Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 10 mar 2010, 08:27

doo-kie skrev: Har du merket at trykket har økt? Mitt ligger på 3,5bar på 2000rpm nå etter lang kjøring.
Har heletiden trodd det var for jeg har satt inn et filter med bedre flow og byttet til Royal Purple olje.
Mitt oljetrykk ligger på 3 bar ved 2000rpm med oljetemp mellom 90 og 100 grader (CSP filter og 10W40 olje, oljetrykk målt ved sandwich adapter).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av doo-kie » 10 mar 2010, 16:43

Macgeier skrev:
doo-kie skrev: Har du merket at trykket har økt? Mitt ligger på 3,5bar på 2000rpm nå etter lang kjøring.
Har heletiden trodd det var for jeg har satt inn et filter med bedre flow og byttet til Royal Purple olje.
Mitt oljetrykk ligger på 3 bar ved 2000rpm med oljetemp mellom 90 og 100 grader (CSP filter og 10W40 olje, oljetrykk målt ved sandwich adapter).
Ok. Jeg har 3,5bar ved 2000rpm med 5w40 og purolator filter målt ved sandwich adapter. Så kan tenkes jeg har en del lavere temp.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Gunnar N1413 » 16 mar 2010, 12:19

Som alltid leser jeg dine tråder med stor iver, interesse og hmmm ett stort ord om opphøying av din interesse for sludgeproblematikken :D :shock:

Jeg har nå sitti og tenkt mye på hva jeg skal gjøre med min, Jeg har vært på biltema og snoket på sandwich adapter. Jeg har sett på Summit racing etter oljetemp- og oljetrykk-måler. Og jeg grubler på hvor jeg eventuelt skal montere dem ettersom jeg ikke vil uroe frua for mye, ved å måtte sette dette mitt i glaninga hennes.

Noen tanker:

Jeg har som dere kanskje kjenner til overhalt blokka mi, og jeg satte inn Wössner stempler, dette skal jo løse sludgeproblemet ganske effektivt, MEN man skal jo aldri være sikker...
Jeg har helt klar olje og ser ingen tegn til at det danner seg groms som følge av ikke fordampet kondens i olja mi. Så jeg er ikke redd for at temperaturen er for lav, tror jeg..
Det jeg derimot har merket en hel del til i det siste er oljelukt i kupeén. Dette er jo både ubehagelig og skremmende.
Så jeg er nå usikker på om termostaten min IKKE åpner, slik at olja damper mer enn den skal.
Jeg har i vinter byttet kjølevannstermostat for å få opp tempen og det var etter at jeg byttet denne at olje lukta kom. Jeg tok da også motorvask ettersom det selvfølgelig lekker olje rundt spjeldethuset. Jeg vasket også peilepinne pakningen da denne så ut til å lekke.
Jeg er kanskje dumdristig, men jeg sauset hvertfall inn med avfetting og spylte godt med lunken høytrykk på statoil. Det ble veldig rent og fint og så lot jeg dekselet være av for å kunne holde øye med eventuell lekkasje.
Litt svetting har det blitt av den ene slangen som sitter fra den grove utluftinga i toppdekselet og bort til den lille enveisventilen. Denne skal jeg bytte da den tydelig er av for dårlig kvalitet, oljen kommer ut gjennom vegga.
Og rundt spjeldhuset er det for kommet ganske mye olje.
Av dette har jeg tenkt det at med nye stempler og med siste oppgradering av åndinga, så har jeg kanskje fått ett unødvendig problem ved at åndinga fungerer for godt og suger ut mer enn bare oljedamp, som så blir presset ut rundt spjelhuset når jeg begynner å kjøre. Eller så kan det rett og slett komme av det det i utgangspunktet er snakk om her, nemlig defekt olje termostat. Det må sjekkes hvertfall.

Så derfor lurer jeg på om noen av dere vet om en mindre type instrument, kanskje bare en liten en med LCD f.eks som kan ta begge deler?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Gunnar N1413 » 16 mar 2010, 12:32

Angående slike termostater, så har jeg vært borti en del slike på kompressorer, fungerer på samme måte. Og disse går ikke an å reparere, akkuratt som Macgeier har funnet ut. Når pinnen førs har detti ut da er dem på en måte lekk ellernoe.
Er ikke helt sikker på hva som skjer, men de setter seg som oftest bare i en posisjon og der blir de, jeg har også som Macgeier, klart å få renset dem litt og fått dem til å fungere i en kort periode inntil jeg hadde fått skaffet en ny. Så vi må nok bare klare oss med den nye typen, normaltsett vil kjøleren sitte etter filteret, dette for å få best mulig temperatur i filteret.

