Type motor?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 03 aug 2006, 22:11
Type motor?
Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig.
nordlending
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Re: Type motor?
Hei.nordlending skrev:Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig.
Det er nok en LTT (lett trykks turbo) motor som står i bilen... dette er den samme motoren som står i fulltrykkerene.... (B-202)
Den eneste forskjellen mellom en LTT og en fultrykker er at på fultrykkeren så er det APC (Automatisk Prestranda Control). Dette fungerer som en elektronisk ladetrykksregulator med bankesensor.
Har du ikke APC så ville jeg andbefalt deg å montert dette... Da org ladetrykk på LTT er 0,45bar og org på fultrykker er 0.7bar. Det som er plusset med APC er at det senker ladetrykket ved tenningsbank (langt før du kan høre det....) og dette er en stor sikkerhetsfaktor ved trimming av saab....
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 03 aug 2006, 22:11
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
LTT er IKKE 2,3 liter. Alle B202 er 2 liter. Sammen med motornummeret står det B202S dersom det er orginalblokka, noe det sannsynligvis er. Er det forresten ettermontert intercooler?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 03 aug 2006, 22:11
Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem......
nordlending
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 03 aug 2006, 22:11
Har skjønt nå at den internettsiden jeg hentet info fra ikke var å stole på når det gjalt opplysninger om hvilke motorer som satt i hvilke biler. Vi kan da slå fast at det dreier seg om b202 motor. Har sjekket opp mot offisielle saab historie og register. Men effekt, dreiemoment? Noen som har et anslag?
nordlending
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Som sagt så har det vel vært en LTT, sjekk betegnelsen ved motornummeret. Om det er en b202S så har den mitsubishi TE05 snurre hvis det er orginalsnurra. Liten turbo, kommer tidlig!nordlending skrev:Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem......
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Stort sett samme forsikringa på LTT og fulltrykk...Henrik N449 skrev:ombygd til LTT for billigere forsikring, så trimmet som fulltrykksturbo?
Men den motoren du har som er en LTT er identisk med en fultrykker, og det er oxo en fulblods fultrykker da APC er montert.....
Når det gjelder turboen så er ikke den lik på disse, om du i det hele tatt har org turbo da... Om org LTT turbo leverer mindre eller mer luft kan ikke jeg svare på...
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ikke EZK på turbomotor!Surbotaab N369 skrev:Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan