Trenger hjelp: 9-5 Aero aut- Gjentatte startproblemer
Lagt inn: 01 jan 2004, 20:52
Hei!
Beklager et - kanskje for noen - litt dryg innlegg men har litt på hjerte og trenger hjelp.
Julaften opplevde jeg startproblemer med bilen min (9-5 Estate Aero 2000 mod, kjøpt brukt juli 2003). Verre tidspunkt skal man lete lenge etter (familien pyntet til fest, spente unger, kaldt og j..., besteforeldrene som venter på middagsgjestene sine etc). Nå skjer det igjen!, raste jeg. Første gang (juli, nettopp overtatt bilen) var det visst kabelskoen til et koplingspunkt til motorstarteren som ikke var festet ordentlig. NAF karen bare banket litt her og der så var det i orden. Andre gang var i september, verkstedet byttet da batteriet.
Nå sier verkstedet at batteriet er flatt pga for mye småkjøring: trengte bare å lade opp igjen, hadde ikke kapasitet på verksted før etter nyttår. "Ja men batteriet er jo helt nytt- dette burde ikke kunne skje med en slik mild vinter vi har hatt", protesterte jeg uten hell. Kjøpte meg en CTEK MULTI XS 3600 elektronisk batterilader og begynte å lade. Etter 48 timer hadde laderen fortsatt ikke gått over i vedlikeholdslading og motoren startet selvfølgelig ikke. Ctek'en skal klare å lade opp batterier som er helt nede i 1,5 V restladning og jeg kan ikke forstå at batteriet mitt skal være heeeelt utladet når bilen startet helt greit lille julaften. Altså ingen forvarsel.
Imorgen ringer jeg Viking og får bilen inn på verkstedet. Den er fortsatt dekket av 6-månderes bruktbil garantien selv om den er i ferd med å utløpe. Er ganske overbevist om at det er noe galt med bilen - ikke bare et batteri problem. Jeg er redd at verkstedet skal få bilen på veien igjen uten at de løser et eventuelt underliggende problem som vil gi meg hodebry videre. Begynner å bli lut lei.
Er det noen av dere som kan bidra med å gi meg noen punkter jeg kan legge til på listen min (bilfaglige+garantien osv) når jeg diskuterer saken med verkstedet (=forhandler hvor jeg kjøpte bilen)? Hvilke konkrete krav skal jeg stille verkstedet? Skal ikke vinterbilen Saab takle at jeg bare kjører fra og til jobben om vinteren? Konas 15 år gamle Toyota klarer det utmerket år etter år og den står ikke i garasjen.
Takknemlig for alle innspill.
Kjell
Beklager et - kanskje for noen - litt dryg innlegg men har litt på hjerte og trenger hjelp.
Julaften opplevde jeg startproblemer med bilen min (9-5 Estate Aero 2000 mod, kjøpt brukt juli 2003). Verre tidspunkt skal man lete lenge etter (familien pyntet til fest, spente unger, kaldt og j..., besteforeldrene som venter på middagsgjestene sine etc). Nå skjer det igjen!, raste jeg. Første gang (juli, nettopp overtatt bilen) var det visst kabelskoen til et koplingspunkt til motorstarteren som ikke var festet ordentlig. NAF karen bare banket litt her og der så var det i orden. Andre gang var i september, verkstedet byttet da batteriet.
Nå sier verkstedet at batteriet er flatt pga for mye småkjøring: trengte bare å lade opp igjen, hadde ikke kapasitet på verksted før etter nyttår. "Ja men batteriet er jo helt nytt- dette burde ikke kunne skje med en slik mild vinter vi har hatt", protesterte jeg uten hell. Kjøpte meg en CTEK MULTI XS 3600 elektronisk batterilader og begynte å lade. Etter 48 timer hadde laderen fortsatt ikke gått over i vedlikeholdslading og motoren startet selvfølgelig ikke. Ctek'en skal klare å lade opp batterier som er helt nede i 1,5 V restladning og jeg kan ikke forstå at batteriet mitt skal være heeeelt utladet når bilen startet helt greit lille julaften. Altså ingen forvarsel.
Imorgen ringer jeg Viking og får bilen inn på verkstedet. Den er fortsatt dekket av 6-månderes bruktbil garantien selv om den er i ferd med å utløpe. Er ganske overbevist om at det er noe galt med bilen - ikke bare et batteri problem. Jeg er redd at verkstedet skal få bilen på veien igjen uten at de løser et eventuelt underliggende problem som vil gi meg hodebry videre. Begynner å bli lut lei.
Er det noen av dere som kan bidra med å gi meg noen punkter jeg kan legge til på listen min (bilfaglige+garantien osv) når jeg diskuterer saken med verkstedet (=forhandler hvor jeg kjøpte bilen)? Hvilke konkrete krav skal jeg stille verkstedet? Skal ikke vinterbilen Saab takle at jeg bare kjører fra og til jobben om vinteren? Konas 15 år gamle Toyota klarer det utmerket år etter år og den står ikke i garasjen.
Takknemlig for alle innspill.
Kjell