Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 18 feb 2010, 08:39

Jepp, da var koketesten utført.
Edit/tillegg: Dette er den gamle og defekte oljetermostaten, ikke den nye!

Bilde
Problemet lagt i olje.

Bilde
Over 100 grader begynte det å skje noe, pinnen kom sigende utover, rakk ikke å stopp før pinnen kom helt ut og falt av :shock: Etterfulgt av en seig svart guffe..

Bilde
Satte pinnen på plass igjen, avkjølte og trykte den helt inn til bunnen igjen med. Men den kom sigende ut igjen etter hvert (på grunn av luft i systemet).

Bilde
Hvorfor feiler denne? Vel, den er fylt til randen av en svart seig svart guffe som antageligvis ikke har noe inni der å gjøre?
Sist redigert av Macgeier den 25 feb 2010, 09:31, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2010, 08:54

Fjærmekanismen presser jo stempelet inn igjen da, når allt sitter montert sammen.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 18 feb 2010, 09:11

Ronny_N169 skrev:Fjærmekanismen presser jo stempelet inn igjen da, når allt sitter montert sammen.
Du har nok rett, problemet er at tjæra blokkerte all bevegelse. Før koking forsøkte jeg å trykke pinnen inn eller dra den ut, den satt tilsynelatende bom fast, under koking kom jo pinnen ut og "seig oljegraut" kom tytende ut av hullet. Den er fortsatt treig i bevegelsene, kan trykkes inn i bunnen med fingrene og siger saakte ut igjen til midtposisjon (det er luft i systemet):

http://bildr.no/view/591282
Helt inne posisjon vises av "oljering" på pinnen, den siger sakte ut til midtposisjon som vis på bildet.
Sist redigert av Macgeier den 25 feb 2010, 09:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 18 feb 2010, 10:01

Den tjæra du ser et stoff som utvider seg ved varme, og dermed åpner termostaten. Fjæren er der for å hjelpe til å presse tilbake når tempen synker igjen.
Mye fint å lære av "hvordan den lages" på discovery :)
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 18 feb 2010, 10:42

Kristian N70 skrev:Den tjæra du ser et stoff som utvider seg ved varme, og dermed åpner termostaten. Fjæren er der for å hjelpe til å presse tilbake når tempen synker igjen.
Mye fint å lære av "hvordan den lages" på discovery :)
OK, hvis det er slik at "tønna" er fylt med tjærestoff så forklarer det endel. Da har antageligvis tjærestoffet mistet grepet på pinnen/stempelet slik at stoffet ikke har klart å trekke stempelet tilbake når det ble kaldt og krympet (og stempelet ble stående igjen i ytterposisjon). Tok og sprayet sitronbasert rensespray inn i tønna og ut kom det mye grums som ikke var tjære. Skal forsøke ikveld å varme opp tønna over gassflamme til tjærestoffet kommer til syne i hullet (topper "sylinderen"), for så å sette stempelet på plass og la det avkjøle seg slik at stempelet trekkes inn igjen (uten luftbobler på baksiden).

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2010, 21:19

Ikke lett å tyde skissen i WIS, men det kan se ut som om olja går rett til kjøler etter pumpa, og deretter gjennom filteret og videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 21 feb 2010, 14:24

Varmet den gamle defekte termostaten uten pinne/stempel over en primus helt til "tjærestoffet" steg helt opp til kanten (åpningen), satte så på plass pinnen/stempelet og trykte det sakte inn samtidig som massen trakk seg sammen.

Så koketestet jeg den NYE termostaten:
100 grader -> ingen bevegelse
105 grader -> ingen bevegelse
110 grader -> ingen bevegelse
120 grader -> da trigget termostaten [-X

Med andre ord, den nye åpner ikke på 105 grader som står stemplet i messinghuset, den åpner først på 120 grader. Dette forklarer jo hvorfor jeg fikk 120 grader i oljetemp under belastning :roll:

Skal ringe imorgen, tror dere jeg får bytte denne termostaten? Betalte jo tross alt 770 kroner for noe som ikke virker...

Satte iallfall på plass den gamle termostaten i motoren (som midlertidig reserve), skal bli spennende å se om den virker nå etter "fixen" (har riktignok mine tvil).

OPPDATERING: Ny dag og nye muligheter.
Med 12 kuldegrader og gammeltermostaten til jobben kom tempen opp som normalt, og la seg rett under i området mellom 90 og 100 grader (alt er tilsynelatende som før termostaten streiket).

Det blir spennende på hjemturen, skal presse motoren slik at termostaten åpner seg, og da vil det fort vise seg om den stenger igjen, hvis ikke er jeg tilbake til konstant 70 grader -> som betyr "konstant småkjøring" og aldri god nok oljetemp slik at veihusventilasjonen har riktige driftsforhold.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 22 feb 2010, 16:42

Hmmm, bør kanskje få sjekka dette på min også. :?
Men den nye du fikk, har du ringt å hørt om du kan bytte den? Eller om du eventuelt fikk feil?

