Kj?p av bil i utlandet!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Kjøp av bil i utlandet!

Legg inn av Kjetiln122 » 16 des 2003, 08:12

Noen som vet om regler for innførsel av bil som mann skal bruke som dele bil???? Tenkte jeg skulle ta inn en ng900 å bruke deler av den, sende den på huggern etterpå.... 8)
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 des 2003, 08:27

Er vel bare å betale momsen vel? Tror ikke det er noe mer men er ikke 100% sikker. Det beste er å ringe Tollvesenet, da vet du med sikkerhet iallefall.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 16 des 2003, 08:29

Ja må jeg betale momsen????
Kan jeg ikke bare kjøpe den, ta den over til Norge å plukke den fra hverandre???
Får vel ta en tlf da! 8)
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 16 des 2003, 09:41

er det ikke moms du ikke må betale a?

du kan jo bare kutte bilen i 2 før du kjører den inn i norge, da trenger du i hvertfall ikke å betale noe..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 16 des 2003, 09:45

Var det jeg hørte også, så det var det jeg lurte på om jeg måtte gjøre...
Men er jo litt synd å gjøre det med en saab da... :?
Men tror det er en del å spare hvis jeg får med det rette utstyret som, skinnseter, acc, 185hk`s motor, skinnratt osv....
Har nemlig sett en i sverige til 40 000 skr
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 des 2003, 09:52

Jeg har vært i kontakt med Tollvesenet ang dette. Du trenger IKKE dele bilen i to. (Kanskje det var slik tidligere?)

Det du skal gjøre er å stoppe på grensa, fylle ut tollpapirene, og få disse stemplet der. Så får du 1-3 dager å betale norsk moms av kjøpesummen (betales på ditt lokale tollsted).
Hva du velger å gjøre med den bilen etterpå er din sak, om du benytter den som deler eller om du betaler inn engansavgiften på den for å få den registrert.
:wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

import..

Legg inn av B.Elle N126 » 16 des 2003, 10:16

interessant,,, hva er så kravet til dokumentasjon på kjøpesum ? kjøper man privat og har en kjøpekontrakt med pris er det ok ?
Om man tar inn en ng900 med kjøpesum 5000kr vil de vel kanskje lure litt på grensen ? ,,,
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 16 des 2003, 10:23

Du må være klar over at de antakeligvis legger til et frakttillegg på kjøpesummen(kontraktsummen) selv om du henter bilen selv. Er ikke sikker på hva det er men mellom 2000 og 4000 som det beregnes mva av i tillegg til kjøpesummen. Og det er riktig som Børre sier at det var før omleggingen til at du betaler engangsavgift/vrakpant du måtte dele vitale deler av bilen før du kunne ta den inn som delebil. Vet at du også må ha et "dekradokument" ved import av bil fra Tyskland men det gjelder muligens bare hvis bilen skal registreres.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 des 2003, 12:09

Jeg hentet min selv, tok toget til Sverige. Hvis du kan dokumentere faktiske utlegg, blir ikke beløpet så stort som det, men det kommer sikkert an på hvilken toller du snakker med (typisk norsk...).

Hvis du skal registrere bilen trenger du et COC-dokument (Certificate Of Confirmity) dersom bilens versjon ikke alt er lagt inn i Autosys. Jeg manglet dette og gikk via de som hadde solgt bilen ny (Wafab Bil i Karlstad) og fikk kopi av dette uten kostnad (Kjempeservice!!)
Saab Norge skaffet meg før dette et annet (ikke COC) ark som de sa jeg kunne bruke, og ville ha 1200,- for dette. Dette arket ble avvist av Tollen... :roll:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 16 des 2003, 12:14

Jeg betalt over 2000 kroner for mitt, fra saab norge.
Dem fakset bare et lite stykke papir til biltilsynet.
Det måtte jeg betale over 2000 kroner for....
Men planen er jo ikke å registrer den neste bilen jeg skal hente.
Skal bare plukke en haug av deler fra den.........
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 des 2003, 13:33

Er det ikke no spesielle regler hvis en kjører over en delebil? en bekjent kjøpte en mustang i Sverige, da holdt det å skru av toppene så ble det plutselig en delebil og den var det ikke nødvendig å betale moms på...dette er noen år siden da.sikkert annerledes nå.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 des 2003, 15:24

Fant igjen den gamle mailen min (godt en ikke sletter noe... ) :lol:

Til Børre Midtlien

Ved innførsel av delebil, må det kun svares 24 % merverdiavgift av kjøpesum og frakt.

Med hilsen
Infosenteret
Oslo og Akershus Tolldistrikt

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Borre Midtlien [mailto:nn@nn.no]
Sendt: 16. juli 2001 15:54
Til: 'oslo@toll.no'
Emne: Innf?rsel av delebil


Hei.
Jeg lurte på reglene / avgifter når det gjelder innførsel av en bil til bruk som deler til min gode gamle sliter av en bil :)

Har lett litt rundt på sidene deres, men fant ei noget.


Med vennlig hilsen
Børre Midtlien
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 des 2003, 15:44

Er det noen regler på hva som kan betraktes som delebil?

Rent hypotetisk: Man tar inn en 9.5 aero med alt av utstyr fra belgia, strøken bil, vil noen på tollen da si: "Nei dette kan ikke betraktes som en delebil"?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 16 des 2003, 16:08

Slik jeg har forstått det kan du kjøpe hva du vil, og kalle det delebil, skal du ha skilter må du betale. Men hva gjør man med bilen når man har plukket av det man trenger ? Tar en høgger i mot karosseriet, eller må man betale 1500,- ( Vrakpant) for å bli kvitt den.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 des 2003, 21:02

Kristian N70 skrev:Er det noen regler på hva som kan betraktes som delebil?

Rent hypotetisk: Man tar inn en 9.5 aero med alt av utstyr fra belgia, strøken bil, vil noen på tollen da si: "Nei dette kan ikke betraktes som en delebil"?
Du kan kjøpe det du vil sjølv som ein delebil.
Bilen vert betrakta som ein uregistrert bil, enten du brukar den som delebil eller du ventar til bruksfrådraget på eingongsavgifta vert større.

Svar