Side 5 av 6

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 28 aug 2013, 20:19
av Morten N88
Skjønner frustrasjonen, er ikke det. Jaja.

Ang katalysator vil vel ikke feil på den gi feilkode, tviler egentlig det er feil på den. Det som kan skje er at katalysatoren blir tett, men da blir bilen dau hele tiden.

Skjønte ikke det var kontakten du lurte på.
Håper du finner ut noe.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 28 aug 2013, 20:24
av Wolfcry
Fant ut at den kurven bare er et akselerometer som måler bevegelsene telefonen blir utsatt for. Tror det er det hvertfall for kurven gir utslag når jeg beveger på telefonen. Ut fra hva jeg fant ut så er de "hikkene" jeg nevnte da bare litt ekstra brå bevegelser. Mulig jeg tar feil her så om noen vet bedre må de gjerne si fra. :)

I tillegg står det "Boost" med et tall bak den kurven. Vet ikke helt hva den måler og hvilke verdier som er normale her (?).

Ellers fant jeg ikke ut så mye av den nå. Fant ingen av de tingene du sa hvertfall. Mulig de finnes i fullversjonen dog.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 01 sep 2013, 10:40
av Wolfcry
Da er veivakselsensoren byttet. Måtte ned med eksosanlegget for å komme til fra undersiden, men det var i alle fall lettere enn å demontere insprutet. Steike trangt å komme til var det uansett dog...

Men feilen er nok der enda dessverre... :(

Så da er vel neste trinn å få tatt et skikkelig feilsøk med instrument. Hva er det jeg skal se etter her da? Noen spesielle verdier eller målinger jeg må legge merke til mener jeg? Er ikke noen i området som har spesiell kunnskap om Saab (som jeg vet om) så jeg skal høre med en jeg kjenner om å få lånt et instrument.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 01 sep 2013, 13:44
av na_X
Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 01 sep 2013, 14:40
av Wolfcry
na_X skrev:Hvis du har byttet plugger (ifølge manualen korrekt type NGK), og sjekket gnist-gapet på de i tillegg? Byttet tennkassett, veivakselgiver, lambda-sensor, om LMM er tett. Så ville jeg mistenkt noe internt i motor, som en gåen ventil eller noe..
Alt det er gjort, med unntak av lamda og LMM. Forsto det sånn at lambda ikke ville gi de symptomene jeg har og uansett komme opp som "Check engine" om den hadde feil (noe den ikke gjør) og LMM har jeg ikke på min bil.

Skal, som sagt, prøve å få tatt en skikkelig feilsøk med instrument etterhvert (vil ting som dårlige ventiler ol. vises på noe vis på målinger forresten?), men om det ikke gir meg noe svar så tror jeg at jeg gir opp hele greia. Å begynne med overhaling av motor er noe jeg hverken har kunnskap nok eller penger nok til å gjøre likevel...
Så får jeg heller leve med en luggende bil til jeg har råd til å kjøpe noe annet...

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 01 sep 2013, 15:45
av Ingvar N629
Hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så har du en liste du kan sjekke.

Du kan også prøve å bytte slangen til MAPsensoren, er det er ørliten sprekk i denne så vil den ikke måle riktig.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 05 sep 2013, 14:22
av Morten N88
Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil.... :wink:

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 05 sep 2013, 15:36
av Wolfcry
Morten N88 skrev:Hvordan går det her? Ang instrument for å lese feilkoder så er vel ISAT eller Tech2 å foretrekke selv om tettheten av slike instrument varierer.. Mulig det finnes ODB2 feilkodelesere som fungerer også, men inntrykket mitt er at slike fungerer bedre på nyere biler enn 9000? Rett meg gjerne om jeg tar feil.... :wink:
Bytta slangen til MAP-sensoren selv om den så fin ut, men merka ikke noe forskjell så det kan også utelukkes hvertfall.
Ellers har jeg ikke fått sjekka så mye. Har akkurat begynt på skole så det er litt lite tid til overs, men skal undersøke litt asap. :)

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 15 sep 2013, 16:23
av Jamo
Hei!

Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 16 sep 2013, 22:09
av Wolfcry
Jamo skrev:Hei!

Eg hadde samme problemet og bytta tennsatsen som sit på toppen av blokka. Då var problemet løst!
Om du hadde lest hele tråden og med "tennsatsen" mener tennkassetten (eller coilene for å være mer nøyaktig) så ville du sett at den ble forsøkt byttet, uten at det hjalp, ganske tidlig i feilsøkingen. Om du mener noe annet så er jeg lutter øre dog. :)

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 sep 2013, 19:42
av 9-5_Aero
Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 20 sep 2013, 22:15
av Wolfcry
9-5_Aero skrev:Høres for meg ut som ventilene har sotbelegg på seg og eller en sprukket ventil, ettersom du har vibrasjonene ved ca 2000, og da gjerne med ubelastet motor. Prøv en kompresjonstest for og utelukke dette....
Fikk faktisk tips om akkurat dette fra en i familien som driver med bilsalg i dag. Han sa han hadde utstyr for å måle også så jeg skal få det gjort neste gang jeg er i farvannet der. :)

Han sa også at han hadde gode erfaringer med bruk av QMIs innvendige motorvask og motorbehandling på V8ere som slet med soting (han driver hovedsaklig med Amcar så det går mye i V8) så kanskje det kunne hjelpe i mitt tilfelle også. Noen som har erfaring med dette på Saab-motorer?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 23 nov 2013, 23:18
av Wolfcry
Oppdatering.

Det ble til at jeg gikk til innkjøp av diverse QMI-produkter.
Kjørte innvendig motorrens, rens av innsprøytingssystemet (både bensin og luft) og en tilsetning i oljen som ikke skal has ut før neste oljeskift. Og luggingen er nå HELT borte!! :)

Det tok sin tid, med mye prøving og (ikke minst) feiling, men nå er hvertfall bilen i tipp topp stand motormessig. Har vel byttet det meste underveis nå. :P

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 24 nov 2013, 10:16
av Ingvar N629
Lekkasje i dyse(r) da, sannsynligvis!

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 24 nov 2013, 10:46
av Morten N88
Bra det ordnet seg!