BILTEMAOLJE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Tor N12 » 30 apr 2010, 10:26

Aleks-ander_N948 skrev:
Tor N12 skrev:Kjenner jeg må le litt ;)

Altså, en ting er å "spare" noen kroner på en gammel haug av en bil der det ikke er så nøye, da forstår jeg biltema-olje mm
F.eks så bruker jeg biltemaolje på tyskerbrakka mi (M91 230TE), men regner man på bilutgifter så utgjør jo prisen på olje null på driftsbudsjettet og da er det jo heller en virkelig god forsikring mot eventuelle overraskelser å kjøpe god kvalitet samt å skifte ofte. Hjelper lite å spare 200-700 på et oljeskift om man får motorras en dag #-o
Så du mener altså at viss mann bruker biltema olja så får mann motorras til slutt? :rofl: Jeg har den oppfatningen av at mye av oljen kommer fra samme plass, bare at den blir tappet i andre dunker med andre merker.
Kunne vel ha formulert meg bedre.. Mitt poeng er at jeg ikke er et sekund i tvil om at f.eks bilmodeller som er rammet av oil-sludge hadde berget mye bedre med kvalitetsolje! Det er jo mulig at Biltema har kvalitetsoljer også, poenget er jo rett og slett at ingen av oss vet hva de selger og da skjønner jeg ikke hvorfor man skal spare seg til fant. Om man ser på kostnader ved bilhold så utgjør utgiftene til oljeskift omtrent null!!
Ser heller ikke helt poenget når man t.o.m hos Saab får billigolje (160.- for 5 liter) som er godt egnet på sugere eller eldre biler der det ikke er så nøye, Statoil, Mobil m.flere har jo også slike alternativer, selv hos Felleskjøpet så vet man jo hva det er man får.

Så kommer jo "tro" og personlige preferanser inn i bildet også, selv kommer jeg aldri mere til å bruke olje fra Shell av den enkle grunn at jeg har hatt to motorhavarier mens jeg kjørte på olje fra dem. Nå var jo dette noen idiotiske gamle Opler så det er nok 98% sikkert ikke oljen sin skyld, men når man har hatt den dårlige erfaringen så ser jeg ingen grunn til å bruke den igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Andreas N1194 » 30 apr 2010, 11:00

Tor N12 skrev:
Kunne vel ha formulert meg bedre.. Mitt poeng er at jeg ikke er et sekund i tvil om at f.eks bilmodeller som er rammet av oil-sludge hadde berget mye bedre med kvalitetsolje! Det er jo mulig at Biltema har kvalitetsoljer også, poenget er jo rett og slett at ingen av oss vet hva de selger og da skjønner jeg ikke hvorfor man skal spare seg til fant. Om man ser på kostnader ved bilhold så utgjør utgiftene til oljeskift omtrent null!!
Ser heller ikke helt poenget når man t.o.m hos Saab får billigolje (160.- for 5 liter) som er godt egnet på sugere eller eldre biler der det ikke er så nøye, Statoil, Mobil m.flere har jo også slike alternativer, selv hos Felleskjøpet så vet man jo hva det er man får.

Så kommer jo "tro" og personlige preferanser inn i bildet også, selv kommer jeg aldri mere til å bruke olje fra Shell av den enkle grunn at jeg har hatt to motorhavarier mens jeg kjørte på olje fra dem. Nå var jo dette noen idiotiske gamle Opler så det er nok 98% sikkert ikke oljen sin skyld, men når man har hatt den dårlige erfaringen så ser jeg ingen grunn til å bruke den igjen.
Jeg må si meg veldig enig med Tor her, oljeskift på 500 kr-ish pluss filter (når man gjør det selv) er jo fint lite i det store vedlikeholdsbudsjettet da! Selv har jeg "nybygget" T16-motor, og kjører på Castrol-olje 5w-40 helsynt, og trives fint med dette (dette fordi jeg får god pris på den oljen). MEN jeg har alltid stående en tilsvarende Biltema helsynt 4 literskanne til "en vinterdag". Dette som en type "sløseolje" som skal innom motoren for en kortere periode (jeg bytter litt kasser i og med at diffkassa mi ikke er helt patent enda ;) ) før jeg igjen går over på merkeoljen min.

Ellers må jeg nå si at de som vil kaste bort penger på å kjøpe samme oljen andre steder hvor den koster mer, selvfølgelig må få gjøre dette, men at jeg personlig synes det virker litt teit da :lol:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Morten N88 » 30 apr 2010, 12:43

Aleks-ander_N948 skrev:Jeg har den oppfatningen av at mye av oljen kommer fra samme plass, bare at den blir tappet i andre dunker med andre merker.
Jo, oljen kommer vel fra samme plass, fra en dau dinosaur :D

Fra spøk til alvor.. Som det nevnes flere steder i denne tråden (og i alle andre tråder om olje) er det nevnt baseolje og tilsetninger mm. I en motor som er plaget med oilsludge vil det vel være viktig at oljen inneholder tilsetninger som hjelper mot dette, hindre avleiringer ol. Selv om store leverandører som Statoil leverer olje til Biltema er det ikke sikkert at oljen inneholder de samme tilsetningene.

