Side 1 av 2
Valgets kval, hva kan forventes fra 900?
Lagt inn: 27 aug 2006, 23:25
av Krawler
Hei,
Jeg er nå "på jakt" etter en litt spennende, morsom og pålitelig pendle/dagligkruser det er mulig å herje litt med, og har diverse opsjoner mellom fingra. Jeg er en fattig student, så kostnad bør være så nærme null som mulig.
Jeg har, som kanskje noen av dere vet, en skiltløs, 5-dørs 83-modell Saab 900 Turbo (+/- 230K) stående. Jeg besitter også en Lancia Thema med V6 (167K), som i teorien er en finere bil, men den trenger diverse omfangsrike reparasjoner (kamaksler, automatgirkasse) som ikke frister for mye for øyeblikket. Dessuten har jeg tilgang på en koreansk firehjulstrekker. Denne er av relativt ny kaliber og har gått lite, den har en driftsikker 2,3 liters (Isuzu) dieselmotor som sikkert ikke bruker mer enn 0,8 liter på mila. Det eneste jeg frykter er at den blir litt for slapp for mine fartsbehov, dessuten kan kallesjen sette en dempe på komforten. Men firehjulstrekk er selvøglelig et pluss, da. Saab og Lancia trekker på forhjula, noe jeg egentlig ikke er så stor tilgjenger av. Og det faktumet at Saabingeniørene har vært geniale nok til å putte brekket også foran, setter en kolossal dempe på moroa.
Sånn som situasjonen er nå, frister det faktisk mest med Saab. (Hoved)problemet er at den muligens har en del ubetalte årsavgifter hengende (skal sjekke opp dette nøyere, hvor befinner chassisnummeret seg?) Hvis heftelsene er for store, blir det mest sannsynlig Korando, evnt. Lancia med slitne kamaksler.
Det blir en del penger uansett hvilken bil jeg velger. EU-kontroll, skilter, forsikring, årsavgift, omregistreringsavgift? Og i tillegg eventuelle heftelser. Tror firehjulstrekkeren er en mer økonomisk løsning.
Jeg posta dette på dette forumet pga. de manglene som er å finne på Saab'n, tenkte vi kunne ta for oss disse faktorene her:
Elektrisk: Dette bekymrer meg mest, det er noe kluss med diverse el. funksjoner - vinduer, soltak, instrumenter, kjørelys, osv. Et par vinduer ble f.eks. stående oppe i flere måneder, men disse har jeg fått ned igjen siden (husker ikke hvordan). Alle sikringer og reléer ser fine ut.
Rust: Mange sier at dette er det som dreper disse bilene, men tror ikke denne er altfor gærdi. Bakre hjulbuer og bunnen av bakre hjulkasser er litt råtne, men dette er vel mest kosmetisk? Den ser bra ut under, og skjermene foran er byttet.
Turbo: Frykter at denne snart kan ryke (og tømme banken), hvor lang levetid kan man typisk forvente fra denne?
Motor/gir: Motor og girkasse føles helt utmerket, har gått mellom 220-230.000 km. Olja er fin, og det er ingen tegn til lekkasjer – alt ser helt tørt ut!
Forbruk: Hvordan bensinforbruk kan jeg forvente meg fra denne?
Hvilke andre ting bør jeg se opp for, drivverk, osv? Det er selvfølgelig en del småplukk som gjelder, den mangler f.eks. låsesylinder, så all starting skjer med en skrutrekker. Hvordan går dette i EU-kontroll?
Burde kanskje få litt ytterligere informasjon. Bilen er som sagt fra 1983, og jeg mener den har 8-ventilers-motoren med ladekjøler (hester?).
Forslag?
Takk!
