITT BRUK. Oljefilteret hindrer neppe sludgedannelse i seg selv, det kan vi vel være enige om. Skal man slippe dette, så må man bytte mer i motoren enn et filter. Men det kan nok utsette problemet, og et filter med lavt trykkfall er helt klart å foretrekke dersom motoren allerede har koksede kanaler, livet til motoren kan altså kanskje muligens forlenges. Av en eller annen grunn har det ramlet inn en god del B2X5er på verkstedet mitt, som jeg har plukket en blokk her, en veiv der osv fra. Noen fra delebiler, noen jeg har kjøpt pga en veiv jeg har hatt bruk for, og av og til har jeg solgt en motor der jeg har fått skrotet i retur. De aller fleste rasene jeg har sett på disse kan relateres kun til sludge, og en sjelden gang har jeg mistenkt dårlig trim som eneste årsak. Kombinasjonen av de to, er det også litt av, samt intakte motorer som man kan se at har klare begynnende problemer når de plukkes ned. Så har vi jo et par der vedlikeholdet har blitt totalt neglisjert, men det blir på siden av problemstillingen.
Når disse motorene raser, så er det med klare tegn på dårlig smøring, og de jeg har kjøpt som er rast har gjerne:
1) Sprekk i stempel, og ekstrem stempelskjørtslitasje. Grove riper helt opp til og med ringene har forekommet.
-Stor sideveis kraft på stempel ved vending, værst på 2,3 som har kortere råder
-Stempel som sprekker har gjerne sprukket fra ringene og nedover skjørtet
-Tyder på dårlig friksjon i rådelager
-Rådelagrene er stort sett ferdig
-Veivene har ofte koksavleiringer i kanalene
2) Tørrkjørte motorer, skjærte lager
-ekstremt oljeforbruk
-kan være turbo, men ofte er ringene totalt fastkokset i stemplene og dette fører til at motoren bruker MYE olje i tillegg til at veivhusventilasjonsproblematikken gjøres gjeldende ganger ti
3) Motorer med dårlig oljetrykk selv om de ikke er tørrkjørte
-voldsom koksing i motor
-dette går hardt ut over alle deler i motoren, og stort sett er det ikke noe å renovere. ALT er utslitt, ekstrem varmgang, skjevheter i blokk osv
-koks felles ut når oljen mettes med mer skit enn det dispergentene som er tilsatt i olja klarer å holde flytende Se:
viewtopic.php?f=29&t=9312
-når dette skjer, hva gjør da oljefilteret? Tett filter og åpen bypassventil?
Her tror jeg at et større/bedre oljefilter kan ha noe for seg. Er det aktuelt for meg? Nei. Jeg kjører aldri mer enn 10 000 km på olja uansett, og bytter selvsagt filter i samme slengen. Dessuten har jeg stempel med gode ringer og oljepumpe fra 9000 med større kapasitet. For andre med interesse for godt vedlikehold (og utfører det) og en motor i god stand er det neppe heller en stor gevinst i å bruke en annen type filter enn originalt. Derimot bør det gjøre en forskjell for motorer som allerede er ille ute, eller kanskje helst for "Ola Dunk" som ikke skjønner stort mer om bilen enn at den må ha bensin, og at den skal leveres på service når det lyser SERVICE i SID, eller når km-telleren har passert det som står i serviceheftet. Eller det holder vel å levere den inn innen et halvår etterpå...
Men det å skifte olje og filter OFTE, er i mitt hode bedre enn å skifte med samme intervall som man alltid har gjort, og koste på et bedre/større filter. Gjør man begge deler, hva skal man med et oljefilter av værstingtypen dersom olja er ren?