Side 3 av 15

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 02 mai 2009, 17:25
av Dumpvalve N1692
Tor N12 skrev:
Dumpvalve skrev:Jeg lurer litt på hvilken dumpventil jeg må ha til min 9-3 2003mod ARC 1,8t.
På den bilen du har så er avlastningsventilen integrert i selve turboen og dermed ikke enkel å erstatte med en annen.
Om du skal klare det så må du lage et blendelokk og sette der ventilen sitter i dag så må du lage deg nye rør og koblinger for å få inn en ny.
Jeg vil vel få litt mer lyd av den orginale hvis jeg monterer et åpent luftfilter?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 04 mai 2009, 20:41
av Johan N828
Ja.. Kjøpes hos Speedparts.. ;)

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 04 mai 2009, 21:46
av Aleks_
Blandt annet vil innsugslyden din bli mer markant.
Mer turbosus :twisted: :lol:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 05 mai 2009, 22:57
av Dumpvalve N1692
Men er det anbefalt? Har jo en luftmassemåler.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 05 mai 2009, 23:03
av Eirik N396
Dumpvalve skrev:Men er det anbefalt? Har jo en luftmassemåler.
De lærde strides, som du kanskje har sett, ellers kan du søke litt på forumet :) I teorien skal det ikke være heldig, selv om flere melder om problemfrie biler med dette oppsettet.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 mai 2009, 12:15
av Rambraut N1491
I posten til Tommy så står det at biler med RØD tennkassett kan ha åpen dump og da regner jeg med at det er DI kassetten det er snakk om? På min 9000 2.3T m91 så er den en slik, men jeg har også LMM, men jeg kan fortsatt ha åpen dump? Eller blir det akkurat det samme som en m84 T16 med åpen dump?

Martin

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 mai 2009, 13:02
av Eirik
Stemmer at det er DI kassetten som omtales RØD tennkassett..
:wink:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 mai 2009, 13:16
av Rambraut N1491
Eirik skrev:Stemmer at det er DI kassetten som omtales RØD tennkassett..
:wink:
Takker. :wink:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 mai 2009, 16:09
av Eirik N396
Rambraut N1491 skrev:I posten til Tommy så står det at biler med RØD tennkassett kan ha åpen dump og da regner jeg med at det er DI kassetten det er snakk om? På min 9000 2.3T m91 så er den en slik, men jeg har også LMM, men jeg kan fortsatt ha åpen dump? Eller blir det akkurat det samme som en m84 T16 med åpen dump?

Martin
Nei det kan du ikke ha. Hele poenget er at biler med LMM ikke skal(/bør) ha åpen avlastingsventil. (Ja dette blir det samme som og900T16 med åpen avlastingsventil.) De årsmodellene 9000 med LH og DI er unntaket fra Tommys regel. De fleste biler med rød tennkassett har Trionic5, og dermed ingen LMM. Men på 9000 kom DI(rød type) før Trionic ble innført, så om bilen din har LMM har du altså ikke trionic men LH. Din bil har vel LH 2.4.2 og DI/APC.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 mai 2009, 16:15
av Rambraut N1491
Eirik N396 skrev:
Rambraut N1491 skrev:I posten til Tommy så står det at biler med RØD tennkassett kan ha åpen dump og da regner jeg med at det er DI kassetten det er snakk om? På min 9000 2.3T m91 så er den en slik, men jeg har også LMM, men jeg kan fortsatt ha åpen dump? Eller blir det akkurat det samme som en m84 T16 med åpen dump?

Martin
Nei det kan du ikke ha. Hele poenget er at biler med LMM ikke skal(/bør) ha åpen avlastingsventil. (Ja dette blir det samme som og900T16 med åpen avlastingsventil.) De årsmodellene 9000 med LH og DI er unntaket fra Tommys regel. De fleste biler med rød tennkassett har Trionic5, og dermed ingen LMM. Men på 9000 kom DI(rød type) før Trionic ble innført, så om bilen din har LMM har du altså ikke trionic men LH. Din bil har vel LH 2.4.2 og DI/APC.
Åja, bah. Men det duger da med åpent filter også, så jeg lever nok over. :wink:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 26 mai 2009, 14:05
av Truls N1977
Jeg har en 82 modell 900 turbo med høykompmotor og lurer på om det er vrient å montere en dumpventil?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 26 mai 2009, 14:05
av Paradigm N558
T.J. skrev:Jeg har en 82 modell 900 turbo med høykompmotor og lurer på om det er vrient å montere en dumpventil?
Kan du sveise enkle ting?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 26 mai 2009, 23:19
av Truls N1977
Farsan kan sveise mye rart, men ideèn om en dumpventil likte han dårlig :P Kjenner jo en del folk som går mekanikk.. Hva må gjøres egentlig?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 26 mai 2009, 23:29
av Paul N1176
T.J. skrev:Farsan kan sveise mye rart, men ideèn om en dumpventil likte han dårlig :P Kjenner jo en del folk som går mekanikk.. Hva må gjøres egentlig?
Hvis det ikke finnes fra før, så må du ha ett utak på trykkrøret fra turbo, og ett på sugesiden.. uttakene må vel være ca 25 mm i dia.. også trenger du slanger, dump, og vakumslange som monteres på toppen av dumpventilen og til innsuget...

mener det skal være det hele.. hvis noen mener noe annet så skrik ut :shock:

MVH Paul K

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 26 mai 2009, 23:34
av Truls N1977
Det var ikke værre nei.. Har grei kunnskap om motor generelt, men turbo og lignende er jeg blank på.. Takk for svar ;)