Pussige feil på EU-kontroll - opphengskule bak på 9-5?
Moderator: Moderatorer
Re: Pussige feil på EU-kontroll - opphengskule bak på 9-5?
Ok, så fikk tak i lenger 19mm hylse og kappet gjengestanga litt for å få nok å gå på inni hylsa. Klarte dog å ikke passe godt nok på på den "trange siden", så klarte å dra av mutteren og ødelegge gjengene. Prøvde å lure det til, men ser dårlig ut.
Får kjøpe en ny gjengestang på biltema, er vel 12mm, og et par muttere og prøve igjen. Irriterende.
Får kjøpe en ny gjengestang på biltema, er vel 12mm, og et par muttere og prøve igjen. Irriterende.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
---
Fikk laget en ny gjengestangbit med gjengestang emne fra biltema. Da klarte jeg få den underste foringen ut.
Sliter nå med å få den nye inn. Øverst skled den inn som smør, men på undersiden gir ikke den motholdskoppen/hylsen i "kit'et" noen god angrepsvinkel for foringen inn i hullet. Den blir dratt skeivt inn fordi motholdshylsen ikke får helt plass.
Mulig at den med nok kraft smetter på plass?
Prøvde å legge litt press på, men resultatet er bare at gjengene i biltema mutter/gjengestang gir seg. Ikke solid nok stål. Så da står Saab'en pent parkert på bukker inntil videre.
Sliter nå med å få den nye inn. Øverst skled den inn som smør, men på undersiden gir ikke den motholdskoppen/hylsen i "kit'et" noen god angrepsvinkel for foringen inn i hullet. Den blir dratt skeivt inn fordi motholdshylsen ikke får helt plass.
Mulig at den med nok kraft smetter på plass?
Prøvde å legge litt press på, men resultatet er bare at gjengene i biltema mutter/gjengestang gir seg. Ikke solid nok stål. Så da står Saab'en pent parkert på bukker inntil videre.
---
---
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Prøvd å fryse ned foringa? Kan være nok til at den krympar sopass at det går...
God tips! Minner meg på at jeg har lest det en annen gang....Kom bare ikke på det.
Problemet nå er at jeg ikke har noe gjengestang som tåler kreftene som er i sving. Biltema-stålet er ganske mykt. Kanskje det akkurat er solid nok hvis foringen er frossen dog...
Er også litt skeptisk til det at foringen ikke entrer helt rett på hullet....Redd for at jeg skal ødelegge selve hullet i bærearmen om jeg drar på for mye..
Problemet nå er at jeg ikke har noe gjengestang som tåler kreftene som er i sving. Biltema-stålet er ganske mykt. Kanskje det akkurat er solid nok hvis foringen er frossen dog...
Er også litt skeptisk til det at foringen ikke entrer helt rett på hullet....Redd for at jeg skal ødelegge selve hullet i bærearmen om jeg drar på for mye..
---
---
---
---
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den MÅ entres rett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Er jo det jeg også har antatt. Men det får jeg ikke til med det verktøyet jeg har... Kanskje ebay hylsene var i kjipeste laget...
---
---
Tror jeg tar imot tilbudet om et bilde. Kan du også måle diameter på den hylsen du brukte som mothold da du presset de inn?Ingvar N629 skrev:Byttet nettopp de nedre på min. Brukte gjengestang og div hylser som fulgte med k-mac-foringene. Kan ta et bilde av det, har det enda.
(EDIT: tenker da på den som sitter på venstre side på dette bildet http://s289.photobucket.com/user/johno1 ... rt=3&o=106 )
---
---
Fortsetter dialogen med meg selv.
Fant ut at dersom jeg snur den hylsa som "holder igjen" - så den får den flate anleggsflaten mot bærearmen - så ligger den mye bedre an. Det øker sannsynligheten for at foringen entres rett på andre siden.
Planen er dermed å bruke 3 muttere i stedet for en på "motholdssiden" - slik at jeg får tak i den ytterste med fastnøkkel og kan holde igjen siden 2 av dem forsvinner inni hylsa. I tillegg satser på en dypfryst foring...
Fant også ut at den gjengestangen jeg kjøpte på biltema bare hadde hardhetsklasse 4.6 - så det kan forklare hvorfor jeg gjentatte ganger dro av gjengene når det ble lagt press på.
Har nå vært på Wurth og shoppet en gjengestang i hardhetsklasse 8.8.
Lurer på hvilken hardhet det er på de som følger med "rose bush" verktøyene som selges......

Fant ut at dersom jeg snur den hylsa som "holder igjen" - så den får den flate anleggsflaten mot bærearmen - så ligger den mye bedre an. Det øker sannsynligheten for at foringen entres rett på andre siden.
Planen er dermed å bruke 3 muttere i stedet for en på "motholdssiden" - slik at jeg får tak i den ytterste med fastnøkkel og kan holde igjen siden 2 av dem forsvinner inni hylsa. I tillegg satser på en dypfryst foring...