Jeg har en gammel Golf som arbeidsbil, med kjørekomputer og den viser normalt sett mellom 95 og 105 grader på olja, den er målt på sandwich, og der er det jo ikke turbo heller så jeg vil tro det er ganske normal å ligge bittelitt høyere på SAAB'n, ved samme ferdigbehandlet oljetemp.
Husk at olja ikke trenger fulle 100 grader for å dampe av seg vannet. Vann damper så lenge det er fuktighet og temperatur forskjell. Så når du har 95 grader blir man kvitt nesten alt vannet.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mar 2010, 15:09

Når det gjelder oljelukta + at du har svetting rundt peilepinnen Gunnar, så sjekk at det ikke er tett ett eller annet sted i veivhusventilasjonen din. Dersom det i tillegg lekker fra simringene i hver ende av veiva så er det ikke noe å lure på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Pål N526 » 16 mar 2010, 15:37

Hei.

Som ingvar beskriver her ville jeg ha sjekket funksjonen til alle veihus ventilene og samtlige slanger som får på kryss og tvers. De har en tendens til å bli helt myke etter noen år og da skal det lite til før de legger seg flat og skaper en dårlig "flow" derav overtrykk i motoren. Før jeg overhalte min motor svetta den litt rundt påfyllingsrøret. Etter bytte og rensing av de rør som kunne renses(inkl. olje catch tanken) så var feilen borte. Nå samler det seg bare veistøv rundt kanten 8)

Mvh. Pål Magne
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Berland N1165 » 16 mar 2010, 17:35

Visst det er olje som kommer ut mellom spjeldhus og trykk rør,Gunnar N1413, ville eg skjekket o-ringen som skal vere der. Fekk problem med olje som kom ut der og oljelukt i kupeèn.Viste seg at denne var defekt.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 16 mar 2010, 19:31

Gunnar N1413 skrev:Som alltid leser jeg dine tråder med stor iver, interesse og hmmm ett stort ord om opphøying av din interesse for sludgeproblematikken :D :shock:
Takk, kjekt å vite at noen her inne leser mine tråder med interesse :-)

Gunnar N1413 skrev: Jeg har nå sitti og tenkt mye på hva jeg skal gjøre med min, Jeg har vært på biltema og snoket på sandwich adapter. Jeg har sett på Summit racing etter oljetemp- og oljetrykk-måler. Og jeg grubler på hvor jeg eventuelt skal montere dem ettersom jeg ikke vil uroe frua for mye, ved å måtte sette dette mitt i glaninga hennes.
Det må jo finnes et dobbelt instrument på markedet, som viser både oljetrykk og temperatur, som er flatt (digitalt) som kan monteres diskret?
Her er iallefall flate (men runde) og ikke doble:
http://www.motosens.com/english/elef_gb.htm

Og doble finnes det (men ikke flate):
http://www.scienceofspeed.com/products/ ... al_gauges/

Her er en flat for motorsykkel, denne kommer med føler som antageligvis passer i sandwich gjengene:
http://faq.f650.com/FAQs/Photos/Instrum ... Shindy.jpg

Dette er vel hva man helst bør unngå?
http://www.type2.com/rvanness/images/gauges.jpg
Gunnar N1413 skrev: Litt svetting har det blitt av den ene slangen som sitter fra den grove utluftinga i toppdekselet og bort til den lille enveisventilen. Denne skal jeg bytte da den tydelig er av for dårlig kvalitet, oljen kommer ut gjennom vegga.
Og rundt spjeldhuset er det for kommet ganske mye olje
Mulig at tampen brenner, den (hvite?) enveisventilen er kjent for å feile, hvis denne feiler så trykksetter du veihuset hver gang du har turbotrykk, måtte selv bytte denne i sommer på min 9-5. Dampen i slangen skal kùn kunne suges inn i innsuget når det er vakum og sperre ved turbotrykk. Så gjør som de andre sier sjekk slange for slange, ventil for ventil.
Gunnar N1413 skrev: Angående slike termostater, så har jeg vært borti en del slike på kompressorer, fungerer på samme måte. Og disse går ikke an å reparere, akkuratt som Macgeier har funnet ut. Når pinnen førs har detti ut da er dem på en måte lekk ellernoe.