For all del, bruker en del olje fra Biltema på nr2 bilen, men Aero'en får annen olje. Om ikke annet føles det bedre for meg selv! :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Andreas N1194 » 30 apr 2010, 13:13

Morten N88 skrev:
Aleks-ander_N948 skrev:Jeg har den oppfatningen av at mye av oljen kommer fra samme plass, bare at den blir tappet i andre dunker med andre merker.
Jo, oljen kommer vel fra samme plass, fra en dau dinosaur :D

Fra spøk til alvor.. Som det nevnes flere steder i denne tråden (og i alle andre tråder om olje) er det nevnt baseolje og tilsetninger mm. I en motor som er plaget med oilsludge vil det vel være viktig at oljen inneholder tilsetninger som hjelper mot dette, hindre avleiringer ol. Selv om store leverandører som Statoil leverer olje til Biltema er det ikke sikkert at oljen inneholder de samme tilsetningene.

For all del, bruker en del olje fra Biltema på nr2 bilen, men Aero'en får annen olje. Om ikke annet føles det bedre for meg selv! :)
Veldig bra poengtert, man gjør jo det man selv føler er rett for egen bil! Konebilen derimot, får vel både det ene og det andre ;) Med fare for å bli bittelitt OT så har jo vi mennesker forskjellige prefeanser på vårt "smøremiddel" også, der noen liker Double Ice, så foretrekker jeg Guinness :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av hihovda » 30 apr 2010, 13:23

En kompis fylte Biltemas olje på sin gamle BMW 7-serie med det resultatet at den (oljen) kokte og skapte "fine" lyder fra motoren og skjært topp.
Så biler som yter litt og brukes aktivt tror jeg ikke er tjent med denne oljen.

ps: Dette var da "gamle" oljen til Biltema.

Selv har jeg kjørt på med Agip 10-60 på Alfa Romeo 164 v6 24v. Dette er racing olje av beste sort og det er nesten så en merker det på motorgange og lyd at den trives med dette :D. Den er riktignok litt dyrere enn en del andre, men for under 1500 kr så har du et oljeskift og garantert noe av det bedre på markedet.
Dog usikker på om denne er å satse på når det kommer til Saab turbo, da det er spesifisert 5-40 i boka...eller har det ingenting å si??

håk

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Edward N812 » 30 apr 2010, 14:46

hihovda skrev:En kompis fylte Biltemas olje på sin gamle BMW 7-serie med det resultatet at den (oljen) kokte og skapte "fine" lyder fra motoren og skjært topp.
Har bare SÅ stor tvil på at dette skyldes oljen fremfor en motor i dårlig stand :lol: Oljeskift er noe man gjør såpass ofte at det blir så altfor lett å skylde på den om noe skulle feile.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av freddy85 » 30 apr 2010, 15:27

Min forrige bil tikket på castrol 5-30 etter å ha lest på mitsubishi klubben forumet så byttet jeg til 5-30 valvoline og da ble tikkinga borte (er hydrauliske ventilløfterne som lagde lyden) så er defenitivt forskjell på oljene.

Husker også at for noen år siden at jeg fylte biltema olje på en gammel vectra 2.0i og da ble ikke olja møkkete\farget i det hele tatt så ble litt bekymra, men motoren lagde ikke lyder og funket som før så vanskelig å si.

Per H
Innlegg: 18
Registrert: 27 mar 2010, 18:18
Bil: SAAB 9 3. 02.

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Per H » 30 apr 2010, 18:32

Her er en analyse av biltemas 5w40 samt castrol edge.

Det vises at biltemaoljen har mye mindre kalsium som er et renseadditiv, og mangler molybiden, som er et (dyrt og bra) antislitasjeadditiv.

Derimot, som erstattning, inneholder den litt mere billig sink (som reduserer levetiden til katalysatoren) kontra de dyrere oljene


http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ost1489647

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Ronny_N169 » 30 apr 2010, 19:53

Det blir vel som å sammenligne single malt og Upper Ten da :)
Amsoil er vel en ren PAO olje, med en masse fine tilsatser. Ganske dyr kan jeg tenke meg også. Castrol Edge 0w-40 er vel PAO basert eller ihvertfall en høy andel av dette. Om man vil ha en bra olje er jo et godt tips å sjekke etter 0w oljer da disse krever en bedre baseolje enn 5w oljer generellt.
Klart disse oljene er bedre enn Biltema/ statoils 5w-40, men jeg mener at dette behøver man faktisk ikke med 800-1000mil intervall oljeskifte, med et bra oljefilter i tillegg (ikke orginalt). Det er min mening ihvertfall, etter 10.000mil på biltemaolje i en B205 motor.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
VegardTonheim N1444
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 17 jan 2008, 21:43
Medlemsnummer: N1444
Navn: Vegard Tonheim
Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
Sted: Eikefjord

