Ok, her er en liten oppsummering:
Går det an å reparere an blokkert termostat?
Ja.
Metode, varm opp tønna til stempelet løsner og la stempelet komme helt ut (falle av). Ikke fortsett å varme slik at massen tyter ut (og du mister masse).
La det kjøle seg litt (massen trekker seg sammen igjen), hold tønna rett opp, varm igjen til massen kommer helt opp og dekker sylinderåpningen (og all luft er ute), sett så stempelet i hullet og trykk innover samtidig som tønna kjøler seg ned, når tilslutt stempelet er i innerste posisjon så er jobben gjort, ferdig.
Har kjørt med den reparete gamle nå i 5 dager, den fungerer som den skal, denne blir sittende på en stund, går over til den nye etterhvert (når jeg tar meg tid til å bytte og den er veldig lett å bytte).
Hva er forskjellen på gammel og ny type?
Begge åpner på 105 grader, men gammel type (stor tønne) reagerer raskere på temperaturendringer (på grunn av mye masse og tynne vegger i tønna).
Tror ikke dette har noen praktisk forskjell siden oljetempen stiger jo ikke så fort under belasting (dette måtte i såfall måles ”on the road” i en sammenligningstest).
Begge legger seg i området 90-100 grader under normal kjøring, og det tar ca. 20 minutter å oppnå 90 grader. Selv om vanntempen kommer raskt opp til normalt tar det altså
20 minutter før olja har riktig temperatur i kuldegrader (noe å tenke på for de som har kort vei til jobben).
120 grader under belastning normalt?
Ja faktisk med begge (iallefall på min 9-5 under hard kontinuerlig belastning), men om den ene gir dette raskere ann den andre ble ikke målt (kommer kanskje senere).
Jeg håper at oljekjøleren sitter etter filteret, slik at tempen som måles er på olja før den kjøles ned og da er det jo ikke noe problem?
Ingvar sjekket dette i WIS men det er vanskelig å tyde hvor oljestrømmen tar veien.
Hvor mange har problem med oljetermostaten?
Her kan det være store mørketall siden ”ingen” har tempmåler montert i bilen.
Saab sjappa tidligere ”aero auto” på Billingstad hadde aldri bestillt denne delen, den var heller ikke tilgjengelig sentralt i Norge, måtte bestilles fra Sverige, dette sier at aktiviteten på oljetermostaten er lik null. Spesialister på sludge i utlandet anbefaler faktisk
å bytte oljetermostat hvert år i nordlige strøk, dette er noe å tenke på...
Blokkert termostat er det no`fali?
Låst i lukket tilstand = ingen oljekjøler. Ikke noe problem så lenge man kjører med hatt, ikke har trim, og lar campingvogna stå hjemme.
Låst i åpen tilstand = konstant oljekjøling. Sikkert perfekt for banekjøring

På min 9-5 kom tempen aldri over 70 grader (i vinterkulda), slik at jeg i prinsippet drev med kontinuerlig småkjøring uansett hvor mange timer jeg satt bak rattet. 90-100 grader må til for at fuktigheten i olja kan ”kokes ut” og fjernes av veihusventilasjon. I prinsippet er en fungerende oljetermostat minst like viktig som siste utgave av veihusventilasjonen.
Beklager mye tekst.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.