Fant også ut at den gjengestangen jeg kjøpte på biltema bare hadde hardhetsklasse 4.6 - så det kan forklare hvorfor jeg gjentatte ganger dro av gjengene når det ble lagt press på.
Har nå vært på Wurth og shoppet en gjengestang i hardhetsklasse 8.8.
Lurer på hvilken hardhet det er på de som følger med "rose bush" verktøyene som selges......
---
---
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Beklager sent svar på denne, men ser at du har tatt bilde av ditt eget verktøy, og mitt er i prinsippet helt likt ditt, bare at mitt har et mer hjemmelaget utseende uten fancy svart lakk. Det skal nok gå helt fint å få det til slik det ser ut på bildet der. Jeg bruker å styre foringa inn med fingrene til jeg har fått skrudd verktøyet stramt, kuleforinga må også stå med bolthullet gjennom kula parallelt med hullet den skal presses inn i, før du begynner å skru.cozmo skrev:Tror jeg tar imot tilbudet om et bilde. Kan du også måle diameter på den hylsen du brukte som mothold da du presset de inn?Ingvar N629 skrev:Byttet nettopp de nedre på min. Brukte gjengestang og div hylser som fulgte med k-mac-foringene. Kan ta et bilde av det, har det enda.
(EDIT: tenker da på den som sitter på venstre side på dette bildet http://s289.photobucket.com/user/johno1 ... rt=3&o=106 )
Kan også legge til at jeg HATER å bytte de nedre kulene, så du er ikke alene om å prakkes litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Det går bra Ingvar.
I dag var jeg på Wurth og fikk kjøpt en gjengestang med styrke 8.8. Da ble det mere sving på sakene. Kappet til et passe langt stykke av den. Hadde også på forhånd lagt foringene/kulene i frysen. Gjorde som planlagt og snudde den grunneste koppen så den fikk hele flaten sin mot bærearmen - og begynte å presse. Etter å ha studert entringen på foringen så det egentlig ikke så annerledes ut enn første gangen. Men kjørte bare på til den var et stykke på vei inn, og så snudde jeg koppen slik at den stod med den hule siden mot bærearmen. Og vips så smatt kula/foringen inn gitt...
Trengs ikke 4-hjulskontroll etter bytting av disse?
I dag var jeg på Wurth og fikk kjøpt en gjengestang med styrke 8.8. Da ble det mere sving på sakene. Kappet til et passe langt stykke av den. Hadde også på forhånd lagt foringene/kulene i frysen. Gjorde som planlagt og snudde den grunneste koppen så den fikk hele flaten sin mot bærearmen - og begynte å presse. Etter å ha studert entringen på foringen så det egentlig ikke så annerledes ut enn første gangen. Men kjørte bare på til den var et stykke på vei inn, og så snudde jeg koppen slik at den stod med den hule siden mot bærearmen. Og vips så smatt kula/foringen inn gitt...
Trengs ikke 4-hjulskontroll etter bytting av disse?
---
---
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg ville tatt en kontroll, i utgangspunktet skal man gjøre dette etter alt arbeid på hjuloppheng. Det vil nok gå bra uten også, men faren for at noe har forskjøvet seg i prosessen er definitivt til stede.cozmo skrev:Trengs ikke 4-hjulskontroll etter bytting av disse?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Ser poenget. Hadde 4-hjuls kontroll senest i fjor sommer da jeg byttet styreledd, tannstang og annet foran. Blir dyrt å lengden å ta kontroll etter hver gang man bytter deler 
Men blir jo dyrt med skeivslitte dekk også....

---
---
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Derfor bytter jeg som regel "alt" når jeg først setter i gang med understellsdeler, dvs. at bytter jeg for eksempel dempere og fjærer så bytter jeg også alle foringer og eventuelt opphengs- og styrekuler i samme hjuloppheng. Litt mer arbeid og noen hundrelapper ekstra i deler hver gang, men da slipper jeg å tenke på å måtte ta det igjen et halvt år senere og betale dobbelt opp for hjulstillingskontroll.cozmo skrev:Ser poenget. Hadde 4-hjuls kontroll senest i fjor sommer da jeg byttet styreledd, tannstang og annet foran. Blir dyrt å lengden å ta kontroll etter hver gang man bytter deler
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Ser den.
Men om camber eller toe skal justeres i bakstillinga på 9-5, så må man vel til med shims....Er jo lite annet å justere på bak der....?
Men om camber eller toe skal justeres i bakstillinga på 9-5, så må man vel til med shims....Er jo lite annet å justere på bak der....?
---
---