Type motor?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

nordlending
Innlegg: 7
Registrert: 03 aug 2006, 22:11

Type motor?

Legg inn av nordlending » 12 okt 2006, 12:46

Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig. :twisted:
nordlending

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Re: Type motor?

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 okt 2006, 13:35

nordlending skrev:Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig. :twisted:
Hei.

Det er nok en LTT (lett trykks turbo) motor som står i bilen... dette er den samme motoren som står i fulltrykkerene.... (B-202)
Den eneste forskjellen mellom en LTT og en fultrykker er at på fultrykkeren så er det APC (Automatisk Prestranda Control). Dette fungerer som en elektronisk ladetrykksregulator med bankesensor.

Har du ikke APC så ville jeg andbefalt deg å montert dette... Da org ladetrykk på LTT er 0,45bar og org på fultrykker er 0.7bar. Det som er plusset med APC er at det senker ladetrykket ved tenningsbank (langt før du kan høre det....) og dette er en stor sikkerhetsfaktor ved trimming av saab....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

nordlending
Innlegg: 7
Registrert: 03 aug 2006, 22:11

Legg inn av nordlending » 12 okt 2006, 14:30

Ifølge en nettside jeg fant, skulle LTT motoren være en 2,3liter med Mitsubishi turbo, men fikk ikke dette til å stemme. Dersom jeg har motornummeret, er det mulig å hente ut info om tekniske data på motoren noe sted på nettet?
nordlending

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2006, 15:07

LTT er IKKE 2,3 liter. Alle B202 er 2 liter. Sammen med motornummeret står det B202S dersom det er orginalblokka, noe det sannsynligvis er. Er det forresten ettermontert intercooler?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 12 okt 2006, 15:15

OG900 kom aldri med 2,3! Den var levert med 2,0 eller 2,1L motor.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

nordlending
Innlegg: 7
Registrert: 03 aug 2006, 22:11

Legg inn av nordlending » 12 okt 2006, 16:12

Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem...... :D
nordlending

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 12 okt 2006, 16:13

Audun N346 skrev:OG900 kom aldri med 2,3! Den var levert med 2,0 eller 2,1L motor.
Og 2,1 er aldri levert med turbo.

LTT er levert i 9000, bla. som 2.3, men dette er både en helt annen bil og ikke minst, motor!!
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

nordlending
Innlegg: 7
Registrert: 03 aug 2006, 22:11

Legg inn av nordlending » 12 okt 2006, 16:25

Har skjønt nå at den internettsiden jeg hentet info fra ikke var å stole på når det gjalt opplysninger om hvilke motorer som satt i hvilke biler. Vi kan da slå fast at det dreier seg om b202 motor. Har sjekket opp mot offisielle saab historie og register. Men effekt, dreiemoment? Noen som har et anslag?
nordlending

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 12 okt 2006, 16:29

1,1bars laddtryck
2,0L motor
Runt 200hk sånn ca i alla fall.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2006, 18:46

nordlending skrev:Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem...... :D
Som sagt så har det vel vært en LTT, sjekk betegnelsen ved motornummeret. Om det er en b202S så har den mitsubishi TE05 snurre hvis det er orginalsnurra. Liten turbo, kommer tidlig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 12 okt 2006, 18:51

ombygd til LTT for billigere forsikring, så trimmet som fulltrykksturbo?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 okt 2006, 20:48

Henrik N449 skrev:ombygd til LTT for billigere forsikring, så trimmet som fulltrykksturbo?
Stort sett samme forsikringa på LTT og fulltrykk...


Men den motoren du har som er en LTT er identisk med en fultrykker, og det er oxo en fulblods fultrykker da APC er montert.....

Når det gjelder turboen så er ikke den lik på disse, om du i det hele tatt har org turbo da... Om org LTT turbo leverer mindre eller mer luft kan ikke jeg svare på...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 13 okt 2006, 06:24

LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra :) Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 okt 2006, 11:38

Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra :) Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...

Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 okt 2006, 11:47

Surbotaab N369 skrev:
Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra :) Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...

Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Ikke EZK på turbomotor! [-X
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar