Overhaling av calippere bak på 9k:
1 Ta av wiren til håndbrekket,vær forsiktig når du løsner strømpa fra selve calipperen.
2 Skru opp "lokket" bak stempelet (14mm) og skru tilbake stempelet litt slik at klossene går fri eventuell slitasje på skiva. Skruen inni er en 4mm unbraco.
3 Ta av fjæra som holder calipperen i posisjon. (Spray gjerne på litt rustløser,de kan ha en tendens til å sette seg fast..)
4 Sett klemme på bremseslangen og løsne slangen litt.
5 Vipp ut plastproppene som står i gummihylsa på baksiden av calipperen,en oppe og en nede. Inni der er det en 7mm unbracoskrue som fester calipperen i braketten,skru ut disse. Nå er calipperen løs. Snurr calipperen slik at du skrur ut bremseslangen. Greit at den ikke tvinnes..
6 Ta ut bremseklossene og skrap bort rust,bremsestøv og annen dritt på calipperen,spesielt rundt gummipakningen rundt stempelet og på anleggsflatene til bremseklossene. Blås litt med trykkluft..
7 Pell av ringen som holder gummitettinga,og ta av denne. Skru stempelet helt ut med 4mm unbracoskruen i bakkant av stempelet. Trekk det ut den siste biten,eventuelt blås det ut med trykkluft. Fjern o-ringene i stempelet/huset.
8 Sjekk at det ikke er mye rust på stempelet. Rørleggere har en duk av ett slag (fin fin stålull??) som er fin å bruke til å få bort belegg av gammel bremsevæske og antydning til rust.
9 Bruk calipperstempelfett el lign eller bremsevæske til å smøre de nye pakningene med. IKKE bruk vanlig fett/olje.
Repsettene jeg har brukt (Speedparts) inneholder to o-ringer,nye gummihylser til festeskruene med propper og en eller to gummiringer til. De to tykke gummiringene har jeg ikke brukt å skifte,tror de er til håndbrekkarmen. Litt usikker på hvordan dette demonteres,har ikke tatt sjansen..

Håndbrekkarmen kan ofte bli treg,spesielt hvis det skjelden brukes. Denne "kommer seg" ofte ved å arbeide litt med den..
10 Sett sammen calipperen i motsatt rekkefølge,skift også hylsene festeskruene sitter i. Nye klosser hvis det trengs. Pass på at bremseslangen blir liggende rett.
11 Luft bremsene.
12 Fjern eventuell olje og fett fra bremseskiva med egnet middel
Justering av håndbrekk/klosser
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre..

På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.
Lykke til!