Takk, da har vi begge lært the hard way hvordan de virker og ikke virker :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Gunnar N1413 » 17 mar 2010, 08:43

Den lekker ikke rundt peilepinnen nå, bare rundt spjeldhuset og bittelitt tvers igjennom slangen.
Jeg skal ta en dobbeltsjekk rundt motoren etter lekkasje, men det jeg har sett til nå så er den skikkelig tett rundt om.
Hvordan er det å sjekke oljefella, vanskelig å komme til eller går det greit. har ikke hatt den ute etter overhalinga.
Siste oppdatering av ånding ble utfør hos Maptun sammen med motoroverhaling. Så dela er jo bare 1år gamle.
Sjekka ventilen men jeg blåste bare med kjeften for å sjekke at den var tett, kan ta litt forsiktig trykkluft.
Slangene er åpne har sjekket. Men den O-ringen var jeg ikke klar over.

Jeg har tenkt som så at den trekker ut oljedamp som legger seg på vegger i innsugsystemet og når jeg drar på og får turbotrykk så blåses dette ut der hvor det ikke er helt tett. Motoren virker meget fin på åndinga ellers, ikke noe trykk om jeg tar opp peilepinnen.

Jeg får vel manne meg opp og kjøpe ett slikt fra SPA tenker jeg, om jeg ikke skal gå den tungvinte veien og lage noe med en mikrokontroller og ett display. Dumt Daytona ikke hadde Oljetrykk i samme. Eventuelt er det jo bare å koble til multimeter, da kan jeg jo fjerne problematikken med at frua blir nærvevrak pga at jeg har montert noe hu syntes hu må følge med på. :)

HAHA skikkelig paranoid han med den VW bussen, ikke noe som skal gå han hus forbi...
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Pål N526 » 17 mar 2010, 16:59

Hei.

Hvis du mener det lekker mellom spellhus og innsug, så er jo dette litt risky. Jeg tenker så at hvis det lekker olje der, så kommer det luft også. Sitter det fast? Har de husket å montert oringen som skal sitte dær?

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Gunnar N1413 » 18 mar 2010, 08:32

Er vel ikke akkurat risky, det er selvfølgelig minimalt med luft som eventuelt slipper inn/ut.
Men o-ringene over og under spjeldet har helt sikkert aldri vært byttet, så jeg får ta og bytte den.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Pål N526 » 18 mar 2010, 15:38

Gunnar N1413 skrev:Er vel ikke akkurat risky, det er selvfølgelig minimalt med luft som eventuelt slipper inn/ut.
Men o-ringene over og under spjeldet har helt sikkert aldri vært byttet, så jeg får ta og bytte den.
Skal være tett iallefall 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 19 mar 2010, 10:35

Ronny_N169 skrev:Interessant dette, da jeg har hørt om flere oljetermostater som tilfeldigvis har blitt oppdaget at de er defekte. Se denne artikkelen bla, http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... es_291.pdf av Chuck Andrews som kjørte en test av oljetempratur, og der helt tilfeldig går termostaten istykker under testen!. på tide å montere oljetrykk/tempfølere i 9-5. Men kanskje litt mer diskret enn Macgeier, noe høyere WAF må nok jeg ha på min installasjon :)
Fant enda en artikkel fra samme mannen, om samme tema:
http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... es_290.pdf
Hans konklusjon, høy (riktig) oljetemp er absolutt nødvendig for å koke ut forurensninger og unngå sludge.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Aleks_ » 20 mar 2010, 02:54

Har etter å ha lest tråden her, og diverse andre oljetråder MacGeier har vært innom, så bestilte jeg i går en termostat selv.
De på Svein Kvia her i Kristiansand hadde aldri solgt eller byttet denne delen de heller. Måtte bestilles fra Sverige :wink:
Hadde vært morsomt å hørt om Autostrada hjemme på Hamar har byttet noen slike, for de er regnet som et veldig bra verksted.

Uansett, gleder meg til å få den, og bytte den. Installerte oljetemp- og oljetrykk -måler idag. Litt over 3 bar trykk på 2000 rpm, og temperaturen ville ikke over 75 grader, ca. Så tenker det var bra jeg bestilte ny termostat i går :lol:

Hvordan var det å bytte denne termostaten? Det så greit trangt ut der..
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av doo-kie » 20 mar 2010, 10:05

Det er en enkel operasjon å bytte, men lettere om du har en bukk. Den står i adaptret man skruer filteret i.
Stor dim på lokket som den ligger under, mener det var 32mm kopp, men husker ikke helt.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar