Side 1 av 3

Hvor får jeg tak i? (dump på 9-5)

Lagt inn: 15 sep 2006, 12:56
av Terra N837
Hei! 8)
Jeg har akkurat kjøpt meg en Saab 9-5 estate 2001, 2.0t
Hvor finner jeg en rå dumpeventil som blåser sanden av bakken når den dumper??
Er det noen som har peiling?

Endret topicen din litt. Det lønner seg å skrive hva innlegget handler om, er oftest lettere å få svar da. ///Rune N35

Lagt inn: 15 sep 2006, 13:03
av Saab900STCR
Det kan du inte ha på den bilen.
Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Det betyder att du får check engine och bilen går över i "limp home" modus om du sätter dit nått annat än en resirkulerande dump!

Mvh

Lagt inn: 15 sep 2006, 14:04
av Rune N35
Greia er at T5 kun har map sensor, og da går det fint å bruke åpen dump.

Lagt inn: 15 sep 2006, 15:04
av Gunnar N326
T5 rules! :D
Ingen problemer med åpen dump på T5 motorer, men det blir jo bra lyd med en resirkulerende også, dersom man bytter til åpent sportluftfilter. Vet at Anders ikke liker sånne filter, men det gir ønsket lydeffekt... :wink:

Lagt inn: 15 sep 2006, 17:48
av Saab900STCR
Gunnar N326 skrev:T5 rules! :D
Ingen problemer med åpen dump på T5 motorer, men det blir jo bra lyd med en resirkulerende også, dersom man bytter til åpent sportluftfilter. Vet at Anders ikke liker sånne filter, men det gir ønsket lydeffekt... :wink:
Trots att jag inte liker dem filtren, så har jag ett på min bil...
Men det måste vedlikeholdes!
T5 har map( manifoil absolute pressure )sensor och beräknar hur mycket luft som går in i motorn beroende på trycket eller vacumet i insugsmanifoilen.
T7 däremot har i tillägg luft masse måler och kan på det sättet kontrolera om motorn får rätt mängd luft, om man då släpper ut luft som lmm har räknat med så känner T7 av det i förbränningen genom DI och den talar om att nått är fel.
Vilket ger check engine och limp home.

Mvh

Lagt inn: 16 sep 2006, 08:36
av Terra N837
Saab900STCR skrev:Det kan du inte ha på den bilen.
Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Det betyder att du får check engine och bilen går över i "limp home" modus om du sätter dit nått annat än en resirkulerande dump!

Mvh
Men vil en resirkulerbar dumpeventil lage noe lyd?
Har aldri hatt bil med turbo før :evil:

Lagt inn: 16 sep 2006, 10:16
av Saab900STCR
Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders

Lagt inn: 16 sep 2006, 13:11
av kevin86
Saab900STCR skrev:Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders
Hva er grunnen til det Anders?

Lagt inn: 16 sep 2006, 14:28
av Eirik N396
kevin86 skrev:
Saab900STCR skrev:Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders
Hva er grunnen til det Anders?
Dette kan du lese side opp og ned om. Bare søk på forumet. Men det er i grove trekk slik Daniel sier :)

Lagt inn: 16 sep 2006, 16:48
av Saab900STCR
Som gutta skriver ovanför. :)
Den som vet hur en lmm jobbar förstår varför det inte är bra att det kommer olja på den!

Mvh

Lagt inn: 16 sep 2006, 17:13
av KarsteN536
Min Forge Dump på T7 lager bittelitt lyd hvis du hører godt etter. Hvertfall mer enn det som er originalt. Jeg har innsatsfilter.

Den lyden som kommer fra bilen kommer fra Remus-satsen

Lagt inn: 16 sep 2006, 19:21
av Krawler
Saab900STCR skrev:Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Hæ, begge deler? Hva er grunnen til det?

Lagt inn: 16 sep 2006, 23:15
av Henrik N380
Saab NIFEM er en familiebil :!: :!: Ikke en sportsbil eller Lexus Supra, Ser bare ikke poenget med sånn lyd i den typen bil! :evil:

Lagt inn: 16 sep 2006, 23:37
av Eirik N310
Besvarte det spørsmålet til trådstarter a? Tipper ikke alle er like hypp på å høre meningene dine ;-)

Lagt inn: 17 sep 2006, 03:05
av Saab900STCR
Krawler skrev:
Saab900STCR skrev:Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Hæ, begge deler? Hva er grunnen til det?
Viss du sitter som producent av en ting, så vill du att den tingen ska vara så felfri som mulig, du vill också sickre dig att den inte går i stycker slik att du må reparera den utan att få betalt för det.
Om vi bortser från det som i mina ögon är felkonstruktioner och fel placeringar av diverse komponenter i dessa bilar, så är det en måte att ytterligare försäkra sig om att ting fungerar.
lmm forteller T7 hur mycket luft som kommer in i motorn, det gör också map-sensorn.
lmm sitter direkt efter luftfiltret FÖRE turbon, slangen till map-sensorn sitter på insuget EFTER både turbo och gas-spjäll.
Det betyder att T7 redan här kan kontrollera att det tex. inte läcker någonstans.
Sen kontrollerar T7 också att förbränningen sker som den ska genom att mäta joniseringen över pluggarna via DI'n, att förbränningen är rätt kontrolleras också av lambda-måler.
Kontroll och dubbel kontroll alltså.
Man kan lätt checka det genom att lossa downpipe från turbo så att det läcker lite exos där, man får check engine efter bara några hundra meter och bilen går i "limp home" modus.
Det finns säkert flera orsaker till att det är konstruerat som det är men det törs inte jag uttala mig om.
Kanske Tommy har lust att utveckla det vidare, jag har helt enkelt inte kunskap till att göra det.

Mvh