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av VegardTonheim N1444 » 01 mai 2010, 22:05

Macgeier skrev:Jeg har beviset:
min ex OG900T16 med 1.2bar ladetrykk hadde gått 382.000km da jeg switchet til Biltema 10W40, motoren holdt i 5 år opp til 549.000km og da solgte jeg bilen -> motoren var like fin :-)

På min 9-5 som var "dødsdømt og sludgeinfisert" ved kjøp har jeg konsekvent brukt BT 10W40, og dette har vart i hele ett og et halvt år (60.000km), så foreløping har jeg ikke klart å knekke motoren ved bruke "det billige skipet" :-)
9-5 en har nå gått 263.000km, og det er jo ikke uvanlig med motorras lenge før passering av 250.000km selv for de som har brukt "motevare" olje.

Min erfaring er at ingen av motorene har gått i oppløsning og falt fra hverandre på grunn av "billig" olje, så ikke se på logo og pris, men se på spesifikasjonene.
Der har du poenget, sjå på spesifikasjonane, ikkje på merke og pris :) Bruker biltema olje på 9-5 aeroen våres, den oljen har akkurat dei spesifikasjonane som står i instruksjonsboka! Legger ved en link også :wink:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... lje-5W301/

Så da burde det ikkje by på problemer.
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower

x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD

Per H
Innlegg: 18
Registrert: 27 mar 2010, 18:18
Bil: SAAB 9 3. 02.

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Per H » 04 mai 2010, 21:55

OK DA har nok de krevende testene til Porche, og AMG hvert helt forgjeves.
De kunne ha brukt biltemaolje istedet.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Dopus » 05 mai 2010, 09:25

Per H skrev:OK DA har nok de krevende testene til Porche, og AMG hvert helt forgjeves.
De kunne ha brukt biltemaolje istedet.
Hvis biltemaoljen oppfyller deres spesifikasjoner så er det jo ingenting i veien for det. Tenker ikke kun på api men deres spesifikke godkjenningsnorm .

Men egentlig ingen problemstilling for meg...kjører ikke porsche...Saaben min går på biltemaolje og større oljefilter (pt cruser Turbo). Med årsmodellen jeg har som er kjent for sine sludge problemer så mener jeg at det er viktigere med store og gode filtre og hyppige oljeskift enn hvilket fancy etikett som står på oljekannen, så lenge oljen holder seg innenfor kravene saab har satt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mai 2010, 21:30

Men å bruke den olja som er linka til her (119:- pr liter) er då faktisk dyrare enn Mobil1 med GM-LL-025-A godkjenning (0W40)...

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Timon » 06 mai 2010, 12:32

Ser at noen av dere mener at det ikke lønner seg å spare noen kroner ved å kjøpe billig olje. Regner da med at det er kortere levetid på motoren som er faren her.

La oss si at man kjøper olje for 200,- på FK eller Biltema, kontra "superolje" for 700,-. Da har man spart 500,-. Dersom man bytter på hver 10.000 km. uansett olje, vil man etter 100.000 km ha spart 5.000,-. Det er ca det samme som en ny (brukt) motor koster.

La oss nå si at teorien om at motoren varer kortere ved bruk av billig olje holder mål, og at motoren varer 300.000 km med billig olje og 500.000 km med dyr olje. Etter 300.000 km vil man ha spart 15.000,- på å bruke billig olje, og dersom totalkostnaden for motorbytte blir 10.000,- (man tar et par dager fri for å skru, kjøper noen deler, frakt av motor osv.) Så har man spart 5.000,-

Jeg vil likevel ikke oppfordre folk til å bytte til billigolje på godbilen, av flere grunner. Poenget er bare at det er ikke nødvendigvis mest lønnsomt å handle dyr olje for å få bilen til å vare lenge.

Vil anbefale en god helsyntetisk olje av et anerkjent merke dersom man ønsker det beste for bilen sin. Det er foskjellige tilstningsstoffer i forskjellige oljer (ref. http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ost1489647) og de store oljeprodusentene har mer ressurser til og interesse av å utvikle gode "oppskrifter" på god motorolje. I tillegg har de fleste av oss turbo, som koster en del å bytte og som smøres av den samme olja som motoren. Bytte av motor kan dessuten fort bli dobbelt så dyrt som nevnt i eksempelet over, spesielt dersom man ikke kan gjøre alt selv.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Re: BILTEMAOLJE

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 mai 2010, 22:31

Riktig olje til riktig motor og bytte NÅR det trengs (og ikke når det står en skal) er nok det viktigste sålenge oljen oppfyller spesifikasjonene oppgitt av fabrikanten :wink:

Har etter x antall år sett kjøle-løse bobler blitt tyna rundt bilcrossbanene på FK sin 15-40 super turbo uten ett eneste havari tilknyttet oljen... Og første bilcross-saab`en min gikk i 6-7år på banene med orginalmotoren og kun 15-40....

Så kvaliteten kan nok varierer fra merke til merke ja... Men, og stemple ett merke uten å se på sammensetningen av oljen er umulig!
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Svar