Side 1 av 3
Drivstofforbruktråden!
Lagt inn: 15 sep 2006, 18:49
av Krawler
Så, la oss se noen REELLE tall på hvor tørste Saabene våres egentlig er. Dette er et godt grunnlag for en interessant diskusjon.
Hvor mye?
Hvordan kjøring/pedaltyngde?
På vintertid?
Hvordan bil? Modifisert? Effekt?
Hvordan kilometerstand?
Hvordan minke forbruk/kjøre billigere?
Også kanskje hva du betaler for literen der du bor?
Annet?
Hvordan (blanda) forbruk kan jeg forvente fra en 1983 900 Turbo med 230000 km. på telleren? (8-ventiler, ingen intercooler, B202S tror jeg motoren heter?)
Takk!
Lagt inn: 15 sep 2006, 22:06
av Ingvar N629
B202S heter den nok ikke, for det er den som jeg har, og det er opprinnelig lavtrykksturboen som kom i 1990. Benevninga på motoren står på motorblokka, på et lite ulakkert felt helt fremst på venstre side (i fartsretning) opp mot toppen.
Re: Drivstofforbruktråden!
Lagt inn: 16 sep 2006, 01:15
av Eirik N396
Krawler skrev:8-ventiler, ingen intercooler, B202S tror jeg motoren heter?
Denne heter vel B201. (ic/ikke ic er ikke med i denne benevnelsen)
Lagt inn: 16 sep 2006, 14:29
av Krawler
Jaha, det mente ikke den dekoderen her (
http://www.saabnet.ru/vin.html), og den fikk resten av informasjonen korrekt.

Lagt inn: 16 sep 2006, 14:31
av Hjelle, N6
Grunnen til det er at B202S og B201 Turbo deler chassisnummerbokstav.
B202S kom som M90, og då hadde B201 vore ute av produksjon eit par modellår. So grunnen til missforståelsen er ein "dårlig" chassisnummerdecoder. B202 kom foressten ikkje for modellår 1984 (M84).
Som sagt tidligare har du ein B201.
Lagt inn: 16 sep 2006, 16:14
av Krawler
Okei, takk for oppklaringen. Hvordan effekt (HK/NM) kan jeg forvente fra denne boksen, da?
Og når vi er inne på oppklaringer, hva vil det si at det er en "OG900"?
Lagt inn: 16 sep 2006, 16:25
av Hjelle, N6
Krawler skrev:Okei, takk for oppklaringen. Hvordan effekt (HK/NM) kan jeg forvente fra denne boksen, da?
Og når vi er inne på oppklaringer, hva vil det si at det er en "OG900"?
I antall hk vil eg ikkje tippe, men det har vel vore sagt at med K-Jet er det ikkje anbefalt med meir enn rundt 1.2 bar i ladetrykk... Men skal du oppgradere vil eg anbefale deg å montere intercooler fysst som sist, enten original "skoøskje", eller ein frontmontert.
Enkelte kallar 900 av den gamle typen (M79-M93, M94 cab) for "og900". Andre (som meg) kallar 900 for 900, og M94-M98 (som er ein heilt ny modell) kallar eg for "GM900". Andre kallar også denne for "ng900".
"Ng" og "og" står for hhv. new generetion og old generation.
Lagt inn: 16 sep 2006, 19:22
av Krawler
Mhm, skjønner, skjønner..
Sååå, hva bruker bilene deres på mila?!
Lagt inn: 16 sep 2006, 19:28
av Hjelle, N6
Krawler skrev:Mhm, skjønner, skjønner..
Sååå, hva bruker bilene deres på mila?!
Eit lite søk gir fks. denne:
http://www.saabturboclub.net/forum/viewtopic.php?t=5607
Lagt inn: 16 sep 2006, 19:52
av Krawler
Var mest 9000- og kebabsnakk der, da. Hadde vært fint å lage en samla tråd med mange målinger, så kunne vi satt opp gjennomsnitt av flere biler og sett på dette ift. forskjellige faktorer, osv?
Lagt inn: 16 sep 2006, 20:19
av Ingvar N629
Krawler skrev:Var mest 9000- og kebabsnakk der, da. Hadde vært fint å lage en samla tråd med mange målinger, så kunne vi satt opp gjennomsnitt av flere biler og sett på dette ift. forskjellige faktorer, osv?
Denne tråden ser heller ikke ut til å handle om det emnet...
Lagt inn: 17 sep 2006, 13:45
av Krawler
Nei, dette var ikke helt lett, det... Står bilene deres bare i garasjen?
OK, jeg fylte full tank og har siden kjørt rundt 250 km., nå er den litt under 3/4 full. Bra?

Lagt inn: 17 sep 2006, 16:38
av Jørgen N237
kjører nå på 0,8, med 3-trinnsautomat, 2.0i16V og sommerdekk, dette mest motorvei, men også litt by.. Dette med 95-oktan.. Bilen er kjørt 174000..
Re: Drivstofforbruktråden!
Lagt inn: 17 sep 2006, 17:40
av Mortimer-N18
Hei, kan jo bidra med den hvite min som jeg har fått målt litt på.
Bil: 1992 900T16 m 215-45\17 sommer og 195-65\15 piggfritt vinter
Forbruk: by\landevei\tung høyre\blandet - 1,2 \ 0,7 \ 2-3,0l... \ 1
Forbruk vintertid: omtrent det samme med unntak av høyrefoten, for den er det ikke vits å bruke på vinteren...
Modifikasjoner: Det meste.. Effekt: sist målt 257hk/391Nm nå: en del mer..

Kmstand bil: 320000km Motor: 20000km
Hvordan kjøre billigere: hmm.. ikke lett.. somregel blir det bare dyrere

Literpris her jeg bor: Varierer mellom 10.50 og 12.90.
Annet: Kan ikke klage på forbruket på en såpass trimmet motor ihvertfall

Lagt inn: 17 sep 2006, 18:50
av Surbotaab N369
87 900`a 8V med 1gasser: by\landevei\blandet 1,1\0,7\ 0,85
185\65-15
Men da hører det med at jeg kjørte veldig fint når jeg målte den oxo..
forbruk på vinteren lå generelt 0,1L over sommer