Ja da kan du jo prøve å flytte begge kamdrevene én tann og se hva som skjer.
Skru ut kjedestrammeren i bakkant av toppen (én bolt (12 mm skalle) i enden av denne som må ut først, selve strammeren har 27 mm skalle), pass på fjæra og plastpinnen inni der så du ikke mister dem. Lås kamdrevene med f eks en 3/8" forlenger og løsne bolten (14 mm skalle) som holder drevet til kammen, og flytt bare drevet i forhold til kjedet. Med en 19 mm fastnøkkel får du vridd kamakslingene. Pass på å få drevene tilbake i sporene på kammene, og dra til boltene til disse med 63 Nm. Dytt kjedestrammeren helt sammen (klem inn låsinga ved taggene) og skru den inn, 63 Nm på den også. Sett fjæra og plastpinnen på pluggen i enden av strammeren, sett den på plass og skru til med 22 Nm.
Vri veiv og kammer i posisjon og sjekk at det ser rett ut.
9-5, hard motorgange
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5, hard motorgange
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- N1612
- Medlemsnummer: N1612
- Bil: 9-5 Estate HPT
- Sted: Oslo
Re: 9-5, hard motorgange
Har fulgt denne tråden en stund da jeg har akkurat samme symptomer som trådstarter.
Jeg har nå byttet register og balansekjede (Strammeren 15mm ute ved bytte), vannpumpe og multireim inkl strammere.
Siden jeg nå har byttet såpass mye er det vanskelig å si akkurat hva som gjorde utslaget, MEN jeg er nå kvitt den harde motorgangen jeg opplevde inne i kupeen. Jeg opplevde også denne lyden når kjedestrammeren var 12,5mm ute. Vanskelig å si om det har blitt mer/verre over tid.
Jeg har nå byttet register og balansekjede (Strammeren 15mm ute ved bytte), vannpumpe og multireim inkl strammere.
Siden jeg nå har byttet såpass mye er det vanskelig å si akkurat hva som gjorde utslaget, MEN jeg er nå kvitt den harde motorgangen jeg opplevde inne i kupeen. Jeg opplevde også denne lyden når kjedestrammeren var 12,5mm ute. Vanskelig å si om det har blitt mer/verre over tid.