thenok skrev:Hei!
Har fulgt tråden og synes det er grundig arbeid som er gjort i søken etter optimalt filter.
Har lite greie på dette tema, men lurer på følgende:
1 Er det ingen ulempe med at sikkerhetsventil utløses på høyere trykk?
2 Vil ikke et filter med tynnere materiele gi mindre filtrering enn det med tykkere papp?
3 Mye snakk om oljetrykk, men hvor mye olje passerer filteret feks. pr minutt på tomgang osv.?
4 Vet ikke om det er reelt, men hvor mye gjennomstrømning tåler orginalfilteret eller de andre før bypass åpner. Skjer vel på et punkt dette skulle jeg tro? Tenker når strømmen blir så høy at filteret må ty til "snarveien".
Thomas
1. På våre spin on filtere er det
alltid en ulempe at sikkerhetsventilen åpner, oppsamlet grums får frie rømningsveier inn i motoren hvor det kan gjøre skade både på motor og turbo.
Ett "low flow" filter trenger støtte fra sikkehetsventilen under kaldstart for raskere oppbygging av oljetrykk, og det kan være muligheter for at bypassen også åpner litt på høyere turtall.
Hvis filteret samler mye grums så forverrer situasjonen seg raskt, bypassen må jobbe oftere og oftere.
Kort sagt grums som får klumpet seg i oljefilteret havner tilbake i motoren, og på neste runde er det ikke sikkert at det passerer oljesila.
At filteret på papiret filterer 99,99% av forurensninger i olja er ju supert, men til ingen nytte når sikkerhetsventilen må jobbe livet av seg.
2. Ja, men ikke nødvendigvis, komme an på tettheten i stoffet. I prinsippet kan det være like stor "tetthet" i det tynne stoffet som i den tykke pappen, forskjellen er at du får betydelig mer stoff inn i filteret og dermed bedre flow fordi filtreringsarealet blir dramatisk mye større. Det er forskjell på å ha ett felt i 80 sona, og ha 8 felt i samme retning, det kommer endel flere biler igjennnom, selv om det er samme fartsgrense. Filter matriale har en gitt "fartsgrense" for å hindre kø må man har "mange felt" = stort areal.
Purolators PureOne (et veldig populært filter med heltestatus blandt våre US Saab kollegaer) har 99,99% filtering, men også bra flow, her brukes ikke tykk papp:
http://www.purolatorautofilters.net/en- ... lters.aspx
Tror Ronny_N169 bruker dette, han kan kanskje supplere med erfaringer?
3. Vanskelig å si siden jeg ikke vet spesifikasjonene fra Saab.
Denne linken sier 27 liter i minuttet (antagelivis max) , og at vanlig papirfilter har rate på 9 til 27 liter/min:
http://www.gopurepower.com/store/item.a ... 0&dia=true
Denne linken sier at kravet til et filter er runder 5 i minuttet:
http://www.misab.se/filteroljaflode.htm
Et enkelt regnestykke med 5 liter olje ganger 5 sier kravet blir 25 liter per minutt for Saab (4 liter olje pluss olje i filter).
4. Vet ikke ennå, målingene vil vise, mulig jeg må lime igjen bypassen for å kunne se det.
Men kan si allerede nå at på tomgang er trykkfallet 0,3 bar (+90 grader oljetemp), ved 5.000omdr/min er trykkfallet 1.7 bar (har da 4.7 bar i blokka). Kaldstart (+1 grad) er trykkfallet 0.9bar. Dette er med Tecneco OL-40 "bøttefilteret". Det er vanskelig å si hvor mye trykkfallet i selve filteret er, for trykkfallet består av trykkfall i filteret + trykkfall i kanaler opp til blokka hvor føler nummer to sitter. OL-40 åpner bypassen ved 1.9 bar trykktap i filteret, så her er marginenen på riktig side, lukket ventil både på kaldstart og ved høyt turtall.
Saab filteret åpner bypassen når trykktapet i filteret overstiger ca. 0,8 bar.
Edit: Legger ut resultater fra OL-40:

På 2.000, 3.000, 4.000 og 5.000 er cruisecontrollen justert til "riktig" turtall og holdt der en stund for stabile avlesninger.
Alle avlesninger baserer seg på tre målinger gjort på tre forskjellige dager.
Så "on the road" målingene vil vise de viktige forskjellene vi leter etter, skal koble på et Saab filter så fort jeg får kommet meg innom en forhandler.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.