Lagt inn: 28 aug 2006, 08:19
av Ingvar N629
El: Vinduer og soltak; både motorer og brytere er sannsynlige feilkilder. Brytere først; I skjermen rett foran framdøra finnes det en kontakt til el.vindu. Dra fra hverandre den og sjekk at du har +12V på den ene polen og jord på den andre når du trykker ned bryteren, og omvendt når du trykker andre veien. Kan jo også være kabelbrudd da. Har du både strøm og jord er det nok motoren som har kvelda, du kan prøve å demontere den og rense og smøre, samt smøre heismekanismen i døra.
Instrumentlys: Har du sjekka pærene??? Du kommer til gjennom høyttalerdekselet.
Kjørelys: Pærer??? Skikkelig jord? Kabelbrudd? Rele? Bryter?
Ellers er det jo vanskelig å si hva som er feil på el uten å ha sett på det selv, du får investere i et multimeter og måle i vei!
Rust; bunnen av bakre hjulkasser kan vel være en del mer? Er ofte mer rust enn det som syns, og er det rust i nærheten av noe bærende (feste til bakaksel??) blir det problem på EU-kontroll. Jeg ville også ha sjekket rundt innfestingene til de nedre triangelarmene i hjulopphenget foran, det er ei hylle der som samler skit, det er et h*** å komme til og der ruster det fort som fy! Mye rust der gir deg 2er eller kjøreforbud på EU.
Turboen din har vel ikke vannkjøling, så den har kortere levetid enn de nyere. Ekstra viktig å la bilen gå litt på tomgang før du stopper motoren med en sånn turbo. Hvor lenge den holder avhenger vel mye av deg selv.
Forbruk; en T8 er kjent for å like bensin.. Avhenger selvsagt veldig mye av sjåføren, men litern vil den fort ha!
Jeg trodde 83-mod var uten intercooler?? Uansett er det vel 145 hk uten ic og 155 med.
Re: Valgets kval, hva kan forventes fra 900?
Lagt inn: 28 aug 2006, 13:02
av Mortimer-N18
Krawler skrev:5-dørs 83-modell Saab 900 Turbo (+/- 230K) stående.
Elektrisk: Dette bekymrer meg mest, det er noe kluss med diverse el. funksjoner - vinduer, soltak, instrumenter, kjørelys, osv. Et par vinduer ble f.eks. stående oppe i flere måneder, men disse har jeg fått ned igjen siden (husker ikke hvordan). Alle sikringer og reléer ser fine ut.
Vinduer og soltak kan du gjøre mye med å ta ut motorene og gjøre de rene og smøre opp. De andre tingene er nevnt tidligere. Sjekk lyspærer.. Ledninger blir ikke dårlig av å stå rolig en stund.
Krawler skrev:
Rust: Mange sier at dette er det som dreper disse bilene, men tror ikke denne er altfor gærdi. Bakre hjulbuer og bunnen av bakre hjulkasser er litt råtne, men dette er vel mest kosmetisk? Den ser bra ut under, og skjermene foran er byttet.
Undersiden av framdører, hjulbuer, rammevanger foran og bakre støtdemperfester samt festene til de staga som sitter på bakakselen og opp i karosseri er utsatt.
Krawler skrev:
Turbo: Frykter at denne snart kan ryke (og tømme banken), hvor lang levetid kan man typisk forvente fra denne?
83 modell og original turbo kan du ikke vente så altfor mye av, og spesiellt ikke om bilen har stått uten å bli brukt en stund. Kjør motoren varm og sjekk for slark på turboakselen. Slarker den i lengderetningen på turboen så er den utbrukt, hvis ikke så kan den holde ei stund til.
Krawler skrev:
Motor/gir: Motor og girkasse føles helt utmerket, har gått mellom 220-230.000 km. Olja er fin, og det er ingen tegn til lekkasjer – alt ser helt tørt ut!