Litt offtopic; Hva er kjølevannstemperaturen din på?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 22 feb 2010, 18:51

Aleks_ skrev:Hmmm, bør kanskje få sjekka dette på min også. :?
Men den nye du fikk, har du ringt å hørt om du kan bytte den? Eller om du eventuelt fikk feil?

Litt offtopic; Hva er kjølevannstemperaturen din på?
Den nye skal være riktig type selv om den er anderledes (mindre "tønne" og tynnere "stempel") se i bunnen av side èn i denne tråden så er forskjellen lett synlig.

MEN, tok en nok en koketest ikveld av den nye fordi èn tanke slo meg at jeg muligens økte tempen for raskt slik at utslaget på 120 grader ikke stemmer:
Økte først til 100 grader og lot det stå lenge slik at termostaten fikk jevn varme, deretter forsiktig litt og litt med god tid opp til 105 og da ble det bevegelse-> ergo den nye fungerer faktisk som den skal, jeg tok en forhastet konklusjon etter kun èn måling, uten å dobbeltsjekk resultatet :wink:

Dette betyr at det er antageligvis er normalt med 120 graders oljetemp etter 5 minuttet med 5.000 omdr.
Kommer jo litt an på om oljekjøleren sitter før eller etter filteret.

Skal forsøke 5min med 5.000 omdr i morgen med den gamle termostaten som faktisk virker (bank i bordet) nå etter "reparasjonen", blir det da 120 grader så må jeg anta at alt er normalt.
Det må da være andre her inne med tempmåler installert, hva "leser" dere?

Iallefall behagelig å se 100 tallet på oljetemp.viseren i dashen etter måneder med "kaldsmøring" av motor.

Kjølevannstemperaturen er helt normal (akkurat som alltid har vært).

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 22 feb 2010, 19:09

Jeg har oljetrykk og oljetemperatur målere liggende, men har ikke fått koblet det opp enda. Kan komme med mine tall når jeg får koblet det opp, men spørs på når jeg får tid.
Macgeier skrev: Kjølevannstemperaturen er helt normal (akkurat som alltid har vært).
Tenkte på hvor mange grader din ligger på?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 22 feb 2010, 19:26

Aleks_ skrev:Jeg har oljetrykk og oljetemperatur målere liggende, men har ikke fått koblet det opp enda. Kan komme med mine tall når jeg får koblet det opp, men spørs på når jeg får tid.
Macgeier skrev: Kjølevannstemperaturen er helt normal (akkurat som alltid har vært).
Tenkte på hvor mange grader din ligger på?
Vanskelig å si siden jeg ikke har gradert måler, det er kun den originale.
Men, jeg har jo nå en ledig slot i dashen, mulig jeg ettermonterer en gradert kjølevannsklokke etterhvert.

Uansett,må bare kommentere de to forskjellige variantene av oljetermostater (gammel og ny type).
Den gamle har stor tønne med mye "tjærestoff" og det ser ut til at metallet i tønna er tynt. Med andre ord mye masse iforhold til metall.

Den nye, veldig liten tønne og tykt metall. Lite masse mye metall.

Etter diverse koketester så virker det som om den gamle reagerer raskere og mer kontant, og den nye mye tregere (ble lurt i første test med falsk 120 graders trigging som bare var forsinket reaksjon).
Om den ene er bedre enn den andre tør jeg ikke uttale meg om, antageligvis hipp som happ, men hvis jeg skulle gjette så setter jeg en tier på den store tønna, hvis jeg kunne velge ved kjøp. Mulig den gamle er erstattet av ny modell siden den gamle svikter oftere?

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 25 feb 2010, 09:07

Ok, her er en liten oppsummering:

Går det an å reparere an blokkert termostat?
Ja.
Metode, varm opp tønna til stempelet løsner og la stempelet komme helt ut (falle av). Ikke fortsett å varme slik at massen tyter ut (og du mister masse).
La det kjøle seg litt (massen trekker seg sammen igjen), hold tønna rett opp, varm igjen til massen kommer helt opp og dekker sylinderåpningen (og all luft er ute), sett så stempelet i hullet og trykk innover samtidig som tønna kjøler seg ned, når tilslutt stempelet er i innerste posisjon så er jobben gjort, ferdig.
Har kjørt med den reparete gamle nå i 5 dager, den fungerer som den skal, denne blir sittende på en stund, går over til den nye etterhvert (når jeg tar meg tid til å bytte og den er veldig lett å bytte).

Hva er forskjellen på gammel og ny type?
Begge åpner på 105 grader, men gammel type (stor tønne) reagerer raskere på temperaturendringer (på grunn av mye masse og tynne vegger i tønna).
Tror ikke dette har noen praktisk forskjell siden oljetempen stiger jo ikke så fort under belasting (dette måtte i såfall måles ”on the road” i en sammenligningstest).

Begge legger seg i området 90-100 grader under normal kjøring, og det tar ca. 20 minutter å oppnå 90 grader. Selv om vanntempen kommer raskt opp til normalt tar det altså 20 minutter før olja har riktig temperatur i kuldegrader (noe å tenke på for de som har kort vei til jobben).

