Turbo til 900 97 mod?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Turbo til 900 97 mod?

Legg inn av Magnus N848 » 12 aug 2006, 01:47

Hei alle sammen. Jeg er ny på forumet her og har et par spørsmål, som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med :)
Jeg har et strøkent eksemplar av en 97 mod saab 900 på hånd, som jeg kanskje kjøper/får. Men det er ikke turbo på den :shock: .... går det an å ettermontere turbo, det er 2liters motor.. og isåfall, hva vil dette koste?
Og hvordan vil dette påvirke serviser osv? :shock:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 aug 2006, 02:11

Jeg rotet litt rundt på forumet med den flotte "søkfunksjonen" (den virker, jeg lover ;)) og fant følgende til deg:

http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=9630

http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=3350

Men jeg vet ikke om det var noe godt svar. Tror nok d beste er å kjøpe seg en delebil, om du absolutt skal ha turbo i den bilen. Og da er det kanskje like greit å kjøpe deg en med turbo? :)

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 12 aug 2006, 02:17

Ja takk jeg har sett det :)
Men blei ikke så mye klokere av å lese det der, virka ikke som de hadde akkurat helt samme problemet som meg.. jeg er interessert i å montere turbo, ikke bytte motor. :oops:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 aug 2006, 02:47

Det er ikke bare å montere turbo. Du må bytte stempler, kammer, all elektronikk inkl ledningsnett, montere intercooler, oljekjøler (eller er det oljekjøler på ng900i?), hovedinstrument+ +. Det billigste og iallfall enkleste er å bytte hele stasen, inkl ledningsnett og styringsboks. Kjøp en donorbil fra Sverige, det blir billigst. Den eneste avgiften du må betale for den er moms, og så må du ha papirer fra Saab og vise den for biltilsynet. Siden det er en -97 mod må du ut med litt avgift for effektøkninga når du registrerer. Donorbil fra Sverige finner du f eks på http://www.blocket.se.

Uansett er det MYE jobb å få turbo i en ng900, melder du deg inn i klubben kan du lese prosjekttråden til Lars E som har bygd om en ng900i til turbo.

Det aller enkleste og billigste hvis du vil ha turbo er uansett å kjøpe en annen bil, med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 12 aug 2006, 08:35

Blir dårlig av å se på de sveske prisene 105000 får en 9.5 aero !

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 aug 2006, 09:44

ole anders skrev:Blir dårlig av å se på de sveske prisene 105000 får en 9.5 aero !
Dårlig blir du vel først når du vender nesa hjem, og ser på de NORSKE prisene :roll:

Jeg og Lars har bestemt oss for at vi skal flytte til Sverige engang vi, og finne oss noen bra blondiner :wink:

Ontopic: Mulig du er en villmann og vil gjøre det dyrt og med mye jobb. Men tror nok jeg ville kjøpt en donorbil som vanlig..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 12 aug 2006, 11:25

Ok, takk for tips alle sammen :)
Ser ut som det er alt for mye styr å ettermontere turbo, så om jeg kjøper denne bilen får jeg heller klare meg uten. Eller så kjøper jeg rett og slett en annen med turbo!

Svar