Side 1 av 2
Type motor?
Lagt inn: 12 okt 2006, 12:46
av nordlending
Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig.
Re: Type motor?
Lagt inn: 12 okt 2006, 13:35
av Surbotaab N369
nordlending skrev:Har en 87 mod 900 som er ombygd og godkjent 92 mod lettrykksturbo, men har mistanke om at det ikke er mye lett trykk der i gården. Den er trimmet med ekstra bensintrykkregulator, 3" eksos hele veien med den fine buen ut fra turboen(batteri flyttet bak), åpent konisk luftfilter. Turbotrykksmåleren viser 1,1bar ved fullt pådrag. Er ikke sikker på hvilken motor det er, men det står stemplet et 6-sifferet tall oppe ved registeret. Tallet er 910705. Kan noen være behjelpelig med hvilken motor det står i bilen, og hvor mye effekt der kan være, er jeg svært takknemlig.
Hei.
Det er nok en LTT (lett trykks turbo) motor som står i bilen... dette er den samme motoren som står i fulltrykkerene.... (B-202)
Den eneste forskjellen mellom en LTT og en fultrykker er at på fultrykkeren så er det APC (Automatisk Prestranda Control). Dette fungerer som en elektronisk ladetrykksregulator med bankesensor.
Har du ikke APC så ville jeg andbefalt deg å montert dette... Da org ladetrykk på LTT er 0,45bar og org på fultrykker er 0.7bar. Det som er plusset med APC er at det senker ladetrykket ved tenningsbank (langt før du kan høre det....) og dette er en stor sikkerhetsfaktor ved trimming av saab....
Lagt inn: 12 okt 2006, 14:30
av nordlending
Ifølge en nettside jeg fant, skulle LTT motoren være en 2,3liter med Mitsubishi turbo, men fikk ikke dette til å stemme. Dersom jeg har motornummeret, er det mulig å hente ut info om tekniske data på motoren noe sted på nettet?
Lagt inn: 12 okt 2006, 15:07
av Ingvar N629
LTT er IKKE 2,3 liter. Alle B202 er 2 liter. Sammen med motornummeret står det B202S dersom det er orginalblokka, noe det sannsynligvis er. Er det forresten ettermontert intercooler?
Lagt inn: 12 okt 2006, 15:15
av Audun N346
OG900 kom aldri med 2,3! Den var levert med 2,0 eller 2,1L motor.
Lagt inn: 12 okt 2006, 16:12
av nordlending
Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem......
Lagt inn: 12 okt 2006, 16:13
av Petter 900 T
Audun N346 skrev:OG900 kom aldri med 2,3! Den var levert med 2,0 eller 2,1L motor.
Og 2,1 er aldri levert med turbo.
LTT er levert i 9000, bla. som 2.3, men dette er både en helt annen bil og ikke minst, motor!!
Lagt inn: 12 okt 2006, 16:25
av nordlending
Har skjønt nå at den internettsiden jeg hentet info fra ikke var å stole på når det gjalt opplysninger om hvilke motorer som satt i hvilke biler. Vi kan da slå fast at det dreier seg om b202 motor. Har sjekket opp mot offisielle saab historie og register. Men effekt, dreiemoment? Noen som har et anslag?
Lagt inn: 12 okt 2006, 16:29
av Saab900STCR
1,1bars laddtryck
2,0L motor
Runt 200hk sånn ca i alla fall.
Mvh
Lagt inn: 12 okt 2006, 18:46
av Ingvar N629
nordlending skrev:Intercooler`n er på plass, det er også APC-boksen. Med andre ord er det ikke noen LTT-motor. Har noen en formening om hva der kan være av effekt og dreimoment i denne motoren? Oppsummerer: progressiv brensletrykkregulator 1:4, JT 3" superflow (batteri er flyttet) uten katalysator, intercooler, apc-boks, lamdasonde og til sist 1,1bars ladetrykk. Hadde vært kjekt å vite. Takker for raske og presise svar, trur jagg jeg må bli medlem......
Som sagt så har det vel vært en LTT, sjekk betegnelsen ved motornummeret. Om det er en b202S så har den mitsubishi TE05 snurre hvis det er orginalsnurra. Liten turbo, kommer tidlig!
Lagt inn: 12 okt 2006, 18:51
av Henrik N449
ombygd til LTT for billigere forsikring, så trimmet som fulltrykksturbo?
Lagt inn: 12 okt 2006, 20:48
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:ombygd til LTT for billigere forsikring, så trimmet som fulltrykksturbo?
Stort sett samme forsikringa på LTT og fulltrykk...
Men den motoren du har som er en LTT er identisk med en fultrykker, og det er oxo en fulblods fultrykker da APC er montert.....
Når det gjelder turboen så er ikke den lik på disse, om du i det hele tatt har org turbo da... Om org LTT turbo leverer mindre eller mer luft kan ikke jeg svare på...
Lagt inn: 13 okt 2006, 06:24
av Mortimer-N18
LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra
Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Lagt inn: 13 okt 2006, 11:38
av Surbotaab N369
Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra
Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...
Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Lagt inn: 13 okt 2006, 11:47
av Ingvar N629
Surbotaab N369 skrev:Mortimer-N18 skrev:LTT Turboen (Mitsubishi TE05-12B) Er kjent som en turbo som leverer mer luft enn originale fulltrykkere. Det er derfor den er så populær å trimme med i Sverige. Den kommer tidligere, lader jevnere og ikke minst - varer hele veien til turtallssperra
Har kjørt ei god stund med en sånn turbo og den fungerer utmerket. T3 med ketchup og frafall på høyt turtall er ikke noe særlig...
Var det jeg trodde.... Men var ikke sikker...
Men hvis motoren var fra 92 så har han vel gjærne Lucas sprut og EZK tenning da?
Ikke EZK på turbomotor!