120 grader under belastning normalt?
Ja faktisk med begge (iallefall på min 9-5 under hard kontinuerlig belastning), men om den ene gir dette raskere ann den andre ble ikke målt (kommer kanskje senere).
Jeg håper at oljekjøleren sitter etter filteret, slik at tempen som måles er på olja før den kjøles ned og da er det jo ikke noe problem?
Ingvar sjekket dette i WIS men det er vanskelig å tyde hvor oljestrømmen tar veien.

Hvor mange har problem med oljetermostaten?
Her kan det være store mørketall siden ”ingen” har tempmåler montert i bilen.
Saab sjappa tidligere ”aero auto” på Billingstad hadde aldri bestillt denne delen, den var heller ikke tilgjengelig sentralt i Norge, måtte bestilles fra Sverige, dette sier at aktiviteten på oljetermostaten er lik null. Spesialister på sludge i utlandet anbefaler faktisk å bytte oljetermostat hvert år i nordlige strøk, dette er noe å tenke på...

Blokkert termostat er det no`fali?
Låst i lukket tilstand = ingen oljekjøler. Ikke noe problem så lenge man kjører med hatt, ikke har trim, og lar campingvogna stå hjemme.
Låst i åpen tilstand = konstant oljekjøling. Sikkert perfekt for banekjøring :wink: På min 9-5 kom tempen aldri over 70 grader (i vinterkulda), slik at jeg i prinsippet drev med kontinuerlig småkjøring uansett hvor mange timer jeg satt bak rattet. 90-100 grader må til for at fuktigheten i olja kan ”kokes ut” og fjernes av veihusventilasjon. I prinsippet er en fungerende oljetermostat minst like viktig som siste utgave av veihusventilasjonen.

Beklager mye tekst.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 25 feb 2010, 09:26

Intresant hva du har kommet frem til mcgeier :D
Eneste problemet er at du lar oss sitte med dårlig samvittighet hele tiden :P Nå har du fått meg til å bytte til større filter hver gang jeg bytter olje, og nå må jeg pinadø bytte termostat også. hehe.
Har ikke oljetemp føler på min bil, men siden i høst har jeg merket at oljtrykket har øket på lang kjøring.
Det kan jo tenkes at det er termostaten som stå åpen og olja aldri blir varm nok.

Har du merket at trykket har økt? Mitt ligger på 3,5bar på 2000rpm nå etter lang kjøring.
Har heletiden trodd det var for jeg har satt inn et filter med bedre flow og byttet til Royal Purple olje.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 25 feb 2010, 09:44

doo-kie skrev:Intresant hva du har kommet frem til mcgeier :D
Eneste problemet er at du lar oss sitte med dårlig samvittighet hele tiden :P Nå har du fått meg til å bytte til større filter hver gang jeg bytter olje, og nå må jeg pinadø bytte termostat også. hehe.
Har ikke oljetemp føler på min bil, men siden i høst har jeg merket at oljtrykket har øket på lang kjøring.
Det kan jo tenkes at det er termostaten som stå åpen og olja aldri blir varm nok.

Har du merket at trykket har økt? Mitt ligger på 3,5bar på 2000rpm nå etter lang kjøring.
Har heletiden trodd det var for jeg har satt inn et filter med bedre flow og byttet til Royal Purple olje.
Beklager at jeg kun gir dere nye bekymringer :wink:

Du har helt rett =D> , jeg glemte faktisk å nevne det høye oljetrykket.
Hadde som du antar høyere oljetrykk enn normalt med blokkert termostat fordi olja aldri kom opp i drifttemperatur, og vi vet jo alle at kald olje gir høyere trykk. Husker ikke nå hva det lå på under langkjøring, men det var helt klart høyere enn normalt.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 04 mar 2010, 09:02

Macgeier skrev:Ok, her er en liten oppsummering:

Går det an å reparere an blokkert termostat?
Ja.
Metode, varm opp tønna til stempelet løsner og la stempelet komme helt ut (falle av). Ikke fortsett å varme slik at massen tyter ut (og du mister masse).
La det kjøle seg litt (massen trekker seg sammen igjen), hold tønna rett opp, varm igjen til massen kommer helt opp og dekker sylinderåpningen (og all luft er ute), sett så stempelet i hullet og trykk innover samtidig som tønna kjøler seg ned, når tilslutt stempelet er i innerste posisjon så er jobben gjort, ferdig.
Har kjørt med den reparete gamle nå i 5 dager, den fungerer som den skal, denne blir sittende på en stund, går over til den nye etterhvert (når jeg tar meg tid til å bytte og den er veldig lett å bytte).
Må korrigere litt:
Nei, det går ikke an å reparere, quick fixen av gammeltermostaten holdt kun i 12 dager ( 2.800 km), men idag tidlig så var oljetempertaturen atter tilbake til 70 grader.. Så til ikveld åker ny-termostaten på plass permanent, og gammeltermostaten kastes i søpla :wink:

Svar