Motoren trenger du ikke tenke på. 8v motoren er kjent for å holde myemye lenger enn det karosseriet på bilen gjør. Med 220000km på den så er den jo bare såvidt innkjørt

Når det kommer til girkasse, så er det vel kanskje sjans for at det sitter en 4trinns der? Hvis det er det så er det greit, men en 5trinns er svakere. Hør etter ulyder på 3 og 4 gir.
Krawler skrev:
Forbruk: Hvordan bensinforbruk kan jeg forvente meg fra denne?
Forbruket på en 8v er høyere enn 16V og hvis jeg har forstått det rett så kommer ikke denne til å bli brukt "pent"..

Så da må du nesten regne med et forbruk på fort 1.3-1.5liter på mila.
Krawler skrev:
Hvilke andre ting bør jeg se opp for, drivverk, osv? Det er selvfølgelig en del småplukk som gjelder, den mangler f.eks. låsesylinder, så all starting skjer med en skrutrekker. Hvordan går dette i EU-kontroll?
Det er det samme for EU-kontrollen hvordan man starter bilen. Det de ser på er ting som kan skade miljøet og andres sikkerhet. Dvs oljelekkasjer, eksosutslipp, hjullager, bremser, lys, lyd, støynivå osv.
Krawler skrev:
Burde kanskje få litt ytterligere informasjon. Bilen er som sagt fra 1983, og jeg mener den har 8-ventilers-motoren med ladekjøler (hester?).
Allt i allt så er den bilen du har en god bil om den ikke er altfor rusta opp og motor/drivverk er tett og uten lyder. Det er klart en bakdel med brekket foran på en lekebil, men slik var det helt til de gjorde det om til bak igjen i 87/88
Lykke til med bilvalget.
Lagt inn: 28 aug 2006, 15:51
av KongerudN344
Gå for japsen du! Det hadde jeg gjort, har sjøl vært fattig student og kjøpt meg en OG900T16! Skylder penger for deler enda, har sikkert kosta meg 40 000 kr i div deler og reparasjoner. Bl.a girkasser, en motor og en turbo. Blir fort penger av det. Hadde riktig nok bilen i fire år.
Skal man kjøpe en sånn bil så må man ha litt penger ekstra for reperasjoner, man må kunne skru sjøl og man må ha tid til det! Men for all del, jeg hadde det veldig moro med den bilen!
Kjørte fra de fleste i klassen da gitt, med escorter og gamle golfer!
Men hadde jeg vært 18 år i dag og skulle ha kjøpt meg bil med det samme budsjettet jeg hadde da jeg kjøpte gamle SAAB'en så hadde det ikke blitt noen TurboSAAB
Har nå lånt penger til en nyere SAAB og selv om jeg betaler et par tusenlapper i mnd i lån så har jeg billigere bil nå! Men kjedelig! Blir vel alt etter som hva man prioriterer..
Lagt inn: 28 aug 2006, 17:05
av Eirik N396
Skal du ha det gøy, kjøp Saaben. Er du veldig redd for reparasjoner er vel kanskje en nyere bil bedre. Men jeg vet ingenting om Isuzu, kanskje du får en "mandagsbil"? Og da ville ihvertfall jeg foretrukket en gammel sådan. Og jeg har da hørt om flere som har vært heldige med sine trofaste Saaber også da
For meg høres valget enkelt ut, selv om det har brekket på framhjula

(Ja, det er gøy med håndbrekk bak, men det er da mere viktig med noen spreke turbohester

)
Lagt inn: 28 aug 2006, 17:42
av Ingvar N629
KongerudN344 skrev:Gå for japsen du! Det hadde jeg gjort, har sjøl vært fattig student og kjøpt meg en OG900T16! Skylder penger for deler enda, har sikkert kosta meg 40 000 kr i div deler og reparasjoner. Bl.a girkasser, en motor og en turbo. Blir fort penger av det. Hadde riktig nok bilen i fire år.
Skal man kjøpe en sånn bil så må man ha litt penger ekstra for reperasjoner, man må kunne skru sjøl og man må ha tid til det! Men for all del, jeg hadde det veldig moro med den bilen!
Kjørte fra de fleste i klassen da gitt, med escorter og gamle golfer!
Men hadde jeg vært 18 år i dag og skulle ha kjøpt meg bil med det samme budsjettet jeg hadde da jeg kjøpte gamle SAAB'en så hadde det ikke blitt noen TurboSAAB
Har nå lånt penger til en nyere SAAB og selv om jeg betaler et par tusenlapper i mnd i lån så har jeg billigere bil nå! Men kjedelig! Blir vel alt etter som hva man prioriterer..
Er bilen gammel, istykkerskrudd og har mye hester sier det seg selv at mye kommer til å ryke! Kan ikke kjøpe gammel turbobil for en billig penge og forvente at det skal holde, det koster å ha det moro, enten en legger penga i å kjøpe en bil i god stand eller en velger å bruke penger på å skru.
Så er bilen din i dårlig stand må du forvente å måtte både skru og koste på en del for å holde den i gang, særlig siden det virker som om du har tenkt å bruke den ganske hardt!
Lagt inn: 30 aug 2006, 22:38
av Krawler
Takk for innvendinger, setter pris på alle svar.
Jeg har, av en eller annen grunn, følelsen av at alle de elektriske feilfaktorene kommer fra samme feilkilde. Mener å huske at den forrige eieren nevnte at han hadde tuklet litt med det elektriske før, men husker ikke helt spesifikt hva.
Er det Lucas som har stått for det elektriske her?
Rusten er ikke den største frykten min (vet ikke hvorfor, har blitt bitt av dette før), men jeg skal sjekke opp litt nøyere under.
Hva er poenget med å la den gå på tomgang før du skrur av, mht. turbo'n? Skal prøve å sjekke for slark, hva må av for å komme til der?
Girkassa er 5-trinns, virker helt grei, den.
Sånn helt konkrete talloverslag - hva vil dere gjette den bruker på blanda/normalpluss kjøring, også et overslag på hvor mange flere kilometer turboen takler? Er det noe annet mekanisk som er på kanten til å ryke nå?
Bilen er generelt i grei stand, tror jeg. Mest kosmetiske detaljer, litt lurvete inni, utvendig rust, den er på ingen måter en pen bil. Aberet, i mine øyne, er det med det elektriske kludderet. Men motor, gir, styring, bremser, kløtsj, osv. virker helt tait og fint – og det er jo det som er viktig!

Lagt inn: 31 aug 2006, 08:26
av Ingvar N629
Finnes ikke lucas på bilen din. Det hadde uansett ikke hatt noe med el-problemene dine å gjøre. Og de har nok ikke samme feilkilde, lys og el vinduer har ingenting med hverandre å gjøre. Skaff gjerne et koblingsskjema før du begynner med dette.
Poenget med å la bilen gå litt på tomgang etter kjøring er å la turboen kjøles ned. Ved høye temperaturer endres de fysiske egenskapene til metallet, og du kan faktisk risikere siging! Prøv å kjøre skikkelig hardt en kveld etter at det har blitt mørkt, og åpne panseret. Da vi du se at turboen lyser godt opp!
Den største dødssynden er å kutte motor på turtall over tomgang, da kutter du oljepumpa og smøringa til turboen, mens aggregatet har god fart. Ikke bra!
Å anslå levetiden på diverse deler på en så gammel bil overlater jeg til spåtjenestene på teletorget, men du må regne med å bytte turbo før eller senere, og det gjelder også alle andre slitedeler, som dempere, bremser, hjullager, drivknuter, endeledd, clutch...
Plugger, olje og filter kan du bytte med en gang hvis bilen har stått lagret en stund.
Re: Valgets kval, hva kan forventes fra 900?
Lagt inn: 31 aug 2006, 16:32
av Aero1990
Mortimer-N18 skrev:Krawler skrev:5-dørs 83-modell Saab 900 Turbo (+/- 230K) stående.
