[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Pål N526 » 07 jan 2009, 07:45

hvis alt er potte tett som du beskriver er jo alt ok :mrgreen:

Jeg har aldri vært borti at feilkobling av vannrør skal fororsake dette problemet. Alt hadde vært så myte lettere hvis jeg var der og så på problemet. Du har ingen saab kyndige som kan hjelpe deg?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 jan 2009, 08:08

Nei kjenner desverre ingen med særlig Saab-kompetanse :?

Skjønner altså ikke hvor vannet kommer fra :-k Hvor tar det veien etter det renner ut fra kjølevæskebeholderen?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Macgeier » 07 jan 2009, 08:52

Har du sjekket innsuget?
Det er kanaler der som må være tette, hvis innsuget ikke er skrudd ordntlig på plass mot toppen vil det lekke kjølevæske.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 jan 2009, 12:17

Macgeier skrev:Har du sjekket innsuget?
Det er kanaler der som må være tette, hvis innsuget ikke er skrudd ordntlig på plass mot toppen vil det lekke kjølevæske.
Innsugsmanifolden eller selve innsuget der gasspjeld o.l. sitter? La merke til at det går et par slanger inn på innsuget som det går vann gjennom. Hvilken funksjon har disse?
Mener du at kanalene skal være tette slik at det ikke lekker, eller at de har blitt tette slik at det lekker?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Macgeier » 07 jan 2009, 12:35

I toppen mellom hvert av de 4 inssugsportene et det et kjølevannshull/kanal, se bildet der hvor det er synlige pakningsrester:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT0240.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis for eksempel pakningen mellom innsugningsmanifoilen og toppen ikke er tett vil det lekke kjølevann ned på siden av blokka, eller inn i cylinderen(e) via innsugsporten og ende opp som "vann i olja".
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 jan 2009, 21:22

Da har jeg hatt innsugsmf. av for å sjekke, men der var det helt tett og fint. Pakningen er også helt ny.
At vannet tar veien fra manifolden via sylindrene og ned i olja går vel ikke an nå når motoren står i ro og sylindrene ikke beveger seg? Uansett ville det stått vann i de når vi løftet toppen av, og det gjorde det ikke.

Begynner å gå tom for ideèr nå :worry:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av doo-kie » 07 jan 2009, 21:27

du skulle ha prøvd å trykksette systemet før du tok av toppen, da ville du kanskje ha klart og lokalisert hvor det kom fra.
Synes det var merkelige greier det du plages med...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 jan 2009, 21:34

doo-kie skrev:du skulle ha prøvd å trykksette systemet før du tok av toppen, da ville du kanskje ha klart og lokalisert hvor det kom fra.
Synes det var merkelige greier det du plages med...
Ja både jeg og min stefar begynner å få gråhår av dette.. :reading:

Hvordan trykksetter jeg sytemet? Er jo ikke så mye arbeid å sette på toppen igjen, har gjort det en del ganger nå :P
Har mest lyst til å sette den bort på et verksted for å få ordnet dette, men er jo ikke sikkert de finner det ut såpass kjapt at det ikke blir tusenvis av kroner.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av doo-kie » 08 jan 2009, 12:50

Når du trykk setter kjølesystemet trenger du en enveisventil som du setter på ekspasjonstanken eller kobler ut radiator og kobler sammen slangene slik du kun har blokk og topp sammen, så bruker du trykkluft og setter trykk på. Du kan lage deg en en ventil der du f.eks bruker en bildekkventil eller noe som du bruker på ett ekstra lokk til ekspansjonstanken. (fantasien)Trenger trykk som ikke må slippe ut med en gang, om du ikke har ett stort hull noen plass slik du mister trykket med en gang.. :roll: Ellers kan du sikkert få lånt utstyr på et bilverksted.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 08 jan 2009, 22:43

Er vel i grunnen ikke noe vits i å trykkteste kjølesystemet når jeg vet at det lekker et sted? Trykktesting er vel for å finne en eventuell lekkasje?

Monterte toppen idag, denne gangen uten oljeretur-røret fra turboen ned i bunnpanna. Fylte på med vann, men likevel kom det i olja (ingenting ut fra turbo), og turboen er dermed også klarert.

Vi har fått ny nabo her i bygda, som viser seg å være bilmekaniker på en ganske stor forretning i byen (Mercedes og Peugot). Stakk innom for å spørre om råd, og han mente at lekkasjen antakeligvis kom fra toppen et sted. Det kan hende jeg har dratt toppen skjev da den ikke lå ordentlig nedpå grunnet motorfestet, og han mente jeg bare må få målt den med en retteholt (heter det det? :P ). Er den ikke skjev, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å få tak i ny motor.

Siden jeg allerede er på en stram tidsfrist drar jeg like greit på bilskroten i morgen for å få meg en ny topp. Hva er realistisk å gi hvis jeg skrur den av selv?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 jan 2009, 22:55

Tja... ny topp. Hvis det hadde vært her i Trondheim så har du vel måttet ut med rundt to lakser tenker jeg, men det spørs jo selvsagt på km.stand, alder osv osv :)

Men er du heldig så kan du gjøre et 'røverkjøp' også :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av doo-kie » 09 jan 2009, 13:40

Gandulf N1535 skrev:
og han mente jeg bare må få målt den med en retteholt (heter det det? :P ). Er den ikke skjev, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å få tak i ny motor.
Bruk en rettholt, eller du kan bruke baksida av ei vanlig håndsag, disse er meget rette. Men det beste er jo rettholt.
da finner du fort ut om toppen er skjev.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Gandulf N1535 » 09 jan 2009, 18:47

Har nå vært å fått tak i topp fra en 87 9000i hos høggern. Gav 1 høvding med innsugsmanifold og "forgasserhuset" :woot:

Kan jeg bruke kamakslingene som står på, eller må jeg flytte over fra min motor?

EDIT:
Ingvar N629 skrev:HVIS du har sprekk i toppen: Du kan bruke topp fra 2,0i langmotor, 9000 eller 900, men bytt over kamakslingnen fra toppen du har. Kamlageroverfallene følger toppen, ikke kamakslingene.
Regner med jeg bare må bytte da.. Men hva er egentlig forskjellen? Ser da helt like ut.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Rambraut N1491 » 09 jan 2009, 18:58

Gandulf N1535 skrev:"forgasserhuset" :woot:
Spjellhuset :woot:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Ronny_N169 » 09 jan 2009, 19:40

Gandulf N1535 skrev:Har nå vært å fått tak i topp fra en 87 9000i hos høggern. Gav 1 høvding med innsugsmanifold og "forgasserhuset" :woot:

Kan jeg bruke kamakslingene som står på, eller må jeg flytte over fra min motor?

EDIT:
Ingvar N629 skrev:HVIS du har sprekk i toppen: Du kan bruke topp fra 2,0i langmotor, 9000 eller 900, men bytt over kamakslingnen fra toppen du har. Kamlageroverfallene følger toppen, ikke kamakslingene.
Regner med jeg bare må bytte da.. Men hva er egentlig forskjellen? Ser da helt like ut.
Det er samme kamaksler på en -86 og en -87, bare kjør på. Noen nyere topper skiller litt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar