Bytte av topp-pakning og900
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Bytte av topp-pakning og900
Heisann. Som noen kansje vet så har jeg fått vann i olja, og misstenker topp-pakningen. Så det jeg lurer på er hva jeg trenger av verktøy, penger ol.
Vet at man må ha ny pakning (:p), nye bolter, spes. verktøy for å løsne topp-boltene og ny motor olje. Moment nøkkel må jeg vel også ha. Resten av standard verktøy har jeg liggene (skralle m kopper og nøkler osv.) Er det noe jeg har glemt, og er det noe triks og tips der ute for å gjøre dette? Hørte fra en at jeg kansje måtte plane toppen? Og sist men ikke minst hadde det vært greit med en liten FAQ for å løsne og stramme kam-kjedet. (Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.)
Ellers har jeg middels til lite erfaring med å skru på motorer alene, så her må det komme litt i teskje form. ;p
Hele surret har gått over 300.000km og egentlig har jeg prøvd å få tak i hele motoren med girkasse, men det viste seg å være vanskelig med tanke på at jeg bor i Harstad, så muligheten for at jeg må bytte er stor da jeg er avhengig av å ha bil.
mvh. Marius
Vet at man må ha ny pakning (:p), nye bolter, spes. verktøy for å løsne topp-boltene og ny motor olje. Moment nøkkel må jeg vel også ha. Resten av standard verktøy har jeg liggene (skralle m kopper og nøkler osv.) Er det noe jeg har glemt, og er det noe triks og tips der ute for å gjøre dette? Hørte fra en at jeg kansje måtte plane toppen? Og sist men ikke minst hadde det vært greit med en liten FAQ for å løsne og stramme kam-kjedet. (Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.)
Ellers har jeg middels til lite erfaring med å skru på motorer alene, så her må det komme litt i teskje form. ;p
Hele surret har gått over 300.000km og egentlig har jeg prøvd å få tak i hele motoren med girkasse, men det viste seg å være vanskelig med tanke på at jeg bor i Harstad, så muligheten for at jeg må bytte er stor da jeg er avhengig av å ha bil.
mvh. Marius
Saab er livet!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av topp-pakning og900
Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.)
Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.
Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.
Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Bytte av topp-pakning og900
Må stå i det for å få av topp-dekselet. Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet. Og sist men ikke minst så er jeg desverre ikke betalende medlem enda. Finner ikke giroen etter at jeg flytta og har ikke husket på å få skaffet ny.Ingvar N629 skrev:Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.)
Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.
Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.
Lykke til!
Hehe, bytta toppdeksel-pakning nylig, så jeg la merke til det.KongerudN344 skrev:Vær også OBS på at det er innvendig torx på boltene, ikke standard verktøy så fort gjort å stå der uten verktøy. Og ja, jeg snakker av erfaring.
Ellers en grei jobb....
Saab er livet!
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Fordeleren du mener? går det an å ta av topplokket uten å ta av fordeleren da?Vangen N622 skrev:Men i alle dager, vist ikke så må jeg jo skru av hele greia som man slenger plugg-ledningene på. Ha på ødc for å få av på den _enkle_ måten iallefall.Tor N12 skrev:Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?
Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...
Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt
Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...
Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av topp-pakning og900
Hvis det ikke er gjort før, og motoren har gått 300k, så bytt! Du kan jo måle spenneren også, men etter 300k så er det kjedet temmelig sikkert klart for skifte!Vangen N622 skrev: Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Vi snakker om T8'ern min her. Og å ta av dekselet funker ikke for da har man plutselig olje overalt. Fordeleren er satt i et spor på kamakslingen. Og jeg vet det _går_ å bryte det av, for det gjorde jeg på motoren på den forrige saaben, for den stod i stein å jeg fikk ikke rikket svinghjulet. Men for å gjøre det sånn at det ikke går i stykker. Sleng i ØDC.Mortimer-N18 skrev:Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?
Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...
Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt
Og Ingvar, kan godt være at det skulle vært gjort, men det blir ikke gjort alikevel Gamlinge sa han ikke hadde mulighet til å gjøre dette og at det ikke var bare å slenge på nytt kjede, men at det var mye remedier i etterkant også.
Men nå er iallefall pakning og bolter bestillt og kommer torsdags ettermiddag.
Saab er livet!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ja, dette kan jeg også skrive under på. Har skrudd av flere 8v-deksler, uten hensyn til hvordan kamakslingen står!Tor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre
Sist redigert av Eirik N396 den 23 okt 2006, 14:53, redigert 1 gang totalt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
På 8v så sitter fordeleren skrudd i toppdekselet, så det blir litt vanskelig å ta vekk toppdekselet daTor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=201842
Har selvsagt ingenting med ØDP å gjøre men man må merke fordelerens stilling kontra toppdekselet for å få fordeleren tilbake i samme stilling, ellers blir tenninga feil.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
På 8V kan du ta av dekslet inkludert fordeleren på om kammen står riktig, og det gjør den vel i ØDP? Da slipper en å time opp igjen tenninga etterpå.
Husk pakning mot innsuget også, om du ta av det. Plane toppen er lurt på T8, surt å måtte ta den av igjen om den ikke blir tett med ny pakning...
Men trenger du nye bolter?? Noen som VET for sikkert?
Husk pakning mot innsuget også, om du ta av det. Plane toppen er lurt på T8, surt å måtte ta den av igjen om den ikke blir tett med ny pakning...
Men trenger du nye bolter?? Noen som VET for sikkert?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Boltene strekkes, altså bør de byttes for at angitt moment skal gi riktig spenning.
Skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig å bytte kjedet? Ikke at jeg har noe med det, men...
Kjedet må uansett av for å få av toppen!
Skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig å bytte kjedet? Ikke at jeg har noe med det, men...
Kjedet må uansett av for å få av toppen!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan