Sentronic girkasse på 9K

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 aug 2006, 15:29

Det tror jeg du skal glemme...

Helt andre motorfester mm på 9k, Må også flytte oveer mye elektronikk og desuten er ikke de kassene kjent for å være fryktelig gode.

Hvis du først skal gjøre så mye arbeid så er det vel 6-trinnskassa som er tingen å sette inn.. Men det er også fyktellig mye arbeid.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 00:56

Glem det. Dette er noen drittkasser som ryker i eninga. Dessuten tror jeg det blir mer jobb enn fortjent. Du må ha med masse elektronikk som jeg mener og huske sitter implemetert i sammen med masse annet. Tror det beste organet for dette spørsmålet er til http://www.abbottracing.com
De har jeg vært veldig fornøyd med på kjøp av alt mulig og spørsmål om trimming. En annen du kan spørre er Gjestrum Larsen i Larvik. De har vært mye borte i disse kassene, og burde kjenne de godt.

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 01:56

Har sendt en mail til rats.no ang. forsterket automatkasse.. får se hva jeg får ut av det.
Ok. Eller så kan jeg anbefalle Saab forhandleren i Larvik. De heter Gjestrum Larsen. Skal tørre og påstå at de er de dyktigste på trimming og mod. av Saab i landet.

Det som er litt skummelt med Saab girkasser til 9k er at det er den samme girkassa på alle motoralternativ. I allefall på manuele girkasser. Hvordan det er med automat kassene vet jeg ikke helt. Du får spørre Stig Gjestrum Larsen, Han vet det garrantert mtp. forsterkede automatkasser.

Brukeravatar
Saab_Prinsessa
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 04 des 2004, 01:00
Bil: Volvo 9-3 Aero
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Saab_Prinsessa » 02 sep 2006, 02:10

Når du mener sentronic, er det det samme som Sensonic som sitter på Saab 900 turbo? :?
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 02:23

Må kansje ta meg en prat med Larvikforhandleren.
Ok. her er web-adressenhttp://www.leif-gjestrum-larsen.no[/url]

Brukeravatar
Saab_Prinsessa
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 04 des 2004, 01:00
Bil: Volvo 9-3 Aero
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Saab_Prinsessa » 02 sep 2006, 02:32

Daniel N683 skrev:
Saab_Prinsessa_til_TorN12 skrev:Når du mener sentronic, er det det samme som Sensonic som sitter på Saab 900 turbo? :?
900?

Tenker på girkassa som sitter i 9-5 (og 9-3?) - har sansen for girskifting på rattet 8)
Sorry, my bad! Enkelte her som sitter fast i 90åra!:oops: Tror vel ikke den var å få på gamle 9-3. Men bør vel være å få på nye? Her burde en stanhaftig sunnmøring komme inn med et lite innlegg med noe korrekt data.. *hint* :gallery:
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 sep 2006, 18:35

Sensonic dukka vel opp på M95 GM900. Vansligaste problema eg ahr fått med meg er at følarane i kassa vert slitne, kan kome av at personen som køyrer sit for mykje med handa på girstonga. Ellers har eg høyrt snakk om at enkelte slangar morknar opp, slik at bitar av gummien havnar i systemet. Uansett går det å bytte om til manuell relativt lett, SAAB har eit eige ombyggingskit for denne kassa.
For dei som ikkje kjenner kassa er dette ei vanlig manuell kasse der en har vanlig skiftemønster som på ein manuellgita bil, forskjellen er at det sit sensorar som gir beskjed vidare om clutchbruk, slik at en ikkje har clutchpedal.

Når det det gjeld Sensonic på 9-5 og 9-3SS er dette i kombinasjon med automatkasse, der en har muligheit for å gire vha. vippehendlar når kassa står i manuellmodus. Kan foresstn ikkje huske å ha køyrt og9-3 med Sensonic.

Svar