9000 2.0 turbo, automat til manuell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

9000 2.0 turbo, automat til manuell

Legg inn av EdHunter N815 » 02 sep 2006, 14:22

Lurer på å bygge om en 88 mod 9000 turbo 16v fra automatgir til manuell. Det store spørsmålet blir da; er dette mye arbeid? Vet av erfaring at denne jobben tar mye tid på andre biler, men har aldri vært borti det på saab.
Har en komplett delebil stående, så jeg har alt av deler som trengs skulle jeg tro. Automatkassen er i bra stand, så hvis det er for mye styr å bytte blir den stående der den er...

Noen som har erfaring/kjenner til hvor mye arbeid dette vil bli? Håper noen kan være til hjelp...

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Re: 9000 2.0 turbo, automat til manuell

Legg inn av Aero1990 » 02 sep 2006, 15:54

Automatkassen er i bra stand, så hvis det er for mye styr å bytte blir den stående der den er...



Hvorfor skal du bytte? Svarer det seg når det er så mye arbeid?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 sep 2006, 16:35

Hvorfor skal du bytte? Svarer det seg når det er så mye arbeid?
Du har visst ikke lest innlegget tror jeg. Jeg har ikke sagt at det er mye arbeid; Hele poenget er jo at jeg ikke vet om det er mye arbeid, og derfor spør jeg om det.

Jeg skal bytte motor uansett, så derfor vurderer jeg å bytte til manuell kasse med det samme. Grunnen til at jeg vurderer å bytte er at jeg liker manuell bedre enn automat.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2006, 18:00

Hei.

Hvis du alikevel skal skifte motor så er det ikke så mye ekstra arbeid..

Du må skifte følgende:
Giroverføring
Pedalsett (med hovedsylinderen og slangen til clutchen)
EDU (kjørekomputeren)
Flytte over en kontakt nede ved girvelgeren
Så er jeg usikker på din modell men jeg mener du må bytte i allefall en drivaksel (venstre side)

For å få et inntrykk av hvor mye arbeid det er så kan du jo begynne med å demontere de delene du trenger fra delebilen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 sep 2006, 21:14

Takker så mye for rådene dine. :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 sep 2006, 18:47

Ellers er det eit must å ha ein delebil som har same årsmodell som den bilen som skal byggast om. Dette har med div. el.bokser som også skal byttast.
Eit søk på http://www.stcs.se er også ikkje dumt, der ligg det mykje info om kassebytte.

Svar