Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 30 nov 2012, 08:24

Ingvar N629 skrev:Spørs om noen som kan Trionic godt skal se på den bilen. Den kunnskapen er ikke nødvendigvis alt for høy hos merkeverksted.

Hvis jeg skulle ha feilsøkt den, så hadde jeg gått inn i styreenheten under kjøring og sett etter en del parameter for å sjekke om effekten aktivt reguleres ned av styreenheten eller ikke, og dersom det er styreenheten som regulerer ned så hadde jeg nøstet videre for å finne ut hva som skjer i programmet når effekten reduseres.
Dette er jo ikke noe et verksted kan gjøre.

Du skulle bodd her nede, Ingvar! Da hadde alt vært mye enklere. :D
Jeg tror jeg har spurt om dette før, men hvilke firmaer kan jeg henvende meg til her på østlandet som har garantert peiling?
Maptun tok ikke feilsøkingsoppdrag. Hva med speedparts?

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 16 des 2012, 22:11

Fikk et tips fra det svenske saab forumet.
En bruker sa at han hadde vært borti samme problemet før, og at det var termostaten som var problemet.
Han er kanskje inne på noe, fordi jeg har reagert på at termostaten viser klokken 9 når den er varm og på tomgang, men når jeg kjører, faller den nesten 50% og holder seg der.
Burde jeg prøve å bytte både termostat og giver?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 des 2012, 22:27

Bytt termostat, hvis nåla detter 50% så utgjør det mye i temp og det er momentbegrensning for lav temperatur i Trionic 7. Hvor mye moment du mister kommer an på programvaren, kan være mye og det kan være satt opp til å gi fullt fra kald motor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 31 jan 2013, 10:48

Ingvar N629 skrev:Bytt termostat, hvis nåla detter 50% så utgjør det mye i temp og det er momentbegrensning for lav temperatur i Trionic 7. Hvor mye moment du mister kommer an på programvaren, kan være mye og det kan være satt opp til å gi fullt fra kald motor.
Da er både termostat og sensor/giver byttet. Koblet fra batteriet i noen minutter i håp om å resette systemet.
Nå er temperaturen helt perfekt, så det problemet er borte.:)
Etter dette gikk den bra, men etter noen turer så var den i den samme tralten igjen...
Føler jeg har byttet det meste snart...:) Men det er kanskje ikke noe mer jeg kan kikke på, før den eventuelt må på en avansert feilsøk?

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 02 feb 2013, 13:46

Fått et tips om at det kan være tett katalysator. Kan dette stemme? Kan de bli tette bare etter 105 000km? Jeg ser for meg at problemet kanskje hadde vært mer konstant, men det kan kanskje variere? Jeg har mer tro på elektronisk feil, da det er så opp og ned.
En ting jeg legger merke til når bilen går dårlig, er følgende:
Når bilen går bra og jeg låser automatkassen i 3.gir, og gir gass i ca. 50-60 km/t, drar bilen best(har vel programmert 3 giret til å gi full effekt for å spare 2.gir vil jeg tro). Men når bilen går dårlig, og jeg gjør det samme, virker det som om noe holder den/turbotrykket tilbake, og når den kommer til ca. 3300omdr, faller nålen ned på 3000omdr. igjen, akkurat som om du spinner på is med traction control...
Vet ikke om dette er noe matnyttig, men kanskje det hjelper å beskrive problemet bedre.

Svar