Krawler skrev:
Forbruk: Hvordan bensinforbruk kan jeg forvente meg fra denne?
Forbruket på en 8v er høyere enn 16V og hvis jeg har forstått det rett så kommer ikke denne til å bli brukt "pent"..

Så da må du nesten regne med et forbruk på fort 1.3-1.5liter på mila.
Jeg hadde en 900 turbo (T8) 1986mod før den 900 Aero (T16) 1990mod jeg har nå.
T8-motoren brukte mindre bensin enn T16-motoren.
Min T16 bruker rett i overkant av literen med blandet kjøring. På det meste bruker den 1,25. På langkjøring går den merkelig nok ikke så mye lavere på milen. Får den ned mot 0,9, men da er det svært rolig kjøring. Motoren er chipet, så det kan være derfor den har lett for å bruke så mye på langkjøring hvis jeg ikke kjører helt rolig hele tiden?
T8 brukte for meg litt under literen ved blandet kjøring. Men på langkjøring gikk den mye ned, da brukte den ikke mer enn ca 0,75 selv med svært hard kjøring. Denne motoren var turbotrykket justert opp mekanisk og den hadde sportsfilter, ellers var den original.
Skjønner ikke det at T16 skal bruke mindre enn T8, stemmer ikke for meg. T16 er elektronisk styrt, min har Lucas CU 14 uten katalysator, mens T8 var mekanisk, jeg lurer på om det er her "problemet" ligger; det er ingen justeringsmuligheter på T16. Er det ikke i tillegg lamba sond på T16 som styrer blandingsforholdet for bensin og slikt?
Kunne godt tenkt meg en mer gjerrig T16 men det er vel ikke noe jeg kan gjøre for å oppnå det, annet enn å være svak på gassen?
Er forresten litt i stuss på om forbruket gikk opp etter at bilen ble chipet og jeg satt på et sportsfilter, type innsatsfilter i originalboksen. Jeg hadde ikke hatt bilen så lenge da den ble chipet. Men det er vel bare slik at den kan bruke mer enn originalt hvis den kjøres hardt. Eller er det slik at den bruker mer uansett? Har hørt at den får en feitere bensinblanding etter chiping, noen som vet om det stemmer?
En annen detalj jeg glemte over, er at T16 går høyere på tomgang enn min T8, det er snakk om 150-200 o/min. Det spiller jo en viss rolle. På T8 justerte jeg tomgang slik at det hele tiden gikk så lavt som mulig uten at den gikk ujevnt. På T16 kan jeg vel ikke justere noe som helst. Man kan vel ikke justere tomgangsmotoren og slik? Er helt sikker på at den kunne gått saktere uten å gå ujevnt, nå ligger den på ca 900 o/min etter det jeg kan se på turtelleren, men kanskje den går akkurat slik som den skal, 850 iflg. instr.boken for man kan ikke lese av helt nøyaktig på turtelleren. Forresten er det AC på bilen og den trekker en del, er det da en høyere tomgang for å klare driften av denne?
Lagt inn: 31 aug 2006, 17:43
av Ingvar N629
Hvis du ikke får en 1990 T16 til å gå billigere enn 0,9 liter pr mil er det noe galt med den! Ang feitere blanding med chip, så stemmer ikke det. På vanlig kjøring vil de fleste faktisk bruke mindre, men selvsagt vil en bil med "chippet" styringsboks få mer bensin når du kjører hardt, dvs når den også får mer luft enn den fikk da den gikk som orginal. Du har vel justert opp APC også? Ellers har du ikke mye glede av chipen din.
Kan legge til at da jeg hadde lucas i bilen min (1990 900 T16) så var den også chippet, og den brukte 0,75 på langkjøring, effektiv sådan.
