Død veivakselgiver.
Lagt inn: 26 aug 2006, 15:16
Tidligere Tittel: Og så døde saaben...
Heissan.
Etter å ha søkt litt rundt her, så har jeg en liten formening om hva som kan være galt. Idag stoppet nemlig 9-5en min mens jeg kjørte på ring 3 i Oslo. Fikk trillet inn på Hydro Texaco ved Storo, der jeg fikk samlet tankene og gikk over bilen så best jeg kunne. Det var ingen tenning. Absolutt ingen, men startmotoren dro rundt greit. Ingen feil i SID, og heller ikke check engine lampe.
Alle sikringer ble verifisert OK, og Viking ble ringt. De hadde 2 timer ventetid, så jeg ringte Falck. Like etter å ha ringt så forsøkte jeg igjen, og da startet den som om ingenting hadde skjedd. Ingen feil noe sted. Alt så helt flott ut.
Jeg gjorde to tabber da dette skjedde. Jeg la ikke merke til om turtelleren falt ned på null mens jeg fremdeles hang på giret (har sluromat desverre). Hadde jeg sett det så kunne jeg vel verifisert om det var veivaksel-giver? Turtelleren gav heller ingen indikasjon når starteren gikk, men det går kanskje for sakte rundt til at man skal se noe da?
Den andre tabben min var at jeg ikke luktet om det var bensinlukt ut fra eksosen mens starteren gikk. Da kunne jeg kanskje verifisert at det var bensinpumpa.
Jeg står slik jeg ser det med tre muligheter. Bensinpumpe, veivakselgiver og tennkassett.
Har det noe fore seg å ta en tur til SAAB og lese ut feilkoder?
Pleier ikke check engine å lyse hvis det er noe så viktig?
Lukter det alltid svidd av tennkassetten når den dør?
Hender det at den livner til når ting kjøler seg ned igjen?
Hvis det var høy varme som var årsaken, så burde jo tilbaketuren endt like ille. Jeg lot også motoren gå på tomgang, og ruste den litt frem til vifta startet uten at noe hendte. Virker helt OK igjen.
Lurer litt på hva jeg bør gjøre nå. Håper noen her kan komme med gode tips.
mvh
Morgan
Heissan.
Etter å ha søkt litt rundt her, så har jeg en liten formening om hva som kan være galt. Idag stoppet nemlig 9-5en min mens jeg kjørte på ring 3 i Oslo. Fikk trillet inn på Hydro Texaco ved Storo, der jeg fikk samlet tankene og gikk over bilen så best jeg kunne. Det var ingen tenning. Absolutt ingen, men startmotoren dro rundt greit. Ingen feil i SID, og heller ikke check engine lampe.
Alle sikringer ble verifisert OK, og Viking ble ringt. De hadde 2 timer ventetid, så jeg ringte Falck. Like etter å ha ringt så forsøkte jeg igjen, og da startet den som om ingenting hadde skjedd. Ingen feil noe sted. Alt så helt flott ut.
Jeg gjorde to tabber da dette skjedde. Jeg la ikke merke til om turtelleren falt ned på null mens jeg fremdeles hang på giret (har sluromat desverre). Hadde jeg sett det så kunne jeg vel verifisert om det var veivaksel-giver? Turtelleren gav heller ingen indikasjon når starteren gikk, men det går kanskje for sakte rundt til at man skal se noe da?
Den andre tabben min var at jeg ikke luktet om det var bensinlukt ut fra eksosen mens starteren gikk. Da kunne jeg kanskje verifisert at det var bensinpumpa.
Jeg står slik jeg ser det med tre muligheter. Bensinpumpe, veivakselgiver og tennkassett.
Har det noe fore seg å ta en tur til SAAB og lese ut feilkoder?
Pleier ikke check engine å lyse hvis det er noe så viktig?
Lukter det alltid svidd av tennkassetten når den dør?
Hender det at den livner til når ting kjøler seg ned igjen?
Hvis det var høy varme som var årsaken, så burde jo tilbaketuren endt like ille. Jeg lot også motoren gå på tomgang, og ruste den litt frem til vifta startet uten at noe hendte. Virker helt OK igjen.
Lurer litt på hva jeg bør gjøre nå. Håper noen her kan komme med gode tips.
mvh
Morgan