Lagt inn: 31 aug 2006, 18:43
av Aero1990
Du har vel justert opp APC også? Ellers har du ikke mye glede av chipen din.
Ja, dette er gjort. Fikk jobben gjort av kompetent mekaniker.
Kan legge til at da jeg hadde lucas i bilen min (1990 900 T16) så var den også chippet, og den brukte 0,75 på langkjøring, effektiv sådan.[/quote]
Høres fornuftig ut.
Hvorfor min ligger litt over, vet jeg ikke.
Motoren går ellers svært fint og jeg skjønner ikke at det kan være noe galt med den. Motoren har ellers jevnlig tilsyn av fag-mekaniker.
Har hørt flere ganger dette med at T16 er gjerrigere enn T8 og derfor ville jeg bare nevne min motsatte erfraing med dette.
Lagt inn: 31 aug 2006, 22:08
av Ingvar N629
Hvilke dyser har du i bilen din? Skal være svarte med orange ring, hvis ikke softwaren tilsier noe annet. Hva slags BTR har du? Antall bar står på den. Lyser Check Engine, konstant eller periodisk? Sjekk at pæra virker (skal lyse når du skrur på tenninga før oppstart). Sjekk plugger. Sjekk tenning. Har du fått CO målt i det siste? Gjøres på EU-kontroll.
En annen sak også, et sport-innsatsfilter gir ikke noe bedre flow, men det slipper igjennom mer møkk. Luftfilterboksen og tilhørende rør står for 90% av motstanden i luftstrømmen, filteret for de siste 10%. Hvis filteret da gir 50% bedre flow enn orginalt, har du fått 5% bedre flow totalt... Kjekt å vite!
Lagt inn: 31 aug 2006, 22:13
av KongerudN344
Min OG900 orginal t16 gikk også fint på under 0,75 per mil på langkjøring, men på kortkjøring ville den nok ha rett i underkant av literen.
Etter et par år skiftet jeg motor, og den "nye" motoren gikk mye billigere, så er litt forskjell på motora, den første fikk jeg knapt under 1.3 - 1,4 på hverdagskjøring.
Men er gasspedalen som er mest avgjørende.
Lagt inn: 31 aug 2006, 22:54
av Aero1990
Etter et par år skiftet jeg motor, og den "nye" motoren gikk mye billigere, så er litt forskjell på motora, den første fikk jeg knapt under 1.3 - 1,4 på hverdagskjøring.
Interessant opplysning.
Har en mistanke om at min T16 har vært kjørt hardt før jeg fikk den. den var forresten også kjørt i Italia fra den var ny frem til år 2000. (tror det har vært en mafiabil)
Det er f.eks. skiftet både turbo og girkasse på den da den var kjørt bare 150k (nå er den gått 225k), men det var ordentlig gjort og bilen har alltid fungert bra når jeg har hatt den. Det er ingen tegn på at motoren er slitt eller dårlig, den bruker minimalt med olje, starter helt fint og går som en kule.
Eneste tegn på slitasje er litt tikking fra ventilene, det oppstår som regel forbigående før motoren er blitt skikkelig varm. Dette er vel et vanlig fenomen? Har kjørt på med litt ventilrens-bensintilsetning av og til og det hjelper litt. Men ventilløfterne er vel slitt og må kanskje skiftes en gang? Pleier forresten dette å bli verre og verre slik at man er nødt til å skifte? Og er det farlig å bare ignorere det? (presiserer at det er snakk om kun en svak tikking slik det er nå og altså ikke når den er skikkelig varm)
Og, i denne sammenheng:
Er slitte ventiler vesentlig i forhold til bensinforbruket?
Lagt inn: 31 aug 2006, 23:11
av Ingvar N629
Tikkinga kommer fra trykkerne som er hydrauliske og selvjusterende, det er derfor de tikker når motoren er kald, det er helt normalt. Begynner de å tikke mer kan du vurdere å ta dem ut og rense dem, evt bytte.